Warszawa będzie miała podziemny tramwaj. Ruszył przetarg na budowę linii
Półkilometrowy podziemny tunel powstanie w ramach budowy trasy tramwajowej do dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła w piątek przetarg na budowę liczącej w sumie 1,6 kilometra linii.
Nowa trasa tramwajowa o długości ok. 1,6 km zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie tam podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu będzie się znajdować między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Zmieni się model konsumpcji podróży". Co nas czeka w transporcie po 2035 r.?
Dzięki nowej linii będzie można dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia. Czas przejazdu z ulicy Grójeckiej wyniesie ok. pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2024-2025, a jej szacunkowy koszt to około 250 milionów złotych.
Będzie niemal jak w metrze
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. - Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze - tłumaczył w piątek rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.
- Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu - dodał.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Linię obsłużą tramwaje dwukierunkowe
Zaznaczył, że docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po ulicy Grójeckiej. Następnie nowo wybudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów.
- Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie - wyjaśnił rzecznik przypominając, że w stolicy jest już 76 ze 126 nowych tramwajów Hyundai.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj