Zdrowy pracownik to dobry pracownik!
Firmom zależy na zdrowych i wydajnych pracownikach. Chętnie zaoszczędzą także na zwolnieniach chorobowych. Zaczynają więc inwestować w zdrowie swojego personelu.
07.12.2009 | aktual.: 07.12.2009 13:25
Firmom zależy na zdrowych i wydajnych pracownikach. Chętnie zaoszczędzą także na zwolnieniach chorobowych. Zaczynają więc inwestować w zdrowie swojego personelu. Zdrowi pracownicy są bowiem zadowoleni i bardziej wydajni.
Na przestrzeni lat programy zdrowotne oferowane przez pracodawców przeszły niezwykłą ewolucję, szczególnie w krajach zachodnich. Obecnie nie wystarczają już zniżki do siłowni, ani seminaria dotyczące rzucania palenia prowadzone w stołówkach pracowniczych.
Filozofię wellness stworzył amerykański lekarz Halbert Dunn w 1959 r. Wychodząc z założenia, że ciało i umysł powinny pozostawać w równowadze, Dunn połączył dwa pojęcia: fitness i dobre samopoczucie. Lekarz zauważył, że wieczny pośpiech, stres, presja oraz konflikt między życiem prywatnym a pracą, zmusiły ludzi do poszukiwania równowagi.
Psychologiczne, emocjonalne, intelektualne, towarzyskie, finansowe i fizyczne potrzeby człowieka to wszystko czynniki uwzględniane rzez filozofię wellness.
Ów "doborostan" osiągnąć można na wiele sposobów, między innymi poprzez: relaks, aktywność fizyczną, odpowiednie zabiegi higieniczne, sposób odżywiania i wreszcie poprzez właściwe relacje międzyludzkie w sferze socjalnej i emocjonalnej. Bowiem na dobre samopoczucie wpływa wszystko to, czym się otaczamy, co robimy i jemy.
W biznesie funkcjonuje pojęcie Corporate Wellness i jest to jeden z najnowszych trenów w światowej polityce personalnej. Coraz częściej kluczową rolę w rozwoju nowych wyrafinowanych programów prowadzących do szeroko pojętego dobrobytu pracowników odgrywa technologia. - Należy rozwinąć model w ramach którego pracownicy sami ustalać będą cele, jakie pragną osiągnąć. Jeżeli bowiem nie mogą sami wyznaczać sobie realistycznych celów, żaden program nie zadziała. Nie ma jednej drogi, słusznej dla wszystkich – powiedziała Mary Swanson założycielka firmy HealthCare Dimensions oraz wiceprezes AXIA Health Management portalowi Monster. Swanson brała udział we wdrażaniu programów zdrowotnych dla pracowników powyżej 50 roku życia.
Współcześnie rekomenduje się wszechstronne podejście do dbania o kondycję pracowników - powinno być ono wystarczająco elastyczne, by odpowiadało potrzebom jednostek, a jednocześnie wystarczająco zintegrowane, by firmy mogły monitorować udział pracowników w zajęciach oraz, oszacować, czy wydatki poniesione na rzecz zdrowia pracowników, się zwracają. Warto pamiętać, że każdy z nas jest narażony na jakiś rodzaj ryzyka zdrowotnego, czy to przez pewne niezdrowe nawyki, czy to dzięki przekazanym genetycznie predyspozycjom do określonych schorzeń.
Firma oferująca systemy baz danych EMC postanowiła ulepszyć swój program Wellness i zaproponowała pracownikom tymczasową rezygnacje z ćwiczeń na stacjonarnych rowerach i innym sprzęcie do ćwiczeń i usiadła do komputerów. Firma nawiązała bowiem współpracę z portalem informacji zdrowotnych WebMD oraz z dostawcą oprogramowania Ingenix i owocem tej współpracy stał się program pomagający pracownikom w zarządzaniu swoimi potrzebami zdrowotnymi online. Jednocześnie pracodawcy mieli dostęp do danych ilościowych i jakościowych, by dowiedzieć się, jakie są główne problemy zdrowotne w korporacji.
Teraz managerowie wiedzą, jakie leki najczęściej spożywają pracownicy oraz, jakie jest 10 najczęstszych dolegliwości. Dzięki tym informacjom firma EMC może stworzyć program wellnes oraz warsztaty w odpowiedzi na konkretne problemy. W zależności od zapotrzebowania w firmie może to być również pomoc w zrzuceniu zbędnych kilogramów, obniżenie poziomu cholesterolu i ciśnienia, czy inne działania mogące przyczynić się do ogólnego dobrostanu psychofizycznego pracownika. Czasem wystarczy małe pchnięcie do zapoczątkowania lawiny zmian, która może zmienić jakość życia zarówno w pracy, jak i poza nią.
Specjaliści są zdania, że firmy, które zyskają najwięcej na prowadzenie tego typu programów, to te, które zatrudniają znaczny procent osób starszych, bowiem ich potrzeby zdrowotne będą bardziej złożone niż u ich młodszych kolegów.
Firma Harris HealthTrends, która na terenie USA ma 120 klientów, udziela porad wellness przez telefon. Z jej usług korzystają korporacje, których pracownicy mają dostęp do poradnictwa i informacji zdrowotnych przez telefon. Tak zwany 'telephonic healthcare counseling' czyli poradnictwo zdrowotne przez telefon to jeden z najnowszych trendów w USA. W ten sposób pracownicy mają swojego telefonicznego trenera wellness. To usługa szczególnie docenia przez osoby, które niechętnie idą na siłownię lub dyskutują na tematy typu utrata wagi z innymi pracownikami. Z doświadczeń firmy zbieranych na przestrzeni 30 lat wynika, że ta usługa przynosi największe korzyści pracownikom starszym i z grup podwyższonego ryzyka zdrowotnego. Do jej zalet zalicza się wygodę, prywatność i opłacalność finansową.
Specjaliści od zdrowia w miejscu pracy z biegiem lat nauczyli się, że wdrażane przez nich programy muszą być przyjazne osobom, którym mają służyć czyli 'user friendly'. Każda osoba inaczej ustala granicę między życiem prywatnym i zawodowym, jednak większość pracowników nie chce ujawniać problemów zdrowotnych lub kwestii swojej sprawności fizycznej w pracy ani ćwiczyć na sąsiedniej macie obok swojego przełożonego na zajęciach jogi. Ważne więc, by oferować swoim pracownikom szeroką gamę zajęć o różnym stopniu trudności. Wówczas będą oni mieli poczucie, że firma dba nie tylko o ich wiedzę i umiejętności, ale także o nich jako człowieka.
Programy wellness przybierają rozmaite formy, często łącząc wiele elementów, między innymi: edukację prozdrowotną, ergonomiczny sprzęt w biurach, promowanie zdrowego odżywiania, udostępniania obiektów sportowych, karnetów na siłownie i sprzętu sportowego w biurze, aż po pakiety prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego. Takie działania nie tylko poprawiają funkcjonowanie w miejscu pracy, ale także zwiększają poziom energii, by korzystać z życia po pracy. Inwestycja w zdrowie pracowników to długoterminowa, firma realizuje długoterminową strategię, która pozwoli na obniżenie kosztów, za strategia. Nie tylko bowiem rośnie efektywność i zmniejsza i poziom satysfakcji z prac,y ale także wzmacnia się pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy.
Masterfoods Polska już od ponad 2 lat promuje swój autorski program „Mars wellness”. Obecnie program ten jest który wdrażany w kilkunastu 18 krajach. Chodzi o to, by pracownicy zdali sobie sprawę, że muszą wziąć swoje zdrowie w swoje ręce. Jednak pracodawca wdraża programy edukacyjne oraz Dwa razy do roku organizuje „Tydzień zdrowia”.
Przemysław Duchniewicz, regionalny kierownik ds. zdrowia Masterfoods Polska, wyjaśnia, że decyzja o wprowadzeniu w życie programu prozdrowotnego Mars Wellness wynika z kultury organizacji, której elementami są jakość, odpowiedzialność, wzajemność, wydajność, wolność a także z 'etosu Marsa', którego kluczowym elementem są ludzie i nasza planeta. Jeżeli więc działania firmy wywierają wpływ na środowisko, to należy ten wpływ minimalizować, na przykład poprzez sadzenie drzew, lub zachęcanie ludzi do aktywności fizycznej. - Chcemy aby nasza firma była firmą, w której będą mogły pracować nasze dzieci oraz dzieci naszych dzieci – powiedział.
W ramach rankingu unijnego 'EU Platform for Action on Diet, Physical Activity and Health' program Mars Wellness uznany został za najlepszy wśród 160 innych programów zdrowotnych. Program pomyślano jako długoterminowy, to znaczy taki, którego skutki pracownicy odczuwać będą nawet na emeryturze.
Wśród pięciu filarów Mars Wellnes wymienić należy: prywatną opieka zdrowotną w tym także badania profilaktyczne; zajęcia sportowe i zdrową darmową żywność na stołówkach; program 7 kroków do zdrowia – dzięki któremu pracownicy tworzą swój profil zdrowotny i poznają obszary ryzyka, podnoszą świadomość zdrowotną i biorą swoje zdrowie w swoje ręce; program Mars Balance program – wspierający rodziców i zachęcający do utrzymania zdrowej równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, na przykład poprzez elastyczny wymiar czasu pracy i nowatorskie sposoby wspierania przyszłych matek oraz program Enjoy – pozwalający aktywnym pracownikom dzielić ich pasje z innym, płatne wakacje, system grantów i profesjonalnego wsparcia dla aktywnych entuzjastów.
Magdalena Raszewska