Trwa ładowanie...

Na Podkarpaciu powstanie nowy tunel. Wkrótce ruszy montaż gigantycznej maszyny drążącej

Pod Rzeszowem powstaje jeden z trudniejszych technologicznie odcinków S19. Jednym z jego elementów będzie ponaddwukilometrowy tunel, do którego wydrążenia potrzebna będzie praca ogromnej maszyny. Wszystkie jej elementy są już na miejscu, a w lutym zacznie się montaż - poinformował w piątek wykonawca.

Babica, 29 listopada 2022 roku. Rozładunek maszyny TBM na placu budowyBabica, 29 listopada 2022 roku. Rozładunek maszyny TBM na placu budowyŹródło: PAP, fot: Darek Delmanowicz
d3jln00
d3jln00

Za budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica odpowiada konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Jak poinformował w piątek wykonawca, ostatnie elementy maszyny drążącej TBM dotarły już na plac budowy w Babicy i jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się składanie maszyny w segmenty. Będą do tego wykorzystywane specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bilet na Pendolino za 49 zł. "Dziś płacę 179 zł. Obietnice obniżek to zagrywka przedwyborcza"

To będzie prawdziwy gigant

Po złożeniu maszyna będzie ważyła cztery tysiące ton i będzie miała 112 metrów długości. Tarcza drążąca ma natomiast 15,2 metrów średnicy i dziennie będzie w stanie wywiercić około 10 metrów tunelu. Do zasilenia maszyny będzie potrzeba tyle prądu, ile wystarczyłoby dla 25-tysięcznego miasteczka. Zostało nawet przeprowadzone internetowe głosowanie na nazwę dla tego urządzenia - wygrała "Karpatka".

d3jln00

Jak zaznaczył wiceprezes Mostostalu Warszawa Jorge Calabuig Ferre, budowa podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Babicy jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które spółka realizuje dla GDDKiA. - Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce – skomentował Jorge Calabuig Ferre, cytowany w komunikacie.

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

W ramach inwestycji - oprócz tunelu - powstanie też sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.

Skończą za trzy lata

Ten fragment S19 realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i prowadzi już roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.

d3jln00

W połowie stycznia GDDKiA informowała, że w ramach prac budowlanych wznoszona jest właśnie 413-metrowa estakada w Racławówce. Zakończone zostały już prace związane z wykonaniem żelbetowych fundamentów, rusztu i ścian konstrukcji stanowiska do prefabrykacji segmentów ustrojów nośnych. - Rozpoczęto montaż części stalowych rusztowania i elementów deskowania segmentów na stanowisku prefabrykacji – mówiła wówczas Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA. Ona również podkreślała, że budowa odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3jln00
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3jln00