Wpływy z viaToll do XI 2018 r. będą o ponad połowę niższe niż zakładane
Warszawa, 18.05.2015 (ISBnews) - Wpływy z viaToll wyniosą prawie 11,4 mld zł do listopada 2018 r. wobec zaplanowanych przez rząd 23,6 mld zł, wynika z szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Ministerstwa Infrastruktury.
18.05.2015 | aktual.: 18.05.2015 08:23
"Łukasz Jóźwiak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) szacuje, że dotychczasowe wpływy z viaToll sięgają 4,4 mld zł. Według Piotra Popy, rzecznika Ministerstwa Infrastruktury, do zakończenia umowy z Kapschem, czyli do listopada 2018 r., dojdzie do tego jeszcze 6,98 mld zł. W sumie na drogowy rachunek wpłynie prawie 11,4 mld zł" - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Przed podpisaniem umowy z Kapschem, w projekcie rozporządzenia dotyczącego drogowych opłat, rząd szacował wpływy na 19,5 mld zł. W trakcie prac nad dokumentem zweryfikowano tę kwotę. Zaplanowano 14,2 mld zł z myta od ciężarówek oraz 9,4 mld zł z manualnego poboru opłat od kierowców aut osobowych (dotychczasowe wpływy to 581 mln zł). W sumie drogowy budżet miał być zasilony 23,6 mld zł, podaje również gazeta.
W rozmowie z "PB" prezes zarządzającego systemem Kapscha Marek Cywiński przedstawił ostrożniejsze prognozy, mówiące o wpływach łącznie w wysokości 10 mld zł.
"Nie wprowadzając powszechnego systemu autostradowych opłat dla aut osobowych, pozbawiamy się 300 mln zł opłat rocznie" - dodał Cywiński.
Z danych, które "PB" otrzymał z GDDKiA i resortu infrastruktury, wynika, że dotychczasowe wydatki na viaToll sięgają 2,44 mld zł (w tym koszty budowy to 1,48 mld zł). Eksploatacja kosztowała natomiast 964,13 mld zł. Według prognoz, do listopada 2018 r. koszty wyniosą jeszcze 1,61 mld zł.
(ISBnews)