Wybicie dołem z trójkąta zniżkującego

Można powiedzieć, że w poniedziałek na GPW obserwowaliśmy kontynuację wydarzeń z ubiegłego tygodnia.

Na obraz rynku składały się niskie obroty (nadal nie widać poziomów, przy których ustawia się jakiś większy popyt) oraz zniżki przewyższające skalą te notowane na pozostałych parkietach Starego Kontynentu. WIG otwierał się ok. -0,7%, a potem strata do odniesienia była cały czas powiększana. Największa przecena, podobnie jak w Europie, dotyczyła sektora finansowego, WIG-Banki spadł o -5,2%. Negatywnie wyróżniał się PKO BP, którego zniżka -5,4% poparta został obrotami 180 mln zł. (prawie 1/3 obrotów całego rynku, wynoszących ok. 630 mln zł.). Spośród blue chipów bardzo słabo radziły sobie również spółki paliwowe, to reakcja na przewidywania analityków, iż poniosą one wyjątkowo wysokie straty w związku z osłabieniem złotego. PKN Orlen zniżkował 4,7%, LOTOS -7%. Złe nastroje inwestorów zostały nieco stonowane przez dane makro. Wiadomość, że wydatki Amerykanów spadły o 1%, a przychody o -0,2% jest fatalna, ale prognozy były trochę gorsze. Zdecydowanie pozytywnie za to zaskoczył wskaźnik ISM dla przemysłu w USA,
który wzrósł do 35,6 pkt. w styczniu (prognozowano 32 pkt.). Wiadomości spowodowały wyraźne odbicie na giełdach zachodnioeuropejskich (ostatecznie FTSE100 -1,7%, CAC40 -1,5%, DAX -1,6%), na GPW wystarczyło jedynie na powstrzymanie spadków. WIG zamykał się -3,1%, WIG20 -3,9 %. Kursy zarówno jednego jak i drugiego indeksu znalazły się w okolicach minimów z końca października 2008. Jeśli na tych poziomach nie pojawi się większy popyt, droga do dalszych spadków na GPW będzie otwarta.

Obraz
© Wykres indeksu WIG

Wczorajsza sesja była fatalna w skutkach i spełniła najgorsze oczekiwania. Długo zmagająca się podaż ze wsparciem 24 586 pkt. odniosła triumf schodząc dużo poniżej wymienionego poziomu ustanawiając nowe minimum 23 777 pkt. Presja podażowa uwidoczniona w dwu tygodniowej linii trendu spadkowego tworząca wraz ze wsparciem 24 586 pkt. trójkąt zniżkujący zdołał wybić kurs dołem zgodnie z jego założeniem. Sytuacja jest bardzo niekorzystna dla posiadaczy długich pozycji, zwłaszcza w sytuacji kiedy MACD w dalszym ciągu wspiera drugą stronę rynku do czego dokłada się ADX wskazując na wzrastającą siłę trendu spadkowego. W obecnej sytuacji można spodziewać się kontynuacji trendu, dla którego wsparciem pozostaje poziom 22 914 pkt. a niżej 22 392 pkt. wynikający ze szczytu hossy internetowej odgrywający znaczącą roję w następującej po niej hossie 2001 – 2007. Wczorajszy spadek nie znajduje poparcia w obrotach wynoszących niewiele ponad 630mln zł informujący o bardziej spekulacyjnym charakterze zniżki, gdzie zanegowaniem
sygnału sprzedaży może być dzisiejszy ewentualny wzrost powyżej poziomu wczorajszego otwarcia.

BM Banku BPH

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.