10 najbardziej irytujących pracowników
W jaki sposób radzić sobie z trudnymi pracownikami?
27.01.2012 | aktual.: 27.01.2012 16:15
„Niezdecydowany”
Tym co wyróżnia takiego pracownika jest długi okres potrzebny do podjęcia decyzji. Jeżeli już ją podejmie, zdarza się mu zmieniniać zdanie. W jaki sposób można sobie poradzić z tego typu pracownikiem? Przede wszystkim należy przedstawiać mu tzw. deadline’y, kiedy decyzja musi być ostatecznie podjęta, bez możliwości przyjęcia jakichkolwiek alternatyw.
„Nadmiernie rywalizujący”
Można powiedzieć o takim pracowniku, że idzie do celu „po trupach”. Nie ważne jest jak dąży do zamierzonego celu, nie ważne kto może ucierpieć. Jest rywalem dla każdego współpracownika i staje się spokojny dopiero, gdy uzna, że wygrał. Należy ukierunkowywać go na zwycięstwa zespołowe, a nie indywidualne. Można także rozważyć kwestię bonusów uzależnionych od osiągnięć całego zespołu.
„Przesadnie dramatyzujący”
Ten typ pracownika jest w stanie niemalże wszystko odebrać w negatywny sposób. Szybko się irytuje, złości i obraża na innych. Sprawia wrażenie, jakby czerpał energię z dramatyzowania, złości i innych negatywnych emocji. Nie wpływa to korzystnie na pracę zespołu. Takie zachowania odbierają energię do pracy innym. Pracodawca przede wszystkim powinien określić ścisłe granice tolerowania zachowań pracownika. Czasem wskazane jest, aby zrezygnować z udziału takiej osoby w spotkaniu zespołu, jeśli jej trudny charakter mógłby przeszkodzić w ustaleniach.
„Obrazoburca”
Typ pracownika, który za nic ma społeczne reguły, czy tradycje i schematy postępowania. To, że za nic ma autorytety może mieć negatywny wpływ na innych pracowników. Taki pracownik np. nie dotrzymuje deadline’ów tylko dlatego aby pokazać, że nie będzie kierować się zasadami. Nie myśli o konsekwencjach swojego zachowania. Jak sobie z tym poradzić? Pracodawca powinien zastanowić się, w jaki sposób wykorzystać tę negatywną postawę z korzyścią dla firmy. Może się okazać, że taki pracownik sprawdzi się na innym stanowisku.
„Nadgorliwca”
Tego typu pracownik jest zawsze przygotowany na zaprezentowanie swojego zdania na dany temat. Nie byłoby to problemem dla przełożonych, gdyby już wcześniej tego nie słyszeli. Bardzo dobrym narzędziem jest przygotowywanie szczegółowej agendy spotkania. Można także pomyśleć o ustaleniu ram czasowych każdej prezentacji. „Społecznik portalowy”
Jest przekonany, że najbardziej produktywnie spędzony przez niego czas jest wtedy, gdy buduje relacje z klientami on-line. Niestety, jego praca staje się mało produktywna. Aby wpłynąć na zmianę zachowania społecznika, należy wyznaczyć mu konkretne cele do zrealizowania, które przełożony cały czas może kontrolować. Może to być np. liczba sprzedaży jaką musi dokonać w tygodniu.
„Wulkan”
Wybucha zawsze, gdy rzeczy nie idą po jego myśli. Swoim zachowaniem powoduje stres u innych pracowników. Ma w zwyczaju krzyczeć niezależnie od sytuacji, często bezpodstawnie. Ta skłonność sprawia, że współpracownicy chodzą jak na szpilkach, zwłaszcza gdy tą osobą jest ktoś z kadry menedżerskiej. Należy nie dać siebie „zakrzyczeć”. Czasem wskazane jest opuszczenie pokoju, aby dać takiemu pracownikowi czas na opanowanie się.
Pracownik ociągający się
Zazwyczaj podejmuje się realizacji projektów, lecz nie wywiązuje się z tego. Gdy zbliżają się terminy, staje się nieosiągalny. Kiedy jednak zjawia się w pracy, bądź znów staje się dostępny postanawia wyjechać na małe wakacje, aby się odstresować. W przypadku takiego pracownika należy ustalać tzw. kamienie milowe poprzedzające ostateczny termin. Powinno się dodatkowo ustalić jakie konsekwencje poniesie pracownik w przypadku przekroczenia ustanowionego czasu.
„Kreatywny geniusz”
Charakteryzuje go to, że dla samego siebie jest legendą, najlepszym z najlepszych. Robi wszystko, aby pracodawca o tym wiedział. Zawsze rozmawia na temat niezwykłych rzeczy jakich dokonał w przeszłości i przedstawia fascynujące wizje tego, co może dokonać. Jednak jak się okazuje rzadko się widuje, aby cokolwiek robił na co dzień. Dlatego należy umożliwić mu zrealizowanie projektu lub jego części, a następnie szczegółowo zrealizować poszczególne etapy realizacji.
„Panikarz”
Charakter ten ujawnia się podczas chwil kryzysowych. Niektórzy w tym okresie zaczynają błyszczeć i odnosić sukcesy. U innych zaczyna się przejawiać panika. Przez całe tygodnie i miesiące pracownik jest spokojny, pracuje bez zastrzeżeń. W momencie, gdy pojawia się trudny w rozwiązaniu problem zmienia się nie do poznania. Można w takiej sytuacji stworzyć system wcześniejszego powiadamiania o negatywnych niespodziankach.
HRstandard.pl