Związek w pracy – z czym się wiąże?

Coraz więcej osób poznaje w miejscu pracy partnera życiowego. Niejednokrotnie wiąże się to z niezadowoleniem przełożonych, plotkami współpracowników i koniecznością ukrywania relacji przed innymi

Związek w pracy – z czym się wiąże?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

14.02.2011 | aktual.: 14.02.2011 11:55

Coraz więcej osób poznaje w miejscu pracy partnera życiowego. Niejednokrotnie wiąże się to z niezadowoleniem przełożonych, plotkami współpracowników i koniecznością ukrywania relacji przed innymi. Z drugiej jednak strony zdarza się, że na rynku pojawiają się oferty pracy dla małżeństw. Jak więc poradzić sobie z miłością, którą spotykamy w pracy?

Firma staje się coraz częściej miejscem, gdzie spędza się większą część swojego życia. Czas pracy nie ogranicza się do 8 godz. Łącznie z dojazdami, wykonywanie obowiązków służbowych zajmuje od 9 do kilkunastu godzin dziennie. Relacje zawodowe są dodatkowo rozwijane przez wyjazdy integracyjne i szkolenia. Ogranicza to możliwości wykorzystania dni wolnych wyłącznie dla siebie. Nawet jeśli w środku tygodnia znajduje się czas dla siebie, najczęściej jest on wykorzystany na wizytę u fryzjera, kosmetyczki lub na kurs językowy. Nie sprzyja to nawiązywaniu nowych znajomości. Dlatego właśnie zdarza się, że partnera życiowego można znaleźć właśnie w pracy.

Co powiedzieć współpracownikom?

O ujawnieniu relacji na pewno będzie decydować otwartość pary oraz okoliczności zawodowe. W niektórych firmach i zawodach wyjątkowo niewskazane jest ujawnianie życia osobistego, gdyż może to zaszkodzić obiektywności i fachowości udzielanych usług. W innych z kolei podkreślanie związków pomiędzy pracownikami (np. firmy rodzinne z długą tradycją) może stanowić dodatkowy atut marki, pod warunkiem, że związki zawierane w tych firmach będą stale i stabilne jak prezentowana marka.

W szczególnie trudnej sytuacji są związki nawiązane w poprzek hierarchii zawodowej, np. szefa z podwładną, właściciela firmy z pracownikiem. Zależnościowy charakter relacji zawodowej może utrudnić nawiązanie partnerskiego związku. Inni pracownicy mogą również formułować oceny i oskarżenia dotyczące nierównego traktowania osoby zaangażowanej w związek.

Jak poradzić sobie z plotkami?

Innym aspektem nawiązania znajomości w pracy jest opinia współpracowników, a nawet klientów. W uniknięciu plotek bardzo pomocne okaże się rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego. Para powinna unikać kłótni w pracy, nie opowiadać o swoich problemach i nie prosić innych o radę. W godzinach pracy warto również powstrzymać się od zbyt wylewnego okazywania sobie czułości.

Rozgraniczenie życia zawodowego od prywatnego w przypadku tworzenia związku z osobą z pracy jest trudne z wielu powodów. Po pierwsze, fizycznie pozostaje niewiele czasu poza pracą zawodowa i czasem w domu, który partnerzy mogliby spędzić oddzielnie, a taki czas jest potrzebny dla zdrowego funkcjonowania każdego związku. Po drugie - jesteśmy tylko ludźmi i nawet przy szczególnym zadbaniu o intymność relacji może być trudno nie przenosić osobistych spraw na grunt zawodowy, np. w sposób fachowy i życzliwy (bez uszczypliwych uwag czy aluzji) zwracać się do małżonka w sprawach zawodowych w pracy, jeśli rano lub w drodze do biura odbyła się zażarta kłótnia dotycząca np. podziału obowiązków w domu. Tego rodzaju relacje są również obarczone zagorzeniem kontynuowania pracy w domu, np. poprzez omawianie spraw firmowych lub problemów związanych z zadaniami zawodowymi w domu. Praca zawodowa wkrada się wówczas w cenny czas wolny i zubaża związek o tematy bardziej osobiste, ale także o tematy niekiedy trudniejsze,
wymagające wysiłku, aby je podjąć.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc wyjątkowe rozgraniczenie pracy zawodowej i życia osobistego, wypracowanie pewnego „rytuału” polegającego na wejściu w rolę zawodową w miejscu zatrudnia i wychodzeniu z niej w momencie wyjścia z pracy. Ważną zasadą w tym przypadku będzie również nieprzenoszenie emocji dominujących w związku na grunt zawodowy.

Jak się rozstać?

Najczęściej zależy to od sposobu zakończenia znajomości. Jeśli decyzja była obopólna i możliwe jest przekształcenie związku w relację koleżeńską, prawdopodobnie nie będzie to miało wpływu na współpracę partnerów na gruncie zawodowym. Jeśli jednak rozstanie było burzliwe, wiąże się to z brakiem akceptacji zakończenia znajomości przez jedną ze stron, może to odbijać się na relacjach zawodowych i powodować duże obciążenie emocjonalne. Wpływa to na spadek wydajności w pracy.

Przebywanie i współpracowanie w tej samej firmie będzie bardzo trudne dla rozstających się związków małżeńskich, szczególnie tych, które decydują się na proces rozwodowy. Uczestniczenie w tego rodzaju rozprawach, często orzekanie o winie, może zdecydowanie uniemożliwić współpracę zawodowa. Trudno będzie też pogodzić się z wiadomością o nowym związku swojego byłego partnera.

Niektórzy z powodu rozstania starają się wziąć urlop wypoczynkowy lub otrzymują zwolnienie lekarskie. Jednak czasem taki okres odpoczynku nie wystarcza. Wyjazd lub zmiana otoczenia nie rozwiązują pozostawionych problemów. Po powrocie rzeczywistość może okazać się zbyt przytłaczająca. Kontakty z byłym partnerem mogą odebrać satysfakcję zawodową i stać się powodem decyzji o zmianie pracodawcy.

dr n. med. Aleksandra Małus

ekspert serwisu Szybkopraca.pl

romansprzełożonyzwiązek w pracy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)