W II w większości sekcji usługowych firmy oceniają koniunkturę korzystnie - GUS

...

21.02. Warszawa (PAP) - W lutym w większości badanych sekcji usługowych przedsiębiorcy oceniają koniunkturę korzystnie - wynika z badania GUS.

"W lutym w większości badanych sekcji usługowych przedsiębiorcy oceniają koniunkturę korzystnie" - napisano w komunikacie.

"Najbardziej optymistycznie, nieco lepiej niż przed miesiącem i przed rokiem oceniają koniunkturę jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa. Najbardziej pesymistyczne oceny w tym zakresie zgłaszają podmioty z sekcji edukacja, choć ich opinie są lepsze niż przed miesiącem i zbliżone do formułowanych w lutym ubiegłego roku" - dodano.

SPRZEDAŻ

Jak wynika z badania GUS, w lutym firmy z większości sekcji objętych badaniem odnotowują spadek sprzedaży, najbardziej znaczący - jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia. Wzrost sprzedaży zgłaszają tylko podmioty z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa.

"W najbliższych trzech miesiącach większość firm objętych badaniem spodziewa się wzrostu sprzedaży, w największym stopniu - jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa, działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją oraz informacja i komunikacja" - napisano w opracowaniu GUS.

"Pesymistyczne prognozy w tym zakresie zgłaszają tylko podmioty z sekcji działalność związana z obsługą rynku nieruchomości" - dodano.

POPYT

W lutym podmioty z większości sekcji objętych badaniem sygnalizują spadek popytu na usługi, największy - jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia. Wzrost popytu na oferowane usługi zgłaszają firmy z sekcji opieka zdrowotna i pomoc społeczna oraz działalność finansowa i ubezpieczeniowa.

"W najbliższych trzech miesiącach większość firm objętych badaniem spodziewa się wzrostu popytu, w największym stopniu - jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa" - napisano.

"Niewielki spadek popytu, zbliżony do oczekiwań sprzed miesiąca, przewidują podmioty z sekcji działalność związana z obsługą rynku nieruchomości" - dodano.

SYTUACJA FINANSOWA

W lutym firmy z większości sekcji objętych badaniem odnotowują pogorszenie swojej sytuacji finansowej, najbardziej znaczące - z sekcji edukacja oraz zakwaterowanie i gastronomia.

"Pozytywnie sytuację finansową oceniają jednostki z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa oraz - w mniejszym stopniu - informacja i komunikacja" - napisano.

Na najbliższe trzy miesiące większość firm objętych badaniem formułuje negatywne prognozy sytuacji finansowej.

"Najbardziej znaczącego pogorszenia w tym zakresie spodziewają się podmioty z sekcji działalność związana z obsługą rynku nieruchomości oraz edukacja. Najbardziej optymistyczne prognozy w tym zakresie zgłaszają dyrektorzy jednostek z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa" - napisano.

CENY

"W najbliższych miesiącach największy wzrost cen usług przewidują dyrektorzy jednostek z sekcji obsługa rynku nieruchomości" - napisano.

"Najbardziej istotnego spadku cen spodziewają się kierujący firmami z sekcji edukacja" - dodano.

ZATRUDNIENIE

"W najbliższych miesiącach najbardziej znaczący wzrost zatrudnienia zapowiadają kierujący podmiotami z sekcji informacja i komunikacja" - napisano w opracowaniu GUS.

"Największą skalę zwolnień deklarują dyrektorzy jednostek z sekcji edukacja oraz zakwaterowanie i gastronomia" - dodano.

TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA

W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie 0 (przed miesiącem minus 2). Poprawę i pogorszenie koniunktury odnotowuje po 15 proc. badanych firm (w styczniu odpowiednio 15 proc. i 17 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

"Poprawa ocen koniunktury może być związana z optymistycznymi (po raz pierwszy od października ubiegłego roku) prognozami popytu i sprzedaży oraz mniej pesymistycznymi przewidywaniami dotyczącymi sytuacji finansowej" - napisano w raporcie GUS.

"Dyrektorzy jednostek nadal odnotowują spadek bieżącej sprzedaży; również popyt i sytuacja finansowa oceniane są niekorzystnie, podobnie jak w styczniu" - dodano.

W tej sekcji sygnalizowany jest spadek bieżących i przyszłych cen usług. W tej grupie firm planowane są niewielkie redukcje zatrudnienia, zbliżone do zapowiadanych w styczniu.

ZAKWATEROWANIE I GASTRONOMIA

W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie minus 3 (przed miesiącem minus 9). Poprawę koniunktury odnotowuje 14 proc. badanych firm, a jej pogorszenie 17 proc. (w styczniu odpowiednio 11 proc. i 20 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

"Mniej niekorzystne oceny koniunktury mogą być związane z pozytywnymi (po raz pierwszy od lipca ub. r.) prognozami popytu i sprzedaży oraz mniej pesymistycznymi od formułowanych w ubiegłym miesiącu - sytuacji finansowej. Bieżący popyt oceniany jest negatywnie, nieco gorzej niż w styczniu; oceny aktualnej sprzedaży i sytuacji finansowej są niekorzystne, zbliżone do formułowanych przed miesiącem" - napisano.

"Sygnalizowany jest spadek bieżących cen, w najbliższych miesiącach można się spodziewać ich nieznacznego wzrostu. Planowane redukcje zatrudnienia w tej grupie firm mogą być mniejsze od zapowiadanych w styczniu" - dodano.

INFORMACJA I KOMUNIKACJA

W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się na poziomie plus 13 (przed miesiącem plus 11). Poprawę koniunktury odnotowuje 18 proc. badanych firm, a jej pogorszenie 5 proc. (w styczniu odpowiednio 19 proc. i 8 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

"Prognozy popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej są bardziej optymistyczne od przewidywań ze stycznia. Kierujący firmami oceniają swoją sytuację finansową korzystnie, podobnie jak przed miesiącem, mimo sygnalizowanego nieznacznego ograniczenia bieżącego popytu i sprzedaży (opinie ze stycznia w tym zakresie były pozytywne)" - napisano.

"Sygnalizowany jest spadek zarówno bieżących jak i przyszłych cen. Dyrektorzy jednostek zapowiadają w najbliższych miesiącach wzrost zatrudnienia, nieco większy niż planowano w styczniu" - dodano.

DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA I UBEZPIECZENIOWA

W lutym wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się na poziomie plus 23 (przed miesiącem plus 21). Poprawę koniunktury odnotowuje 29 proc. badanych firm, a jej pogorszenie 6 proc. (w styczniu odpowiednio 26 proc. i 5 proc.). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

"Poprawa ocen koniunktury może być związana z bardziej optymistycznymi prognozami popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej. Bieżący popyt i sprzedaż są oceniane mniej korzystnie niż w styczniu, opinie dotyczące sytuacji finansowej są również pozytywne, zbliżone do formułowanych przed miesiącem" - napisano.

"Odnotowany jest mniejszy niż w styczniu spadek bieżących cen usług, w najbliższych miesiącach ceny mogą nieznacznie rosnąć. Kierujący firmami planują nieznaczny wzrost zatrudnienia" - dodano w opracowaniu GUS.(PAP)

fdu/ asa/

Źródło artykułu:PAP
finanseankietygus

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.