Zwalniani pracownicy LOT-u mają otrzymać oferty nowej pracy
Zwalniani pracownicy Polskich Linii Lotniczych LOT, uczestniczący w adresowanych do nich szkoleniach, mają wkrótce otrzymać propozycje nowych miejsc pracy - informują przedstawiciele agencji, prowadzącej szkolenia na zlecenie przewoźnika.
Zwalniani pracownicy Polskich Linii Lotniczych LOT, uczestniczący w adresowanych do nich szkoleniach, mają wkrótce otrzymać propozycje nowych miejsc pracy - informują przedstawiciele agencji, prowadzącej szkolenia na zlecenie przewoźnika.
- 22 marca rusza kolejny, czterodniowy etap szkoleń, składający się z nauki autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej oraz spotkań indywidualnych, w czasie których trenerzy będą m.in. przedstawiać zainteresowanym konkretne propozycje pracy - poinformował rzecznik śląskiej agencji Work Express Artur Ragan.
Zapewnił, że tzw. rekruterzy pracują nad znalezieniem ciekawych ofert, które odpowiadałyby możliwościom i kwalifikacjom zwalnianych osób. - Zamierzamy je przedstawić podczas najbliższych spotkań - powiedział rzecznik.
Zwolnienia w PLL LOT rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku, kiedy narodowy przewoźnik poinformował, że w ciągu dwóch kwartałów zamierza zwolnić 400 osób w ramach restrukturyzacji zatrudniającej wówczas blisko 3,5 tys. osób firmy. Z firmą rozstają się zarówno pracownicy przyjęci do niej w ubiegłym roku, jak i nawet z czterdziestoletnim stażem.
Pierwszy, zakończony już etap dobrowolnych szkoleń dla zwalnianych pracowników, rozpoczął się 17 lutego. Jak powiedział rzecznik, na pierwsze spotkanie zgłosiło się ponad 20 osób, jednak szkolenia i warsztaty są nadal otwarte dla wszystkich chętnych. Trenerzy są przekonani, że liczba osób korzystających z tej formy wsparcia wzrośnie.
Średnia wieku szkolonych osób wynosiła 45 lat (najstarszy uczestnik miał 59, a najmłodszy 26 lat), w większości były to kobiety.
Trenerzy oceniają, że sytuacja zwalnianych pracowników narodowego przewoźnika lotniczego jest specyficzna, bo większość z nich była związana z firmą praktycznie przez cały okres kariery zawodowej. Wśród osób korzystających ze szkoleń rozpiętość tego okresu waha się od 2 do 27 lat pracy.
Trenerów szkoleń zaskoczył fakt, że większość z pracowników LOT-u, mimo bardzo wysokich kwalifikacji, takich jak doświadczenie zawodowe czy znajomość języków obcych, nie odczuwa, że są to bardzo duże atuty na rynku pracy. Dlatego eksperci skupili się m.in. na budowaniu motywacji zwalnianych pracowników, analizie ich mocnych stron i szans na rynku pracy oraz pomocy w tworzeniu CV.
Eksperci przekonują np., że wieloletni pracownicy oddziałów zamiejscowych LOT-u mogą być świetnymi konsultantami dla touroperatorów, a stewardessy, których atuty to mobilność i znajomość języków obcych, mogą odnaleźć się na stanowiskach związanych z obsługą klienta w firmach prowadzących interesy za granicą. Dla techników, pilotów i mechaników są oferty pracy w innych krajach, na podobnych jak w Polsce stanowiskach.
Szkolenia prowadzone przez trenerów organizowane są w ramach programu outplacementu (tzw. zwolnienie monitorowane). Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia, pracodawca, który zamierza zwolnić co najmniej 100 osób w ciągu trzech miesięcy, musi zorganizować dla zwalnianych program pomocy. Outplacement może obejmować odprawy, doradztwo psychologiczne, pomoc w szukaniu nowego miejsca pracy, szkolenia, kursy dokształcające czy pomoc w przeprowadzce do nowego miejsca zamieszkania.