Work-life balance w odpowiedzialnej firmie

Work-life balance (WLB) stanowi wyzwanie dla przedsiębiorstw na całym świecie. Dla ponad połowy dzisiejszych dwudziestolatków równowaga pomiędzy życiem zawodowym a osobistym jest najważniejsza

Work-life balance w odpowiedzialnej firmie
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

22.02.2010 | aktual.: 02.07.2010 09:20

Work-life balance (WLB) stanowi wyzwanie dla przedsiębiorstw na całym świecie. Dla ponad połowy dzisiejszych dwudziestolatków równowaga pomiędzy życiem zawodowym a osobistym jest najważniejsza.

Praca przestaje być wartością samą w sobie, a etyka w życiu prywatnym i zawodowym zyskuje na znaczeniu. Tacy pracownicy są skłonni poświęcić się dla firmy tylko wtedy, gdy ich oczekiwania będą przez firmę zaspokajane, a prawa respektowane. A badania przeprowadzone wśród pracowników w 2008 roku przez Community Business Ltd. pokazują, że nadmiar pracy może powodować stres, spadek produktywności, przemęczenie czy zaburzenia snu (ok. 60% odpowiedzi respondentów), negatywnie wpływać na relacje z rodziną i bliskimi (ok. 40%). Może również być przyczyną różnego rodzaju chorób i dolegliwości czy nawet depresji (ok. 30%). Wobec tego czyż nie warto zastanowić się nad wprowadzeniem polityki WLB w firmie?

No właśnie, czy podjęcie tej kwestii to zadanie dla HR czy może szefostwa firmy? Z pewnością work-life balance powinno wynikać z kultury organizacyjnej, mieć swoje podstawy w wizji i misji firmy, co stanowi domenę szefostwa. Przedsiębiorstwo działające odpowiedzialnie bez większych problemów będzie w stanie umieścić WLB w swojej polityce personalnej. Natomiast to jednak dział HR ma najlepsze możliwości, by równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym wcielać w życie. Jest tak przede wszystkim dlatego, że WLB to obszar bardzo zindywidualizowany i niemożliwe jest jego wprowadzenie bez odnoszenia się do osobistych potrzeb pracowników oraz tego, co każdy pracownik rozumie przez równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. *Jakie mogą być korzyści z zastosowania polityki work-life balance w firmie?: *

  • Wzrost reputacji firmy: firma, która traktuje swoich pracowników z szacunkiem i dba o ich komfort pracy zyskuje poparcie i lojalność w oczach personelu oraz otoczenia, w którym działa, a ponadto staje się atrakcyjnym i chętniej wybieranym pracodawcą.
    • Większa skuteczność w zatrzymywaniu pracowników w firmie: zarówno młodzi jak i dojrzali pracownicy poszukują u swoich pracodawców poszanowania dla równowagi pomiędzy ich życiem prywatnym za zawodowym, dlatego to, czy pracodawca prowadzi tego typu politykę często decyduje o pozostaniu pracownika w obecnej firmie.
    • Zwiększenie produktywności pracowników: pracownicy, którzy nie są przepracowani czy zestresowani wykazują się zwiększoną jakością pracy oraz popełniają mniejszą ilość błędów.
    • Zwiększenie lojalności i motywacji pracowników: firma, gdzie szanowane są potrzeby personelu cieszy się zaufaniem, buduje więzi pracowników z pracodawcą oraz ma pozytywny wpływ na team spirit w zespołach.
    • Zmniejszenie kosztów zarządzania personelem: zmniejszają się koszty związane z rotacją pracowników w firmie, a tym samym rekrutacją i przeszkoleniem nowych osób, oraz ponoszone są mniejsze koszty wiążące się z problemami zdrowotnymi lub absencją pracowników.

Katarzyna Rózicka
Social Footprints

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)