Warszawa trzecią ulubioną metropolią przedsiębiorców w Europie
Warszawa zajęła trzecie miejsce w rankingu ulubionych europejskich metropolii przedsiębiorców. Najsilniejszą stroną polskiej stolicy jest dostęp do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw a także elastyczne w porównaniu z innymi krajami prawo pracy.
13.05.2010 | aktual.: 13.05.2010 10:47
Autorzy rankingu ECER-Banque Populaire już po raz trzeci przepytali aż 170 tys. przedsiębiorców, w tym 4,5 tys. szefów firm, z 37 miast w 18 państwach Europy. Chodziło o ocenę miasta, w którym prowadzą firmę.
Pierwsze miejsce w ogłoszonym w tym tygodniu w Brukseli rankingu zajął Frankfurt, drugie miejsce szwedzkie Malmoe, natomiast Warszawa zajęła trzecie miejsce, zdecydowanie wyprzedzając takie metropolie jak Londyn, Bruksela, Barcelona, Rzym, Praga czy Budapeszt. Polska stolica awansowała z 10. miejsca w analogicznym rankingu w 2009 roku.
Przedsiębiorcy byli odpytywani z pięciu tematów: dostęp i promocja przedsiębiorczości, pomoc przy zakładaniu firmy, wsparcie przy dalszym jej prowadzeniu, dostęp do finansowania prywatnego i publicznego jak kredyty czy dotacje i wreszcie szeroko pojmowane środowisko (nieruchomości, jakość życia, infrastruktura drogowa i telekomunikacyjna).
Jak tłumaczyła PAP szefowa projektu ECER (European Cities Entrepreneurship Ranking) Valerie Fedel, na tak dobry wynik Warszawy wpłynął przede wszystkim dostęp do finansowania, kluczowego dla przedsiębiorców zwłaszcza w czasach kryzysu. Pod tym względem Warszawa pobiła wszystkie inne miasta, zajmując pierwsze miejsce w rankingu 37 metropolii. Warszawa umożliwia przedsiębiorcom środki finansowe, by rozpocząć działalność. - Przedsiębiorcy mają dostęp do funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, których Polska jest pierwszym beneficjentem, jak też znacznego współfinansowania narodowego - powiedziała Fedel. Ponadto przedsiębiorcy chwalili dość elastyczne prawo pracy oraz zachęcające środki podatkowe.
W innych ocenianych obszarach Warszawa też uplasowała się wysoko. Na 6. miejscu pod względem promocji przedsiębiorczości (konferencje, kongresy, strony internetowe, media), czyli fazy poprzedzającej decyzję o rozpoczęciu biznesu oraz na 4. pod względem pomocy i wsparcia dla już operujących przedsiębiorców (doradztwo prawne czy księgowe, zarządzenie czy usługi towarzyszące).
Najgorzej, spośród branych pod uwagę obszarów, Warszawa została oceniona w klasyfikacji dotyczącej szeroko rozumianego środowiska (transport, jakość życia, zasoby nieruchomości czy sieci telekomunikacyjne), zajmując 16. z 37 miejsc. - Nie najlepiej wypadła ocena zwłaszcza koncentracji sieci transportu - powiedziała Fedel.
Ale i tak w ogólnym rankingu Warszawa zajęła aż trzecie miejsce. W Polsce, wskazała Fedel, około połowy przedsiębiorstw to firmy małe i średnie i to one wytwarzają wzrost gospodarczy, a także tworzą dwie trzecie miejsc pracy i zapewniają 80 proc. wartości dodanej gospodarki.
Inga Czerny