Wielka inwestycja na kolei. Kupią nawet 200 nowych pociągów

Spółka Polregio podpisała w środę z czterema firmami umowy ramowe na dostawę do 200 nowych pociągów. Chce na to wydać ponad siedem miliardów złotych. Nowe pojazdy mają wyjechać na tory w 2025 i 2026 roku. Pociągi będą pochodzić z zakładów firm FPS H.Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz i Stadler Polska.

Polregio chce kupić do 200 nowych pociągów
Polregio chce kupić do 200 nowych pociągów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Robson90
oprac. TOS

25.01.2023 | aktual.: 25.01.2023 14:21

- Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania pasażerów - powiedział podczas konferencji prasowej prezes Polregio Artur Martyniuk.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowe pociągi najwcześniej za dwa lata

Jak podaje spółka, pierwsza umowa wykonawcza na kilkadziesiąt pojazdów ma zostać podpisana w tym roku, a to pozwoli na wyjazd na tory pierwszych nowych pociągów w 2025 roku. Natomiast do 2026 roku na torach w całej Polsce może się pojawić nawet 200 pojazdów.

Przetarg na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Polregio ogłosiło w maju 2022 roku. W ogłoszeniu zamówienia spółka podawała, że dostawa ma dotyczyć maksymalnie 60 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych mających od 130 do 160 miejsc siedzących i maksymalnie 140 sztuk w wersji z minimum 210 miejscami siedzącymi. Pociągi będą osiągać prędkość 160 km na godzinę, będą wyposażone w klimatyzację oraz wi-fi dla pasażerów.

Oferty w przetargu na pociągi dla Polregio złożyły cztery firmy: Stadler Polska z ceną w wysokości 10 mld 897 mln 405 tys. 514,40 zł brutto, Newag z ceną 10 mld 757 mln 334 tys. zł brutto, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz z ceną 9 mld 940 mln 650 tys. 285 zł brutto i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z ceną w wysokości 7 mld 158 mln 630 tys. 996 zł brutto.

Umowy ramowe będą obowiązywać 36 miesięcy od dnia podpisania. Przez ten okres wykonawcy związani umową ramową będą składać oferty na określoną liczbę pojazdów. O tym, u którego z producentów zostanie zamówiony pojazd, rozstrzygać ma aukcja elektroniczna. To na jej podstawie zawierane będą umowy w sprawie konkretnego zamówienia.

Intercity też modernizuje

Polregio nie jest jedyną ogólnopolską kolejową spółką, która zdecydowała się w ostatnim czasie na duże inwestycje w tabor. W listopadzie 2022 roku PKP Intercity ogłosiły największy w historii przetarg. W jego ramach spółka chce kupić nawet 450 wagonów. W grudniu rozstrzygnęła natomiast przetarg na dostawę 20 lokomotyw.

W sumie spółka w nowoczesny tabor zainwestowała już 7 mld zł, a do 2030 r. ma być to w sumie 27 mld zł. PKP Intercity do 2030 r. chcą całkowicie odnowić swój tabor. W tym celu będą kupować nowe wagony i lokomotywy, ale też modernizować te już posiadane.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)