Zmiany w emisjach obligacji w praktyce

Więcej emisji prywatnych z niższymi progami wejścia - takie będą praktyczne skutki obowiązywania nowelizacji ustawy o ofertach publicznych, która dziś wchodzi w życie.

Zmiany w emisjach obligacji w praktyce
Źródło zdjęć: © WP.PL

Od dziś w życie wchodzi nowelizacja ustawy o ofertach publicznych. W części dotyczącej emisji obligacji ma ona dwa praktyczne aspekty. Po pierwsze, w ramach emisji publicznej bez sporządzenia prospektu emisyjnego, najniższy zapis nie może być niższy niż równowartość 100 tys. EUR, czyli ok. 410 tys. zł licząc według obecnego kursu wspólnej waluty.

Po drugie, takiej oferty nie będzie można promować bez akceptacji Komisji Nadzoru Finansowego, która może wnosić swoje poprawki do informacji promocyjnych. Przy czym - rzecz o niebagatelnym znaczeniu - za element promocji może być traktowana sama informacja o emisji, jeśli będzie to informacja publicznie dostępna (skierowana do nieoznaczonego grona odbiorców, lub do większej niż 149 liczby odbiorców). Co to oznacza w praktyce? Emitentom obligacji zapewne nie będzie już wolno (pod groźbą kary do 1 mln zł) poinformować w formie komunikatu bieżącego o szczegółach dotyczących planowanej emisji (w szczególności o parametrach emisji). Również informacje o publicznych emisjach na stronach internetowych takich serwisów jak Obligacje.pl mogą być uznane za element promowania ofert.

W praktyce zbiór nowych przepisów sprawia, że przeprowadzanie publicznych emisji obligacji bez prospektu emisyjnego oznacza ich wykluczenie z rynku. Być może pojedyncze emisje nadal będą przeprowadzane tym trybem, ale adresatem będą wyłącznie inwestorzy instytucjonalni. Dla inwestorów detalicznych prowadzenie takich ofert będzie nieopłacalne, ponieważ próg wejścia jest ustawiony na bardzo wysokim poziomie, a zakaz informowania o emisjach sprawi, że trudniej niż dotąd będzie dotrzeć do inwestorów z informacją o ofercie.

W konsekwencji należy się spodziewać, że rynek pierwotny skręci w stronę ofert prywatnych, które będą oferowane na dotychczasowych zasadach - informacje o emisjach będą trafiały do wąskiego grona oznaczonych inwestorów, którzy jednak muszą wcześniej zadeklarować się jako zainteresowani takimi informacjami (np. rejestrując się na stronie Obligacje.pl). Ponieważ w ramach ofert prywatnych progi emisji można kształtować dowolnie, może się to okazać dobrą informacją dla detalicznych inwestorów, pod tym jednak warunkiem, że zarejestrują się oni wcześniej jako zainteresowani nabyciem tego rodzaju emisji. Zamiast dotychczasowych 210 tys. zł (równowartość 50 tys. EUR), do złożenia zapisu może wystarczać 50 tys. zł lub znacznie mniej, przy małych emisjach. Inaczej mówiąc - bez pozostawienia danych osobowych, informacje o nowych emisjach przestaną do inwestorów docierać, lub będą docierały z naruszeniem przepisów ustawy o emisjach publicznych.

Alternatywną ścieżką prowadzenia emisji jest emisja publiczna na podstawie prospektu emisyjnego zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jak dotąd tylko cztery podmioty zdecydowały się na przejście tej drogi - Giełda, Getin Noble Bank, Gant i PCC Rokita. Ze względu na koszty i czas tego procesu (ok. dwóch miesięcy, jeśli prospekt jest dobrze przygotowany) na tę ścieżkę decydują się tylko naprawdę duże firmy. Ostatnim, który złożył prospekt emisji obligacji był... PKN Orlen.

Komentarz Obligacje.pl

Być może nacisk jakie nowe przepisy kładą na przygotowywanie prospektów emisyjnych (znacząca część emitentów na Catalyst mogłaby pójść tą właśnie drogą by wymienić choćby Kruka, M.W. Trade, większość banków i inne duże firmy, które szacują swoje potrzeby finansowe ca. na 50 mln zł i więcej) jest krokiem w dobrym kierunku, który przełoży się wkrótce na promocję inwestycji w obligacje korporacyjne i Catalyst.

Oferujący w rozmowach z nami nie kryją jednak niezadowolenia. Dla małych i średnich firm emisja publiczna bez prospektu była świetnym rozwiązaniem. Informacje docierały szybko do grona potencjalnych zainteresowanych, przygotowanie dokumentów nie zajmowało dużo czasu, podobnie zresztą jak ich przeglądanie.

Myślę jednak, że można nowelę ustawy o emisjach publicznych porównać do... Rekomendacji S dla banków. Obostrzenia w udzielaniu kredytów hipotecznych pojawiły się zbyt późno, by zahamować narastanie bańki na rynku mieszkaniowym. Rynek obligacji korporacyjnych - jestem o tym przekonany - czeka w Polsce dynamiczny rozwój, ale powstanie bańki cenowej jest tu utrudnione (z góry wiadomo, jaki będzie zysk z inwestycji). Formą bańki na tym rynku może być natomiast licha jakość emitentów i zapewne okres emisji śmieciowych obligacji jest czymś, czego należy się spodziewać. Można więc odczytać nowelę prawa jako formę utrudnienia procesu, w którym niedoświadczeni inwestorzy stawiający pierwsze kroki na rynku obligacji korporacyjnych będą masowo skłaniani do inwestycji w papiery o wysokich rentownościach, nie zdając sobie sprawy z ryzyka, na które się narażają. Dziś konsekwencje zmian wydają się trudne do przełknięcia, ale cena może okazać się warta zapłacenia. Niestety, z działaniami prewencyjnymi jest tak, że nie
sposób obliczyć korzyści, które przynoszą. Koszty zapobiegania zwykle są jednak niższe niż naprawiania.

Emil Szweda, Obligacje.pl

obligacjecatalystgiełda

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.