Żółte kamery czyhają na wrocławskich kierowców. Sypią się mandaty
We Wrocławiu na kierowców czeka niespodzianka - żółte kamery, które automatycznie robią zdjęcia, gdy kierowca przejedzie na czerwonym świetle - informuje portal wroclaw.pl.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) prowadzi nadzór nad systemem CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), mającym na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach.
System obejmuje różne narzędzia, w tym punktowy pomiar prędkości, pomiar odcinkowy (planowany na al. Jana III Sobieskiego we Wrocławiu) oraz rejestrowanie przejazdów na czerwonym świetle przy użyciu systemu Red Light, które działa w trzech lokalizacjach we Wrocławiu: na skrzyżowaniu ul. Na Ostatnim Groszu/Bystrzycka/Gądowianka oraz na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych: na ulicy Szczecińskiej i Średzkiej.
Istnieją również kamery na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Ślężnej, lecz są to urządzenia testowe i nie podlegają nadzorowi GITD.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Program wart setki miliardów. Co opozycja obiecała Polakom?
Widać efekty
Od momentu uruchomienia żółtych kamer na skrzyżowaniu ulic Bystrzycka - Na Ostatnim Groszu - estakada Gądowianka 5 kwietnia tego roku liczba zarejestrowanych wykroczeń sięgnęła ponad 12 tys. W przypadku ulic Szczecińskiej i Średzkiej liczby są mniejsze: odpowiednio 406 i 1052, ale też i kamery zostały tam zainstalowane później (we wrześniu i w lipcu).
Monika Niżniak, rzeczniczka prasowa GITD, chwali system i podkreśla, że wprowadzenie systemu Red Light i kamer CANARD miało pozytywny wpływ na zachowanie kierowców.
Skuteczność urządzeń obserwowana m.in. w zmianie zachowania kierowców widoczna jest już na przykładzie systemu działającego na skrzyżowaniu ul. Na Ostatnim Groszu - Bystrzycka - estakada Gądowianka. Liczba zarejestrowanych naruszeń w październiku w porównaniu do pierwszego miesiąca pracy systemu spadła o ponad 83 procent - mówi Monika Niżniak, cytowana przez serwis wroclaw.pl.
W przypadku naruszenia przepisów, kierującemu grozi mandat w zależności od rodzaju wykroczenia. Na przykład, wjazd na przejazd kolejowy na czerwonym świetle wiąże się z grzywną w wysokości 2 tys. zł podczas gdy nieposłuszeństwo wobec sygnału drogowego to mandat karny w wysokości 500 zł.
Na razie GITD nie planuje instalacji dodatkowych urządzeń tego rodzaju na terenie Wrocławia. Inspektorat pracuje natomiast nad wprowadzeniem pomiaru odcinkowego prędkości na al. Jana III Sobieskiego we Wrocławiu, jednak nie podano jeszcze dokładnej daty uruchomienia tego systemu.