Zarząd FSO prowadzi rozmowy z firmami ws. inwestycji

Zarząd Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie prowadzi rozmowy z inwestorami o rozpoczęciu nowej produkcji na Żeraniu. Nie ujawnia jednak żadnych szczegółów. Pracownikom Fabryki wręczono już pierwsze wypowiedzenia; spółce kończą się zamówienia w lutym 2011 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

- Prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami; żadnych szczegółów w trakcie negocjacji nie ujawniamy. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych jest jedną z instytucji, z którą utrzymujemy kontakty - powiedział rzecznik FSO Roman Bugaj.

Media informowały ostatnio, że do marca przyszłego roku wypowiedzenia otrzyma prawie cała załoga FSO. Chodzi o ponad 1800 pracowników. Powodem zwolnień ma być brak zamówień od marca 2011 r. na samochody Chevrolet Aveo. A model ten, poza niewielką liczbą zestawów do montażu Lanosa, to podstawowa produkcja zakładu.

Bugaj poinformował PAP, że od stycznia do października br. fabryka wyprodukowała blisko 40 tys. samochodów i zespołów montażowych. W całym ubiegłym roku było to 60 tys., a rok wcześniej ponad 149 tys.

Zarząd FSO wypowiedział pod koniec czerwca zakładowy układ zbiorowy pracy, który funkcjonował w fabryce od 1995 roku. Spółka zapowiadała wówczas, że będzie on obowiązywał do końca czerwca 2011 roku.

Rzecznik FSO, pytany przez PAP, kiedy nastąpią planowane zwolnienia pracowników, powiedział: - Pierwsze wypowiedzenia zostały wręczone 18 listopada 2010. Otrzymali je pracownicy, których jednostki organizacyjne przestaną pełnić swoje funkcje w momencie wstrzymania produkcji. Nie ujawnił jednak liczby osób.

Przewodniczący NSZZ "Solidarność" w FSO Franciszek Piotrowski powiedział PAP, że chodzi o około 1300 pracowników, czyli 70 proc. zatrudnionych. - To są pracownicy działów, bezpośrednio zajmujących się montażem samochodów. W zakładzie pozostali pracownicy, którzy na podstawie przepisów prawa podlegają ochronie, w tym m.in. będący w okresie przedemerytalnym - powiedział. Piotrowski poinformował, że fabryka ma zamówienia od koreańskiej firmy GM DAT do końca lutego przyszłego roku. Dotyczą one montażu samochodu Chevroleta Aveo.

Bugaj, pytany o poziom zadłużenia FSO, który przyczynił się do trudnej sytuacji fabryki, powiedział: - Poziom zadłużenia spółki jest informacją, której nie podajemy do publicznej wiadomości; większość zadłużenia spółki to niewielkie zobowiązania krótkoterminowe, które będą regulowane w momencie uwolnienia środków.

Rzecznik FSO poinformował, że "obecnie prowadzone są rozmowy dotyczące sprzedaży lub dzierżawy majątku nieprodukcyjnego oraz aktywów, które posiada spółka na terenie kraju, a które nie są wykorzystywane do prowadzenia bieżącej działalności operacyjnej".

Produkcja samochodów w FSO ruszyła w 1951 r.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup