Trwa ładowanie...

Dlaczego warto zatrudniać pracowników po pięćdziesiątce?

W czasach, gdy wykształcenie wyższe staje się coraz bardziej powszechne, pracodawcy zaczynają większą wagę przykładać do doświadczenia. Kompetencje doskonalone latami, rozwaga, opanowanie, umiejętność postępowania z ludźmi – to poszukiwane przez firmy cechy, które posiadają pracownicy z długoletnim stażem.

Dlaczego warto zatrudniać pracowników po pięćdziesiątce?Źródło: Thinkstock
d2nku05
d2nku05

W czasach, gdy wykształcenie wyższe staje się coraz bardziej powszechne, pracodawcy zaczynają większą wagę przykładać do doświadczenia. Kompetencje doskonalone latami, rozwaga, opanowanie, umiejętność postępowania z ludźmi - to poszukiwane przez firmy cechy, które posiadają pracownicy z długoletnim stażem.

Zatrudnianie pracowników po pięćdziesiątce po prostu się opłaca. Silnie identyfikują się oni ze swoim miejscem pracy i nie nudzą się szybko wykonywanym zajęciem. Nie są też tak bardzo żądni zmian jak młodsze osoby, przez co dłużej mogą pracować na danym stanowisku. Ponadto zakończyli już etap wychowywania dzieci i przez to mogą bardziej elastycznie dostosować się do wymagań pracodawcy.

Silny team = młodość + doświadczenie

Zespoły zdywersyfikowane pod względem wieku, a co za tym idzie również doświadczeń, czy profili osobowościowych, potrafią wypracować innowacyjne, a zarazem rozsądne rozwiązania. Szybkość działania, charakteryzująca często osoby młode, równoważona jest przez opanowanie i umiejętność realnej oceny sytuacji, właściwe częściej dla dojrzałych pracowników. Osoby starsze z racji swojego doświadczenia potrafią wskazywać różne alternatywy, analizować głębiej, wykluczając tym samym pomyłki. W takich zespołach w naturalny sposób dochodzi do dzielenia się wiedzą, która jest jednym z największych zasobów organizacji. Firmy, w których pracują różniące się od siebie osoby, często są bardziej wydajne i osiągają lepsze wyniki.

Jakie szkolenia dla pracowników 50+?

Każdy pracownik, który nie stoi w miejscu, a dba o swój rozwój, zyskuje uznanie w oczach pracodawcy. Oprócz kursów i szkoleń zawodowych warto rozważyć skorzystanie z oferty Uniwersytetów Otwartych i Uniwersytetów Trzeciego Wieku, które prowadzą szeroką gamę zajęć na różnym poziomie zaawansowania.
Polecamy: Kompetencje na wagę złota

- Kursy, które wybierzemy mogą dawać nam zarówno elementarne wiadomości z danego obszaru, konieczne do właściwego wykonywania powierzonych zadań, jak wiedzę na bardzo wysokim poziomie, czyniąc z nas ekspertów w określonej dziedzinie, a tym samym cennych pracowników. Wybierając kurs dla siebie warto zastanowić się z jednej strony: nad tym czy brak jakichś umiejętności stawia mnie na niższej pozycji niż pozostałych członków zespołu, z drugiej strony, jakie kompetencje chcę rozwijać, w czym czuję się dobrze i chcę to doskonalić – radzi Joanna Kruzel, Permanent Placement Manager w firmie Work Service.

d2nku05

Czas działa na ich korzyść

W niektórych zawodach karierę rozpocząć można dopiero po 40, 50 roku życia, ponieważ liczy się w nich wiedza zdobyta dzięki wieloletniemu doświadczeniu. Umiejętności starszych lekarzy, prawników czy profesorów są tak cenne na rynku, że często pracują oni nawet na emeryturze. A co gdy w wykonywanym przez nas zawodzie nie liczy się doświadczenie, a promowane są osoby młode? Pamiętajmy, że wykonywana obecnie praca nie musi determinować naszej kariery do końca życia, a programy dla osób 50+ dają szansę na przekwalifikowanie się i znalezienie nowego zatrudnienia.

Nie umieją obsługiwać komputera?

- To powszechne stwierdzenie jest często krzywdzące dla osób starszych. Wbrew pozorom w wielu osobach z tej grupy wiekowej jest ogromna ciekawość i często idąca z tym w parze znajomość nowych technologii. Podobnie jest z językami obcymi – obala stereotypy Joanna Kruzel. Należy jednak zaznaczyć, że część starszych pracowników potrzebuje dodatkowych kursów językowych czy komputerowych i nie należy ich w planach szkoleniowych firmy pomijać. Warto również przeanalizować indywidualnie, dla których pracowników korzystniej będzie uczyć się nowych rzeczy w grupie rówieśniczej, a dla których bardziej stymulująca będzie nauka w zespole, gdzie będą musiały dostosować się do tempa pracy różnorodnej pod względem wiekowym grupy.

(AS)

d2nku05
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2nku05