09:36, 26.11.2014
09:19, 26.11.2014
09:34, 26.11.2014

Szkoła mistrzów - wzmocnienie lokalnego handlu

Handel-Net | dodane 2010-10-20 (10:23) 4 lata 1 miesiąc 5 dni 23 godziny i 14 minut temu
 

Eurocash rozpoczyna kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji właścicieli i pracowników sklepów zrzeszonych w grupie. Warsztaty Akademii Eurocash będą dotyczyć m.in. kwestii zarządzania, finansów, marketingu oraz obsługi klienta. Partnerami finansowymi i merytorycznymi przedsięwzięcia są Carlsberg, Coca-Cola i Unilever.

Akademia Eurocash była przygotowywana przez 2 lata i zaplanowana jest na najbliższych kilkanaście miesięcy. Jej adresatami są przedstawiciele handlu niezależnego, choć w tej chwili mowa jest o franczyzobiorcach Eurocash, czyli właścicielach i pracownikach sieci Iga, Zielony Kłos, Delikatesy Centrum, Znajomy Sklep i abc. Organizatorzy nie wykluczają jednak, że w dalszej perspektywie program obejmie także przedsiębiorców, będących klientami hurtowni Eurocash Cash&Carry.

Finansowo ten kompleksowy projekt szkoleniowy został oparty o środki grupy Eurocash oraz partnerów, dlatego udział w szkoleniach dla właścicieli i pracowników sklepów jest bezpłatny. - Przedsiębiorcy pokrywają koszty dojazdu i ewentualnych noclegów oraz oczywiście koszt czasu pracy osób biorących udział w programie. Uważamy jednak, że ten wkład jest stosunkowo niewielki w porównaniu z korzyściami, jakie Akademia przynosi niezależnym detalistom - podkreśla Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.

Dlaczego warto inwestować w ludzi?

Nie jest żadnym odkryciem, że stale powiększa się dysproporcja między lokalnymi sklepami a placówkami wielkopowierzchniowymi. Duże sieci zwiększają swój udział w rynku kosztem ogromnych inwestycji - dla przykładu Tesco wyłożyło w 2010 r. w Polsce około 800 mln zł, a roczny budżet inwestycyjny Biedronki oscyluje wokół 1,1 mld zł (plan do 2012 r.). Przewaga wynikająca z wielkości sieci, które często funkcjonują w międzynarodowych strukturach, dotyczy również podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego pracowników.

Drobnych przedsiębiorców nie stać na porównywalne nakłady w infrastrukturę, a także inwestycje w tzw. kapitał ludzki. - Akademia Eurocash to innowacyjny projekt na polskim rynku łączący szkolenia, badania nad ich efektywnością oraz system motywacyjny. Nasz pomysł to kolejny sposób na stawienie czoła wielkim sieciom hipermarketów i dyskontów. Widzimy zagrożenia stojące przed niezależnym handlem. Wiemy, ze na nas, czyli partnerze niezależnych sklepów detalicznych, spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie konkurencyjnej oferty i możliwości rozwoju lokalnych sklepów - wyjaśnił Luis Amaral, prezes Eurocash.

Propozycja dystrybutora artykułów FMCG wydaje się godna zainteresowania tym bardziej, jeśli weźmie się pod uwagę dane dotyczące spadającej liczby małych sklepów. Pod koniec lat 90. ich udział w rynku oceniano niemal na 90 procent. Do roku 2006 skurczył się do około 60 procent, aby obecnie zejść poniżej 50 procent. Choć eksperci podkreślają, że w porównaniu z innymi europejskimi Polacy są wyjątkowo przywiązani do handlu tradycyjnego, to rocznie do zamknięcia działalności z przyczyn ekonomicznych zmuszonych jest nawet 10 tysięcy małych sklepów.

W długofalowej perspektywie na rynku mają szansę pozostać jedynie ci, którzy dostosują się do tempa rozwoju handlu detalicznego. Klienci, bez względu na format sklepu, oczekują bowiem nie tylko niskich cen, ale także szeregu innowacji, które wpływają na komfort robienia zakupów. Dla właściciela sklepu budowanie więzi z klientem, dbanie o jego zakupową lojalność jest kwestią przetrwania w biznesie.

Program rozwoju kompetencji

Akademia Eurocash to kompleksowy projekt składający się z trzech, uzupełniających się segmentów. Pierwszy z nich, dotyczy oferty szkoleniowej. Wszyscy franczyzobiorcy Eurocash i ich pracownicy mogą skorzystać z szerokiej oferty kursów i programów szkoleniowych, prowadzonych przez najlepszych ekspertów na rynku.

Dodatkowo dzięki wykorzystaniu systemu e-learning, z projektu Akademia Eurocash będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani, bez względu na miejsce zamieszkania, czy ograniczenia czasowe. Jedynym warunkiem będzie dostęp do internetu, zalogowanie się na stronie www.akademiaeurocash.pl i chęć poszerzenia swojej wiedzy.

Oferta szkoleniowa Akademii Umiejętności została tak przygotowana, aby każdy mógł znaleźć interesującą dla siebie tematykę, powiązaną z zakresem wykonywanej pracy. Program został dopasowany do czterech głównych grup odbiorców: właścicieli sklepów, kierowników, pracowników działów mięsa/wędliny i pracowników pozostałych działów.

I tak np. podczas kursów właściciel sklepu może uzupełnić wiedzę i zdobyć cenne wskazówki dotyczące zarządzania finansami sklepu, budowania zespołu, czy polityki cenowej oraz promocyjnej oferowanego asortymentu. Z drugiej strony pracownicy odpowiedzialni np. za dział mięsa/wędliny, czy warzywa-owoce dowiedzą się wszystkiego o najlepszych praktykach w kontroli jakości, produktów, ich odpowiedniego przechowywania, eksponowania, czy sezonowości. Dodatkowo wszyscy pracownicy, dzięki unikalnemu systemowi szkoleń przez internet, będą mieli możliwość wzięcia udziału w dodatkowych szkoleniach dopasowanych do specyfiki ich konkretnego stanowiska - np. doskonalenie umiejętności pracy na stanowisku kasjera, profesjonalna obsługa klienta, efektywne zamawianie i magazynowanie, czy zarządzanie konkretnymi kategoriami produktów w sklepie.

Producenci dzielą się wiedzą

Oprócz Eurocash, swoją wiedzą z detalistami będą się dzielili specjaliści z Carlsberga, Coca-Coli i Unilevera. - Skuteczność Akademii gwarantuje komplementarność wiedzy, która będzie przekazywana podczas zajęć. To inicjatywa partnerska, która pomoże m.in. wzmocnić biznesy lokalne - zachęca Paweł Piwowar, wiceprezes ds. sprzedaży i dystrybucji Carlsberg Polska.

Pozostali partnerzy także są zdania, że korzyści z projektu odczują wszystkie strony. Globalne korporacje, takie jak Coca-Cola, czy Unilever także potrzebują stałego uzupełniania informacji o potrzebach i oczekiwaniach przedstawicieli niezależnego handlu. Spotkania w ramach Akademii mają być zatem sposobem na lepszą komunikację z właścicielami mniejszych sklepów.

- Chcemy być w tam, gdzie kupujący. Szczególnie w kategoriach spożywczych połowa sprzedaży produktów Unilever odbywa się za pośrednictwem tradycyjnego kanału dystrybucji. Mamy świadomość, że mimo rosnącego udziału handlu nowoczesnego, znaczenie małych sklepów nadal będzie duże - zaznaczył Michał Mrowiec z Unilevera.

Nagrody dla najlepszych

Aby sprawdzić, jak treść szkoleń wykorzystywana jest w praktyce, organizatorzy Akademii Eurocash planują przeprowadzenie badań typu tajemniczy klient - osoba udająca kupującego będzie oceniać jakość obsługi i inne aspekty zakupów.

Ten element projektu ma być sposobem na weryfikację skuteczności szkoleń. Badania zostaną prowadzone przy udziale renomowanej firmy badawczej Nielsen i pozwolą obiektywnie ocenić rezultaty, jakie zajęcia Akademii przyniosła statystycznemu klientowi sklepu detalicznego.

Umożliwia również przeprowadzenie trzeciej części projektu Akademii, czyli programu motywacyjnego. Jest to innowacyjny na Polskim rynku pomysł, którego celem jest zachęcenie pracowników niezależnych sklepów do podnoszenia swoich kwalifikacji. Co kwartał, na podstawie badania tajemniczy klient, pracownicy 200 najlepszych sklepów, otrzymają nagrody pieniężne.

Eurocash przewiduje, że łączna wartość nagród przekazanych bezpośrednio pracownikom franczyzobiorców wyniesie ponad 3 miliony złotych rocznie. Warunkiem otrzymania nagrody jest ukończenie kursów i warsztatów związanych z danym stanowiskiem oraz zastosowanie wiedzy w praktyce.

W ocenie organizatorów, motywacyjna cześć programu Akademii Eurocash to prawdziwa rewolucja. Po raz pierwszy franczyzodawca nagradza bezpośrednio pracowników sklepów franczyzowych, dzięki czemu poprawie ulegnie jakość obsługi oraz lojalność pracowników niezależnych sklepów detalicznych.

Akademia Eurocash w pigułce:
oferta skierowana do szerokiej grupy odbiorców: właściciele sklepów, kierownicy, pozostali pracownicy; szkolenia dla około 30 tysięcy pracowników franczyzobiorców; 40 zróżnicowanych tematów szkoleń; 250 warsztatów dla właścicieli i kierowników sklepów oraz 80 tysięcy kursów e-learning; efekt - wzrost lojalności pracowników franczyzobiorców, dzięki zapewnieniu im rozwoju kwalifikacji i umiejętności.

autor: MJ

Polub finanse.wp.pl na Facebooku

Oceń
tak 0 50,00%
nie 0 50,00%

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!

Znajdź pracę z pracuj.pl

Skorzystaj

Bądź z nami na bieżąco

Kategorie:

Przydatne linki:

Partnerzy serwisu:

Tagi: