Koszyk Wirtualnej Polski. Zaskakująca zmiana cen

W tym roku Wielkanoc będzie tańsza. W porównaniu z 2012 rokiem ceny spadły o 2 proc. Widać, że największe sieci ostro walczą o klienta. Efekt? Mamy nowego lidera w naszym rankingu! Sieć, która do tej pory w cuglach wygrywała Koszyk Wirtualnej Polski, znalazła wreszcie pogromcę.

Koszyk Wirtualnej Polski. Zaskakująca zmiana cen
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

20.03.2013 | aktual.: 07.08.2013 13:40

Zakupy robiliśmy we wtorek, 19 marca. Odwiedziliśmy 18 sklepów najbardziej znanych sieci handlowych, sprawdziliśmy ceny 24 popularnych produktów. Z zestawienia zniknęło niestety Bomi, które ostatecznie po ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej zamknęło swoje ostatnie placówki. Możliwe, że wkrótce z naszego zestawienia wypadną kolejne delikatesy - Delima, które zamienią się w supermarkety Stokrotka. Właściciel obu marek grupa Emperia o takich planach informował już wiele miesięcy temu.

Zwycięzcą 12. Koszyka Wirtualnej Polski po raz pierwszy został Kaufland. Tylko częściowo możemy mówić o niespodziance, bo w poprzedniej edycji naszego zestawienia niemiecka sieć przegrała z francuską konkurencją o 43 grosze. Tym razem udało się wyprzedzić Auchan o 47 groszy! Warto zauważyć, że sklepy rywalizują o nawet najdrobniejszy pieniądz. Gdybyśmy zamiast oleju kujawskiego zastosowali najtańszy zamiennik, o włos wygraliby Francuzi.

Daleko za pierwszą dwójką toczy się walka o trzecie miejsce. Ostatecznie na podium znalazła się Biedronka, która o zaledwie kilkadziesiąt groszy wygrała z hipermarketem E.Leclerc i supermarketem Stokrotka. Zresztą sklepowy peleton bardzo nam się rozciągnął. Między pierwszym Kauflandem a trzecią Biedronką mamy blisko 10-złotową różnicę. To niewiele mniej niż różnica między 3. a 16. miejscem.

Obraz

Dyskont czy nie, ceny te same

To, w jakim sklepie robimy zakupy, ma niewielkie znaczenie. Z dyskontów tylko Biedronka znalazła się w czołówce naszego zestawienia. Poza portugalską siecią żaden nie znalazł się w pierwszej dziesiątce. Lidl zajął miejsce tuż za nią, a Netto wygrało tylko z Intermarche i dwoma delikatesami. Zresztą nawet ostatni Piotr i Paweł może pochwalić się najtańszym Ptasim Mleczkiem, tanimi jajkami itp. Daleka pozycja spowodowana jest najwyższą w zestawieniu ceną kawy. Niespodziewanie wysoko znalazły się supermarkety - Kaufland zwyciężył, Stokrotka zajęła 5. miejsce, a Simple Market - 7.

Niezadowolone mogą być hipermarkety, które zazwyczaj zajmowały miejsca w czołówce. Carrefour, który przed kwartałem był 4., spadł na miejsce 10., Tesco na 12., a Intermarche na 16. Przed hipermarketami znalazła się nawet Delima. I choć wiele produktów ma tam tę samą cenę co w Stokrotce, to wciąż są to typowe delikatesy.

Obraz
© (fot. Kliknij, by powiększyć)

Gdzie po jaja

Jajka to jeden z najbardziej pożądanych wielkanocnych produktów. Widać, że w wielu sklepach to towar deficytowy, bo przy stoiskach stoją tylko puste pojemniki. Część sieci jednak odpowiednio przygotowała się do oblężenia, znacznie rozszerzając te stoiska. Najtańsze jaja znajdziemy w Auchan (4,77 zł za opakowanie 10 sztuk). Bardzo tanio jest także w Carrefourze, Kauflandzie i Simple Markecie.

Przed świętami jednym z bardziej potrzebnych produktów jest margaryna. Kupując Ramę, lepiej uważnie przyjrzeć się opakowaniom. Dotąd najbardziej popularną gramaturą było 500 gram. Okazuje się, że tuż przed Wielkanocą producent zmniejszył wagę opakowania. W większości sklepów są już tylko 450-gramowe. Trudno oprzeć się wrażeniu, że to ukryta przed konsumentami podwyżka cen. Zresztą dobrze zakamuflowana także przed sieciami. W Tesco na sklepowej metce sklep wciąż nas przekonuje, że opakowanie ma 500 gram; dopiero gdy przyjrzymy się pudełku, zobaczymy, że ma ono 50 gram mniej. Jedynie w Carrefour Markecie, Almie i Stokrotce znaleźliśmy tradycyjne - większe opakowanie. Także Biedronka zmienia gramaturę tego produktu. Zamiast 600 gram otrzymamy 550.

Tego typu zabiegi dotyczą także innych produktów. W części sklepów spotkaliśmy mniejsze opakowanie herbaty Saga, nie wszędzie Delicje mają 147 gram, a najtańszy dostępny olej często zamiast 1 litra ma 0,9 litra. Musimy uważnie patrzeć, co wkładamy do koszyka. Innym problemem jest jakość produktów. Trudno porównywać kiełbasę, która w jednym sklepie ma 40 proc. mięsa, a w innym 87 proc. O tym, jak nas naciągają na kiełbasę podwawelską, można przeczytać TUTAJ».

Ponownie ostrzegamy przed ślepą wiarą w promocyjne wielopaki. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę na opakowanie Coca-Coli w hipermarkecie Real. Widać sieć niczego się nie nauczyła. Znów pojedyncze opakowanie okazało się tańsze niż to w wielopaku.

Ceny wreszcie spadają

Po raz pierwszy w historii naszego koszyka odnotowaliśmy roczny spadek cen. Rekordzistą jest Kaufland, w którym zakupy zrobimy o 10 proc. taniej niż w 2012 roku. O ponad 6 proc. mniej za zapłaciliśmy w E.Leclerc i Delimie. Jedynym sklepem, gdzie podwyżki są bardziej odczuwalne, jest Tesco. Wartość Koszyka Wirtualnej Polski zwiększyła się tam o blisko 4 proc. Warto zauważyć, że przed rokiem Brytyjczycy cieszyli się z 2. miejsca w naszym rankigu.

Obraz
© (opr. danych - Jan Kaliński)

Niestety gorzej wygląda kwartalne porównanie cen. Tu odnotowaliśmy wzrost o 1,55 proc. Mniej za zakupy zapłaciliśmy w sześciu sklepach. Największe obniżki były w Stokrotce i w Realu. Za to w Netto w ciągu trzech miesięcy trzeba zapłacić o 7,58 proc. więcej, w Carrefourze - 5,61 proc. Wśród pięciu sklepów, które pod tym względem wypadły najgorzej, mamy trzy hipermarkety i dwa dyskonty.

Obraz
© (opr. danych - Jan Kaliński)

Podwyżka o 40 proc.

Na kwartalną podwyżkę cen bardzo duży wpływ miały warzywa. Za ziemniaki płacimy w marcu aż o 42 proc. więcej niż w grudniu! O 38 proc. wzrosły ceny pomidorów - w tym przypadku nie mamy co liczyć w sklepach na polskie. Na większości półek znajdziemy pomidory importowane z Hiszpanii.

Na drugim biegunie znalazły się jaja, które wciąż tanieją. W ciągu trzech miesięcy ich cena spadła o kolejne 6,5 proc. W ciągu roku obniżki tego produktu przekroczyły 25 proc. Tanieje piwo, w ciągu trzech miesięcy o ponad 5 proc. Podobnie pomarańcze, które na dodatek odnotowały roczny spadek cen o blisko 10 proc.

Obraz

W ciągu roku w największych sieciach wzrosły ceny ośmiu produktów. Również w tym przypadku rekordowe podwyżki odnotowaliśmy w przypadku ziemniaków. Trudno jest wytłumaczyć skok o 23 proc. Niepokojący jest także ruch w górę cen mąki. W skali roku podrożała ona o 7,7 proc., nic więc dziwnego, że za chleb musimy też zapłacić więcej - i to ponad 6 proc.

Obraz

Dyskonty walczą

Po raz kolejny sprawdziliśmy ceny w dyskontach z zastosowaniem zamienników. Widać wyraźnie, że kontrola cen między konkurentami (zresztą dotyczy to także innych typów sklepów) jest czymś standardowym. Mleko, jaja, chleb mają we wszystkich dyskontach identyczną cenę.

Wśród tego typu sklepów najtańsza okazała się Biedronka, która wyprzedziła Lidla. Na ostatnim miejscu znalazło się Netto, które trzy miesiące temu, w tej kategorii, nie miało sobie równych.

Obraz

Dane zebrali: Jan Kaliński, Sebastian Ogórek - WP.PL

koszyk wirtualnej polskicenyBiedronka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)