Więcej optymizmu na rynku reklamy

O 6 procent ma zdaniem analityków wzrosnąć w przyszłym roku rynek reklamy. Skorzystają na tym m.in. telewizje.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Średnia prognoz analityków z domów maklerskich ankietowanych przez „Parkiet” wskazuje, że rynek reklamy może w przyszłym roku wzrosnąć w porównaniu z tym o ok. 6 proc.

Zyskają Internet i telewizje

Oprócz Internetu zyskają na tym głównie telewizje, których wpływy będą rosły szybciej niż rynek, choć – jak podkreśla Dariusz Górski, analityk Wood & Company – mogą one także w związku z planowanymi inwestycjami i nakładami na nowe programy wykazać wzrost kosztów. Planowany przez TVN do wiosennej ramówki show na żywo X Factor jest np., według nieoficjalnych informacji, najdroższą taką produkcją na rynku. Koszt wyprodukowania jednego odcinka może być wyższy niż koszt produkowanego niegdyś dla Polsatu „Gwiezdnego cyrku”, którego jeden odcinek pochłaniał ok. 1,2 mln zł. Dlatego Piotr Janik, analityk z KBC Securities, szacuje, że przyszłoroczny wzrost kosztów produkcji telewizyjnej w TVN wyniesie 6 proc. (po trzech kwartałach tego roku koszty produkcji w TVN wynosiły 474 mln zł i były o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej).

Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG, szacuje wzrost całego reklamowego rynku w 2011 roku na 5–7 proc. – Będzie on wynikał z ciśnienia mediów, które – same osłabione przez kryzys – będą podwyższać ceny – uważa. Podobnego zdania jest Piotr Grzybowski, analityk DI BRE. – Chyba jedynym czynnikiem, który podniósłby znacząco wydatki na reklamę, może być inflacja, czyli wzrost cen – mówi.

Nadzieja w ożywieniu

Jednak coraz więcej jest także wśród specjalistów optymistów, spodziewających się lekkiego ożywienia. Podkreślają, że w przyszłym roku media czekają duże kampanie związane z rebrandingiem 1,3 tys. oddziałów PKO BP i Ery (zmieni zapewne nazwę na T-Mobile). – Poza tym historyczna korelacja jest taka, że kiedy PKB wzrasta o więcej niż 3 proc., rynek reklamy rośnie co najmniej dwa razy szybciej – mówi Andrzej Knigawka, szef działu analiz ING Securities. Piotr Bieńko, dyrektor zarządzający domu Mediasense, który obsługuje mniejsze firmy, widzi, że coraz więcej z nich zaczyna inwestować w reklamę. Według niego rynek wzrośnie w przyszłym roku o 7–8 proc.

PARKIET
Magdalena Lemańska

Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów