200 km/godz. mają jeździć pociągi od przyszłego roku

Chcemy, by od 2012 r. pociągi rozkładowe mogły jeździć z prędkością 200 km/godz. na odcinku Olszamowice-Zawiercie - poinformował w sobotę dziennikarzy wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. Obecnie maksymalna prędkość na polskiej kolei to 160 km/godz.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

- Od początku tego tygodnia trwają testy, będą one jeszcze trwały rok. Chcemy, żeby od grudnia przyszłego roku, czyli za 14 miesięcy pociągi mogły jeździć po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 200 km/godz. - powiedział wiceminister. Dodał, że pierwszy odcinek, na którym pociągi będą mogły się rozpędzać do takiej prędkości liczy ok. 100 km.

Według Massela, kolejną linią, na której pociągi będą jechać 200 km/godz. ma być trasa Warszawa-Trójmiasto, jednak wcześniej muszą się na niej zakończyć remonty. - Dążymy do tego, by w 2015 r. pociąg mógł pokonać odcinek Kraków-Trójmiasto w czasie krótszym niż pięć godzin - zapowiedział Massel.

Dodał, że odpowiednie systemy sterowania ruchem pociągów będą instalowane także na innych liniach, nawet takich, gdzie osiągnięcie prędkości 200 km/godz. ze względów konstrukcyjnych jest niemożliwe. - Pamiętajmy o tym, że systemy sterowania ruchem to nie tylko prędkość, ale przede wszystkim bezpieczeństwo - zaznaczył wiceminister infrastruktury.

Podczas sobotnich testów na CMK na odcinku Psary-Zawiercie pociąg prowadzony przez lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. Kolejarze sprawdzali również, czy system może automatycznie zwolnić zbytnio rozpędzony pociąg, a nawet go zatrzymać. Jak ocenił Massel, testy wypadły pomyślnie.

Jak tłumaczą kolejarze, żeby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., oprócz przystosowanej linii kolejowej potrzeba odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem.

W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie.

Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS), np. przekazuje - odczyty z sygnalizacji świetlnej lub informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości - bezpośrednio na pulpit maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty, jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg. Zgodnie z polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. wymaga sygnalizacji kabinowej.

Agata Hernik - PAP

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków