Trwa ładowanie...

PKP Intercity na zakupach. Nowe lokomotywy za ponad miliard złotych

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Zamówi je w spółce Newag, która jako jedyna złożyła ofertę - poinformowała spółka.

PKP Intercity planuje, że lokomotywy pojawią się na krajowych torach w 2025 roku - na zdjęciu jedna z kupionych wcześniej lokomotyw Newagu, którą przewoźnik ma już w swoim taborzePKP Intercity planuje, że lokomotywy pojawią się na krajowych torach w 2025 roku - na zdjęciu jedna z kupionych wcześniej lokomotyw Newagu, którą przewoźnik ma już w swoim taborzeŹródło: East News, fot: MAREK BAZAK
d2lu5le
d2lu5le

Tylko firma Newag złożyła ofertę w przetargu na 46 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych, ogłoszonym przez PKP Intercity. Newag chce za pojazdy ponad 1,1 miliarda złotych.

Zgodnie z warunkami ogłoszonego w sierpniu przetargu lokomotywy mają być dostosowane do prędkości 160 km/h i posiadać system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Na pewno zbiedniejemy". Bolesna prognoza dotycząca płac Polaków

PKP Intercity kupuje elektryczne lokomotywy

PKP Intercity planuje, że lokomotywy pojawią się na krajowych torach w 2025 r. Zgodnie z zamówieniem utrzymanie ich w pierwszym cyklu - do pierwszej naprawy na poziomie utrzymania P4 włącznie, będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.

d2lu5le

Intercity systematycznie powiększa park lokomotyw. W październiku 2022 roku podpisało umowę z bydgoską PESĄ na 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto.

Z kolei w marcu 2023 roku została zawarta umowa z firmą Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.

Ponadto w ubiegłym tygodniu PKP Intercity otworzyło ofertę w przetargu na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych, które mają prowadzić pociągi z prędkością 200 km/h. W przetargu przewidziano też tak zwaną opcję, która zakłada możliwość powiększenia zamówienia o kolejne 32 lokomotywy. Ofertę złożył Newag, który zaproponował bez prawa opcji 2 mld 289 mln 829 tys. 500 zł za 63 lokomotywy, a z prawem opcji 3 mld 452 mln 917 tys. 500 zł brutto.

d2lu5le

PKP Intercity to polski międzyregionalny przewoźnik kolejowy. Zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami i umożliwia podróżowanie po Europie.

W styczniu 2022 roku PKP Intercity ogłosiło rozszerzenie swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Spółka zwiększyła wówczas środki, jakie zainwestuje do końca obecnej dekady, z 19 do 27 mld zł. Do tego czasu pociągi przewoźnika mają zostać w dużym stopniu wymienione, wszystkie pojazdy będą nowe lub zmodernizowane.

d2lu5le

Normą mają się stać podróże z prędkością 160-250 km/h. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup odbiorców, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2lu5le
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2lu5le