Zarząd PKP Cargo chce przeznaczać 35‑50 proc. rocznego zysku na dywidendę
08.10. Warszawa (PAP) - Zarząd PKP Cargo będzie rekomendował przeznaczanie 35-50 proc. rocznego zysku spółki na dywidendę. Strategia grupy zakłada poprawę efektywności operacyjnej,...
08.10.2013 | aktual.: 08.10.2013 10:08
08.10. Warszawa (PAP) - Zarząd PKP Cargo będzie rekomendował przeznaczanie 35-50 proc. rocznego zysku spółki na dywidendę. Strategia grupy zakłada poprawę efektywności operacyjnej, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w usługach intermodalnych, a także przejęcia w segmencie przewozów petrochemicznych i rozwój zagraniczny.
Spółka podała w opublikowanym we wtorek prospekcie emisyjnym, że zarząd PKP Cargo chce przeznaczać 35-50 proc. rocznego zysku na dywidendę.
W 2012 roku grupa PKP Cargo wypracowała 267,4 mln zł zysku netto, 766,8 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację oraz 5,17 mld zł przychodów.
W prospekcie podano również, że celami strategicznymi PKP Cargo są: dalsza poprawa efektywności operacyjnej umożliwiająca utrzymanie kosztów pod kontrolą, utrzymanie wiodącej pozycji kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce, rozwijanie działalności w rosnących i atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce, a także rozwój działalności na rynkach zagranicznych.
Zarząd spółki oczekuje, że realizowana praca przewozowa powinna wzrosnąć zgodnie z trendem prognozowanym dla PKB w Polsce. Wzrost pracy przewozowej powinien być wynikiem głównie wzrostu transportu paliw stałych, metali i rud, kruszyw i materiałów budowlanych, transportu intermodalnego oraz artykułów chemicznych.
PKP Cargo spodziewa się pewnego ożywienia w transporcie kruszyw i materiałów budowlanych w ciągu najbliższych dwóch - trzech lat, m.in. ze względu na dalsze modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej oraz duże inwestycje w sektorze energetycznym zaplanowane na lata 2015-2016.
Grupa zamierza kontynuować optymalizację i usprawnianie logistyki i zarządzania transportem w celu poprawy efektywności operacyjnej. Grupa zamierza osiągnąć poprawę efektywności wykorzystania taboru poprzez między innymi zwiększanie średniej masy na lokomotywę, poprawę średniego obrotu wagonu oraz zmniejszenie liczebności taboru. W zakresie kosztów pracowniczych PKP Cargo rozważa między innymi przesunięcie pracowników do centrum usług wspólnych dla grupy.
Grupa zamierza rozwijać działalność w rosnących segmentach rynku w Polsce, takich jak transport intermodalny, oraz dokonać ekspansji poprzez przejęcia innych podmiotów w atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce, które cechują się aktualnie względnie niskim udziałem grupy, takich jak produkty petrochemiczne.
PKP Cargo zamierza też kontynuować ekspansję na rynkach zagranicznych w Europie Środkowo-Wschodniej i Europie Zachodniej. Grupa koncentruje swoje wysiłki na rozwoju przewozów w Niemczech, w Czechach, na Słowacji, w Austrii, na Węgrzech i w Belgii.
W ofercie sprzedanych ma zostać 21,7 mln akcji PKP Cargo, zapisy mają rozpocząć się 9 października i zakończyć 25 października. Planowana data debiutu spółki na giełdzie w Warszawie to 31 października.
W ramach oferty PKP Cargo właściciel spółki, grupa PKP, chce sprzedać 50 proc. minus jedną akcję Cargo.
PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. (PAP)
kuc/ jtt/