Zakupowy boom. Poczta lub kurier dostarczą prezenty pod choinkę

Kosze ze słodyczami, firmowe albumy czy płaty wędzonego łososia. Takie prezenty wysyłamy przed świętami. Jak je na czas dostarczyć?

Zakupowy boom. Poczta lub kurier dostarczą prezenty pod choinkę
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

25.11.2011 | aktual.: 25.11.2011 11:14

Polacy planują zrobić zakupy świąteczne między 1 a 15 grudnia. Jak na ten boom przygotowuje się poczta i firmy kurierskie?

- Już teraz odczuwamy większy ruch na pocztach - mówi . - Pod koniec listopada zwiększa się ilość paczek w obrocie krajowym. Mamy do czynienia z kilkunastoprocentowymi wzrostami w stosunku do poprzednich miesięcy. Ludzie zaczynają robić zakupy świąteczne w sklepach internetowych. Dodatkowo, w grudniu rośnie liczba wysyłanych listów. Mimo rozwoju telefonii komórkowej i Internetu, wiele osób korzysta przy okazji świąt z tradycyjnej formy wysyłania życzeń świątecznych.

Jak poczta zamierza usprawnić pracę? W zależności od obciążenia - mówi Z.Baranowski - będziemy podejmować decyzje Dotyczy to sieci placówek na terenie całego kraju. Podobnie sytuacja wyglądać ma w centrach dystrybucyjnych Poczty Polskiej, do których trafiają przesyłki nadawane w urzędach pocztowych i z których są dalej wysyłane do poszczególnych urzędów pocztowych.

- W końcówce roku liczba transportowanych przez nas przesyłek wzrasta średnio o ok. 20 proc. - mówi . - Największe zainteresowanie odnotowujemy w ostatnich dwóch przedświątecznych tygodniach. Wtedy liczba zleceń jest nawet dwukrotnie większa. Takie wzrosty są ogromnym wyzwaniem i sprawdzianem dla każdej organizacji. Dlatego zawsze przygotowujemy się do tego okresu bardzo starannie.

- Podczas świątecznego szczytu zwiększamy - dodaje J. Krupowicz - zatrudnienie kurierów o ok. 20 proc. Również o ok.1/5 powiększamy naszą flotę, którą na co dzień tworzy 120 samochodów. . Oddajemy do dyspozycji naszych klientów codziennie ponad 11 ton na latającym w barwach TNT samolocie BaE-QT146. Pięć razy w tygodniu wykonujemy loty do europejskiego centrum przeładunkowego TNT w belgijskim Liege, z którego przesyłki trafiają do odbiorców na całym świecie.
Ale... transportowano już i kosz z setką róż, upominki w postaci... płatów wędzonego łososia, jak również "tykające przesyłki" zawierające zegarki. W TNT zdarzają się również wyjątkowo oryginalne zlecenia. Do takich należało z pewnością zlecenie od klienta, który zgubił kluczyki do samochodu w austriackich Alpach - już następnego dnia przesyłką lotniczą dostarczono mu komplet zapasowych kluczyków.

Siódemka SA zmodyfikowała wewnętrzną organizację pracy pod kątem zwiększonej liczby zamówień już na początku jesieni. W stosunku do zwykłego okresu zwiększono liczbę kurierów oraz pracowników w oddziałach i centrum obsługi klienta. Ponadto otwarto dodatkowe podsortownie.

- Należy się spodziewać, że tegoroczny szczyt okresu przedświątecznego, będzie większy niż w poprzednich latach. Rok temu odnotowaliśmy 58 proc. wzrost zamówień w ostatnim kwartale w porównaniu do zwykłego okresu, natomiast w tym roku szacujemy, że przekroczy on tę granicę.

- Niestety, mogą być opóźnienia w terminowości dostarczenia przesyłki do odbiorcy. Okres świąteczny jest bowiem momentem wytężonej pracy, biorąc pod uwagę złożoność samego procesu logistycznego. Znaczne zwiększenie ilości dostarczanych paczek, a także inne, nieprzewidziane przeszkody, związane na przykład z pogodą mogą utrudnić dowóz przesyłki do adresata.

- Przede wszystkim nie czekać na ostatni dzwonek z zamówieniami. Dokonanie wcześniejszych zakupów pozwoli uniknąć niepotrzebnego stresu i nieprzyjemności związanych z brakiem prezentu w wigilijny wieczór. Ważne jest również dokładne podanie adresu oraz telefonu kontaktowego do odbiorcy, te proste czynności mogą znacznie usprawnić pracę. Ponadto warto skorzystać z narzędzi monitoringu przesyłek, powiadomień sms i e-mail, które pomagają w usprawnieniu pracy kuriera. Zachęcamy również do korzystania z usługi dostawy z zastrzeżeniem godziny dostarczenia przesyłki. Warto również przewidzieć, gdzie najlepiej dostarczyć naszą paczkę, może dogodniejszym miejscem będzie nasze miejsce pracy, a nie zamieszkania.

- Od kilku już lat modyfikujemy naszą wewnętrzną organizację pracy pod kątem zwiększonej liczby zamówień przed świętami. Przedłużamy godziny pracy zarówno naszych kurierów, pracowników magazynów i innych osób odpowiedzialnych bezpośrednio za proces dostarczania paczek do klienta. Ponadto przygotowaliśmy kolejne podsortownie, która zwiększą możliwości logistyczne i zapewnią większą sprawność całego procesu od nadania paczki do dostarczenia jej do odbiorcy. Zdecydowane usprawnienia wprowadzają rozwiązania informatyczne, które pozwalają na automatyzację obsługi procesu przesyłek. Technologie informacyjne sprawiły, że produkty możemy zamawiać z dowolnego miejsca, w wybranym momencie, śledzić jego drogę, a następnie odbierać tam, gdzie wskażemy.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)