Trwa ładowanie...

Polska "krainą paczkomatów". Zobacz, co stało się w rok

W ciągu roku przybyło w Polsce ponad 9 tys. automatów paczkowych - informują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nasz kraj zajmuje 3. miejsce w Europie pod względem liczby punktów odbioru przesyłek na 10 tys. mieszkańców. W branży za granicą Polskę nazywa się wręcz "lockerland" (krainą automatów paczkowych).

Liczba przesyłek kurierskich w Polsce sięgnęła w ubiegłym roku niemal 900 mlnLiczba przesyłek kurierskich w Polsce sięgnęła w ubiegłym roku niemal 900 mlnŹródło: East News, fot: Piotr Kamionka/REPORTER
d3tixb5
d3tixb5

Jak zauważyli eksperci PIE, liczba przesyłek kurierskich w Polsce sięgnęła w ubiegłym roku niemal 900 mln, czyli o 15,2 proc. więcej niż rok wcześniej i dwukrotnie więcej niż w 2019 r. W całym polskim rynku pocztowym przesyłki te stanowią już 66,8 proc. wartości i są tym segmentem, którego wartość rośnie najszybciej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rafał Brzoska: Kiedy koledzy szukali pracy, ja miałem 12 mln euro na stole

W naszym kraju jest ok. 29 tys. automatów paczkowych oraz blisko 30 tys. innych punktów odbioru przesyłek. Liczby te stawiają Polskę wśród europejskich liderów - czytamy w analizie PIE, powołującej się na dane Last Mile Experts.

d3tixb5

Polska jest na 3. miejscu (druga jest Dania, a pierwsza Finlandia) pod względem liczby punktów odbioru przesyłek w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców i liderem pod względem całkowitej liczby automatów paczkowych. W całej Europie (czyli państwach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii) w 2022 r. było ok. 120 tys. automatów paczkowych. Zatem mniej więcej co czwarty znajdował się w Polsce.

Polskę w branży za granicą nazywa się wręcz "lockerland" (krainą automatów paczkowych).

Rynek paczek rozwija się bardzo szybko

Pandemia przyspieszyła rozwój rynku przesyłek pocztowych, podobnie jak zakupów e-commerce - zauważyło PIE. Eksperci instytutu zwrócili uwagę, że dynamika handlu elektronicznego w Polsce znacząco osłabła, ale rynek paczek wciąż szybko się rozwija.

d3tixb5

W ich ocenie stoją za tym prawdopodobnie dwa czynniki: zmiany preferencji kupujących oraz rozwój platform C2C, umożliwiających sprzedaż bezpośrednio pomiędzy konsumentami, np. używanych ubrań, elektroniki, zabawek czy innych przedmiotów.

W opinii PIE, wyzwaniem dla rozwoju rynku przesyłek będą kwestie środowiskowe - polityki klimatyczne oraz regulacje wprowadzane na poziomie poszczególnych miast wpłyną na preferencje dotyczące dostaw.

Być może kupujący będą akceptowali wydłużenie czasu oczekiwania na przesyłkę, dzięki czemu uda się ograniczyć liczbę kursów pojazdów dostawczych. Z kolei wymuszanie otwierania sieci automatów paczkowych dla różnych dostawców pozwoli ograniczyć liczby nadmiarowych urządzeń.

Według PIE rozwój technologiczny może pomóc ograniczyć liczbę zwrotów (np. lepsze dopasowanie ubrań dzięki algorytmom AI), jak też liczbę opakowań przez wprowadzenie wielorazowych paczek i systemu kaucyjnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3tixb5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tixb5