Wymiana urządzeń poboru opłat na autostradzie A4 Kraków-Katowice

Kosztem blisko 16 mln zł w ciągu dwóch lat wymienione zostaną urządzenia poboru opłat na odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków. Po zakończeniu inwestycji będzie można płacić za przejazd bez zatrzymywania auta oraz kartami zbliżeniowymi, paliwowymi i flotowymi.

Wymiana urządzeń poboru opłat na autostradzie A4 Kraków-Katowice
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

24.09.2012 | aktual.: 24.09.2012 12:01

Zakończenie inwestycji zaplanowano na październik 2014 r. Wykonawcą projektu, a także prac budowlanych i wdrożeniowych będzie włoska firma Autostrade Tech - podała zarządzająca 61-kilometrowym odcinkiem autostrady między Katowicami a Krakowem spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).

Wymiana urządzeń poboru opłat to kolejny etap rozpoczętego w marcu 2011 r. programu zwiększenia przepustowości placów poboru opłat w Mysłowicach (od strony Katowic) i Balicach (przed Krakowem).

- Budowa dodatkowych stanowisk na placach poboru opłat oraz wprowadzenie nowych metod płatności, pozwalających m.in. na bezosobową obsługę kierowców, to działania, które zminimalizują ryzyko zbyt długiego oczekiwania na przejazd przez bramki - zapewnił rzecznik SAM Rafał Czechowski.

Program realizowany jest w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje m.in. wymianę kilkunastu kabin, z których część zastąpi obecne, a pozostałe będą zamontowane przy dobudowywanych aktualnie pasach poboru opłat.

Także w pierwszym etapie inwestycji powstaną stanowiska, z których kierowcy będą korzystać w zależności od wybranej formy płatności. Na części stanowisk będzie można zapłacić gotówką lub jedną z kart: płatniczą, paliwową, flotową albo specjalną kartą zbliżeniową, która zastąpi dotychczasowe abonamenty. Na pozostałych liniach transakcje dokonywane będą automatycznie.

Natomiast do października 2013 r. gotowe będą stanowiska umożliwiające przejazd przez bramki w systemie elektronicznego poboru opłat "slow & go" - "zwolnij i jedź". Skorzystają z nich kierowcy aut osobowych i ciężarówek, którzy będą mieli zainstalowane w samochodzie niewielkie urządzenie pokładowe, umożliwiające automatyczne pobranie opłaty przy przejeździe przez bramki.

- Takie rozwiązanie pozwoli podnieść szlaban na tyle wcześnie, aby kierowca jadący z prędkością 40 km na godzinę mógł przejechać przez bramki nie zatrzymując pojazdu - wyjaśnił Czechowski.

Kierowca auta wyposażonego w urządzenie pokładowe, który jednak nie wjedzie na pas obsługujący system "slow & go", skorzysta z opcji "stop & go" - "zatrzymaj się i jedź", pozwalającej na elektroniczną płatność, ale po zatwierdzeniu transakcji przez inkasenta. Dokładny termin uruchomienia takich usług zależy od uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Drugi etap przedsięwzięcia zakłada uruchomienie linii automatycznych, umożliwiających bezosobową obsługę kierowców przy wykorzystaniu samoobsługowych czytników dla kart płatniczych, flotowych, paliwowych i zbliżeniowych. Ma to być możliwe jesienią 2014 r.

W ramach programu zwiększenia przepustowości placów poboru opłat trwa budowa nowych stanowisk do obsługi podróżnych. Do końca 2012 r. plac w Mysłowicach będzie poszerzony o cztery dodatkowe pasy ruchu wraz ze stanowiskami do obsługi pojazdów (po dwa w każdym kierunku). W Balicach zostaną dobudowane trzy dodatkowe pasy - jeden w kierunku Krakowa i dwa w kierunku Katowic.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)