Najdłuższy most drogowy w Polsce
14 października o 19.00 pierwsze samochody przejechały nowym odcinkiem autostrady A1 między Nowymi Marzami pod Grudziądzem a Czerniewicami koło Torunia. Na trasie na kierowców czeka niespodzianka. Największy most drogowy w Polsce!
Najdłuższy most drogowy w Polsce
14 października o 19.00 pierwsze samochody przejechały nowym odcinkiem autostrady A1 między Nowymi Marzami pod Grudziądzem a Czerniewicami koło Torunia. Na trasie na kierowców czeka niespodzianka. Największy most drogowy w Polsce!
Otwarto najdłuższy most drogowy w Polsce
Parametry techniczne autostrady A1 na odcinku Gdańsk-Toruń
Długość: 62 km
Koszt budowy: 730 mln euro
Ilość węzłów: 2
Punkty poboru opłat: 2 + 1
Koszt przejazdu nowym odcinkiem: ok. 12,40 zł
Koszt przejazdy całą wybudowaną autostradą: 29,90 zł
Czas przejazdu z Torunia do Gdańska: ok. 68 minut
Najdłuższy most drogowy w Polsce
Autostrada kosztowała 580 mln euro, 149 mln euro pochłonęła budowa dwóch mostów przez Wisłę. Większy z nich pod Grudziądzem, w projekcie nazwany obiektem mostowym MA-91, będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Całkowita długość obiektu, liczona w osiach skrajnych podpór, wyniesie 1954 metry.
Najdłuższy most drogowy w Polsce
Dokładne parametry techniczne mostu MA91. Łączna długość mostu: 1953,60 m; długość całkowita z przyczółkami: 1 971,84 m; długość estakady północnej: 988,80 m; długość mostu w nurcie rzeki: 400,00 m; szerokość jednej nitki mostu: 17,35 m; odległość między nitkami mostu: od 1,41 m do 5,26 m
Najdłuższy most drogowy w Polsce
Przeprawa w Grudziądzu przez projektantów nazwana została MA-91. Litery oznaczają, że to most autostradowy, a liczby, że to 91 obiekt inżynieryjny na trasie A1, licząc od Gdańska.
Najdłuższy most drogowy w Polsce
Budowa mostu i estakad pochłonęła w sumie ponad 79 tys. metrów sześciennych betonu, ponad 11 tys. ton stali oraz ponad 2 tys. ton stali wysokiej wytrzymałości.
Najdłuższy most drogowy w Polsce
Most pod Grudziądzem w pierwszej wersji miał mieć o wiele bardziej efektowną konstrukcję. Podwieszany na dwóch imponujących pylonach z pewnością zaliczany byłby do najładniejszych mostów drogowych w Polsce.
Ten wariant jednak oprotestowali ekolodzy. Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków zwróciło uwagę, że dokładnie w tym miejscu przebiegają międzynarodowe szlaki migracji ptaków.
Uzgodniono więc zmianę konstrukcji z wantowej na płaską wieloprzęsłową.
Najdłuższy most drogowy w Polsce
Prace przy budowie rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Przeprawa w Grudziądzu ma trzy części: most nurtowy nad głównym korytem Wisły oraz dwie estakady dojazdowe położone po obu stronach rzeki. Najważniejsza część mostu o długości 400 m ma trzy przęsła. Główne nurtowe ma rozpiętość 180 m i jest w tej chwili najdłuższym przęsłem w Polsce. Skrajne mają 110 m długości. Płyta nośna głównego opiera się na dwóch podporach w korycie rzeki i po jednej podporze ustawionej na obszarze zalewowym.