ZenithOptimedia: Wartość rynku reklamy w Polsce wzrośnie o 1,8% w 2014 r.
Warszawa, 24.09.2013 (ISBnews) - Wartość rynku reklamy w Polsce wzrośnie się w tym roku o 1,8% i wyniesie 6,51 mld zł, poinformowała prezes ZenithOptimedia Group w Polsce Monika Bronowska. Oznacza to podtrzymanie przez ZenithOptimedia wcześniejszych prognoz.
24.09.2014 08:31
"Po informacjach o wyższym od spodziewanego wzroście PKB w II kwartale, z rynku napłynęły mniej optymistyczne dane o spadku produkcji przemysłowej. Rosną jednak nastroje konsumenckie, a z naszych analiz wynika, że optymizm nie opuszcza również reklamodawców i sygnały świadczące o hamowaniu gospodarki nie wpłynęły jeszcze na tegoroczne budżety reklamowe. Dlatego kolejny raz utrzymujemy nasze prognozy na niezmienionym poziomie" - powiedziała Bronowska, cytowana w komunikacie.
Prezes dodała, że podtrzymano zarówno prognozę wzrostu całego rynku, jak i dynamiki wydatków reklamowych w każdym medium. W efekcie ZenithOptimedia spodziewa się wzrostu reklamy TV o 2,1%, mimo, że "polski rynek nie odnotował znaczącego wzrostu wydatków na reklamę podczas tegorocznych wielkich imprez sportowych: zimowych igrzysk olimpijskich w Soczi i mistrzostw świata w piłce nożnej. Warto jednak podkreślić, że dzięki transmisjom tych wydarzeń TVP odebrała widzów konkurencji i znacząco zwiększyła udziały w oglądalności".
ZOG oceniła także pozytywnie kolejne segmenty rynku reklamowego w Polsce - według prognozy wydatki na reklamę w internecie wzrosną w tym roku o 12,2%, wyższe będą również wydatki na reklamę targetowaną/retargetowaną (Audience on Demand) oraz mobile. Wydatki na reklamę radiową wzrosną w tym roku o 1,3%, a na reklamę w kinach reklamodawcy przeznaczą o 1,8% więcej niż rok temu.
Spadki dotkną natomiast prasy: o 14,9% w magazynach i o 16,1% w dziennikach. Niewielki spadek, zaledwie o 0,9%, odnotuje sektor reklamy zewnętrznej.
"Spodziewamy się również utrzymania wzrostowego trendu w przyszłym roku, przy założeniu, że nie pogorszy się sytuacja gospodarcza, a przede wszystkim, że nie nastąpi dalsza eskalacja konfliktu ukraińsko-rosyjskiego. Konflikt ten odbił się już znacząco na ukraińskim i rosyjskim rynku reklamowym i jest główną przyczyną nieznacznego obniżenia naszej prognozy dla globalnego rynku reklamy" - dodała Bronowska.
Pomimo to, ZenithOptimedia prognozuje stabilny wzrost rynku europejskiego na poziomie 0,9%. Natomiast globalne wydatki reklamowe netto wzrosną w 2014 roku o 5,3%, a ich łączna wartość wyniesie na koniec roku 523 mld USD. Podobne tempo wzrostu utrzyma się także w kolejnych latach.
(ISBnews)