Trwa ładowanie...

Jest szansa na tanie latanie na Wschód

Centralwings, spółka zależna LOT, wzorem Germanwings należących do Lufthansy, może jako pierwsza oferować tanie połączenia na Wschód.

Jest szansa na tanie latanie na WschódŹródło: WP.PL
d1xx37g
d1xx37g

Coraz większa wymiana turystyczna i gospodarcza, a wciąż kosztowny i rzadki transport, zwłaszcza lotniczy. Trasy na Ukrainę i do Rosji obsługują tylko narodowi przewoźnicy obu stron, i to na szczególnych warunkach. Tanie linie wciąż czekają w boksach.

W kontaktach z Rosją obowiązuje umowa z 2002 r. która pozwala każdej ze stron wyznaczyć jedno przedsiębiorstwo lotnicze do wykonywania przewozów regularnych na określonej trasie. Tymczasem o otwarcie rynków wschodnich szczególnie zabiega Centralwings, spółka zależna LOT.
_ W przypadku Rosji liberalizacja będzie wymagała modyfikacji przepisów lub stworzenia całkowicie nowej podstawy prawnej ze względu na ewentualne dopuszczenie do rynku przewoźników niskokosztowych _ - tłumaczy Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Mały odzew

Przyznaje, że potrzebne są konsultacje ze stroną rosyjską, ale zanim podejmie się takie działania, należy wziąć pod uwagę faktyczne zainteresowanie przewoźników.
_ 20 lipca Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wystosował do nich prośbę o przedstawienie planów dotyczących rynku rosyjskiego. Niestety, do dziś nie otrzymaliśmy żadnych informacji zwrotnych _ - zapewnia Katarzyna Krasnodębska.

Przedstawiciele ULC twierdzą, że wystosują do władz Rosji zaproszenie do przeprowadzenia konsultacji niezwłocznie po otrzymaniu informacji od polskich przewoźników. Co na to przewoźnicy?
_ Na oficjalne pismo z ULC odpowiedzieliśmy niezwłocznie, wyrażając duże zainteresowanie. Od tego czasu nic się nie wydarzyło. Podobnie z Ukrainą _ - przyznaje Kamil Wnuk, rzecznik Centralwings.

d1xx37g

Tymczasem o piśmie nie słyszał Tomasz Kułakowski z Ryanaira, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing w Europie Środkowej i Wschodniej.
_ Nam zależy na podpisaniu umowy między Unią a Rosją o wolnym niebie. Wtedy wykonywanie operacji byłoby dużo łatwiejsze, zwłaszcza że jesteśmy spółką zarejestrowaną w Irlandii, a w Polsce nie mamy bazy operacyjnej _ - mówi Tomasz Kułakowski.

O piśmie nic nie wiedzą także przedstawiciele Norwegian.
_ Na spotkaniach w ULC wielokrotnie postulowaliśmy otwarcie obu rynków. Urząd nie powinien mieć wątpliwości co do naszego zainteresowania _ - mówi Marek Sławatyniec z Aviarepsu, reprezentujacego kilku przewoźników niskokosztowych w tym m.in. Norwegian.

Jego zdaniem, o porozumienie polityczne będzie trudno, dlatego na Rosję trzeba znaleźć patent.
_ Norwegian jest jedną z dwóch tanich linii, która wykonuje loty do Rosji (z Norwegii). Aby tam latać, najlepiej poszukać jakiegoś partnera i stworzyć spółkę joint venture. Resztę można uzupełnić opłatami _ - mówi Marek Sławatyniec.

Drugą tanią linią oferującą loty do Rosji jest Germanwings, spółka zależna Lufthansy, która wykonuje operacje na podstawie specjalnego porozumienia. Dzięki temu z Berlina do Moskwy można dotrzeć za 130 EUR.

d1xx37g

Podobną strategię może przyjąć LOT.
_ Rosjanie nie traktują nas jak przewoźnika narodowego. Jesteśmy odrębnym podmiotem gospodarczym, którego właścicielem jest LOT _ - przekonuje Kamil Wnuk.

EURO zbliża

Nieco lepiej wygląda sytuacja z Ukrainą. Na początku października w Kijowie po raz kolejny polska delegacja wyciągnie wszystkie argumenty przemawiające za szybką liberalizacją. Najważniejszym z nich są zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 r.
_ Mamy nadzieję, że po ustabilizowaniu sytuacji politycznej na Ukrainie problemy zostaną przezwyciężone _ - mówi Katarzyna Krasnodębska.

Problemem jest jednak to, że na otwarcie rynku nie są przygotowane ani tamtejsze porty lotnicze, ani przewoźnicy.

Mira Wszelaka
Puls Biznesu

d1xx37g
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1xx37g