Zachodniopomorskie/ Kołobrzeg ma nowy most
Nowy most, który ma m.in. poprawić komunikację w mieście, ale przede wszystkim zwiększyć dostępność do portu, oficjalnie otwarto w sobotę w Kołobrzegu (Zachodniopomorskie).
28.02.2015 13:25
Projekt "Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu" to największa tego typu inwestycja w historii Kołobrzegu - przypomniał podczas uroczystości prezydent Kołobrzegu Janusz Gromek. "Ma ona nie tylko odciążyć istniejący układ komunikacyjny, stanowiąc ogromne udogodnienie dla mieszkańców i turystów, ale przede wszystkim wpłynąć na rozwój portu, zwiększając jego możliwości przeładunkowe"- podkreślił.
Kluczowym elementem inwestycji była budowa nowego mostu nad Parsętą o rozpiętości 104 m oraz estakady łączącej ulice dojazdowe z mostem. Most zyskał nazwę Portowego.
Warta około 41 mln zł inwestycja została dofinansowana w 85 proc. ze środków unijnych. Pozostałe koszty to środki własne.
Prace rozpoczęto w połowie 2013 r. Objęły one m.in.: budowę nowego przebiegu ulicy na odcinku od ul. Portowej do ul. Warzelniczej, Solnej, Zygmuntowskiej o łącznej długości blisko 800 m; budowę mostu nad rzeką Parsętą o długości 104,5 m i całkowitej szerokości 16,5m; budowę dwóch estakad o łącznej długości 203 m; przebudowę przejazdu kolejowego oraz przebudowę jednego skrzyżowania. Wykonawcą była firma Skanska. Prace zakończyły się w terminie przewidzianym umową.
Most jest częścią podzielonego na trzy etapy zadania pod nazwą "Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu", nazywanego małą obwodnicą miasta. To największa w ostatnich latach komunikacyjna inwestycja w mieście. Jej całkowity koszt szacowany jest na 250 mln zł.
Dwa lata temu, po prawie dwóch latach prac oddano do użytku południowy odcinek trasy. Licząca 5,6 km droga kosztowała 67,1 mln zł, z czego 48,7 mln zł stanowiła unijna dotacja.
Trzeci, ponad 5,5-km fragment małej obwodnicy, wyprowadzający ruch z miasta ma budować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Cała inwestycja ma doprowadzić do poprawy dojazdu do portu, umożliwić dowożenie teren ładunków ponadgabarytowych, np. śmigieł elektrowni wiatrowych, oraz wyprowadzić ruch ciężarówek z centrum miasta.