20,5 mln klientów bankowości internetowej
Na koniec pierwszego kwartału tego roku liczba klientów indywidualnych z podpisaną umową bankowości internetowej wyniosła nieco ponad 20,5 mln, z czego 11,4 mln osób korzystało z tych kont aktywnie - wynika z raportu NetB@nk Związku Banków Polskich.
25.06.2013 16:35
W raporcie wskazano, że w pierwszym kwartale po raz pierwszy w historii tej publikacji zanotowano spadek liczby umów bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych. "Dynamika wzrostu liczby klientów aktywnych wyraźnie wyhamowała, a w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw odnotowano spadki w obu kategoriach. Dane mogą wskazywać, że spowolnienie gospodarcze dotknęło także ten segment bankowości" - napisano we wtorkowym komunikacie.
Z danych wynika, że na koniec pierwszego kwartału liczba klientów indywidualnych mających podpisaną umowę bankowości internetowej wyniosła nieco ponad 20,5 mln, co oznacza spadek o 1,38 proc. wobec wyniku odnotowanego na koniec 2012 r. Dodano, że liczba osób aktywnie korzystających z tego rodzaju bankowości, czyli takich, które przynajmniej raz w miesiącu logują się do swojego serwisu bankowego, wzrosła nieznacznie, bo o 0,12 proc., osiągając 11 mln 377 tys. "Może być to sygnałem, że klienci indywidualni racjonalizują swoją aktywność i rezygnują z rachunków, z których do tej pory nie korzystali" - ocenili eksperci ZBP.
W segmencie przedsiębiorstw liczba umów bankowości internetowej zmniejszyła się o 2,43 proc. w stosunku do końca 2012 r., natomiast liczba klientów aktywnych spadła w tym czasie o 1,7 proc. - dodano.
Eksperci podali też, że w pierwszym kwartale br. wzrosła liczba kart płatniczych będących w użyciu. Na koniec omawianego kwartału wyniosła 33,64 mln sztuk. "Za wzrostem tym stoi wyższa o 1,95 proc. liczba kart debetowych. W tym samym czasie po raz kolejny zaobserwowano zmniejszenie liczby kart kredytowych na rynku (o 2,24 proc.)" - wskazano.
Z danych ZBP wynika, że w pierwszym kwartale klienci banków dokonali łącznie 508,5 mln transakcji na kwotę blisko 98 mld zł. "Obie wartości okazały się niższe niż w poprzedzającym kwartale, niemniej w odniesieniu do analogicznego okresu poprzedniego roku zaobserwowaliśmy wzrosty" - stwierdzono.
W raporcie podano też, że rynek kart zbliżeniowych zanotował w omawianym okresie znaczący wzrost. "Liczba kart płatniczych z taką funkcją osiągnęła 16,3 mln i była wyższa o 7,95 proc. w stosunku do końca 2012 r. i aż o 58,25 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2012 r." - podkreślono.
Eksperci ocenili, że rozwojowi kart zbliżeniowych sprzyja rozwój infrastruktury - liczba terminali obsługujących tego rodzaju transakcje rosła tylko nieznacznie wolniej niż liczba kart.