5 wyrażeń, których inteligentni ludzie unikają
Język, którym się posługujemy, stanowi kluczowy element kształtujący nasz wizerunek. To, jak mówimy i jakie słowa wybieramy, odgrywa istotną rolę w naszym życiu zawodowym. Dr Travis Bradberry, ekspert w dziedzinie inteligencji emocjonalnej, podkreśla, że istnieją określone słowa i zwroty, których powinniśmy unikać w kontekście pracy.
Dr Travis Bradberry, renomowany mówca, konsultant i współtwórca książki "Inteligencja emocjonalna 2.0", udziela porad na łamach serwisu TalentSmartEQ dotyczących tego, czego nie powinniśmy mówić w miejscu pracy, aby nie zaszkodzić naszym szansom na rozwijającą się karierę. Oto kilka przykładów.
"Zawsze tak robiliśmy"
Stwierdzenie, że coś robiliśmy w określony sposób od wielu lat, nie oznacza, że jest to najbardziej optymalne rozwiązanie. Żyjemy w erze technologicznego postępu, gdzie pojawiają się nowe metody i coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. W takim kontekście, proces, który był aktualny pół roku temu, może być już dziś przestarzały. Dlatego zanim powiemy "zawsze tak robiliśmy", powinniśmy zastanowić się, co takie słowa mówią o nas. Mogą one sugerować, że jesteśmy negatywnie nastawieni do zmian, leniwi, lub niechętni do innowacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tego typu podejście może skłonić naszego szefa do zastanowienia się, dlaczego nie chcemy działać w sposób bardziej nowoczesny i doskonały, a zamiast tego upieramy się przy starych metodach.
"Spróbuję to zrobić"
Kiedy otrzymujemy jakieś zadanie, powinniśmy unikać mówienia, że spróbujemy je wykonać. Lepiej brzmi stwierdzenie "zrobię to", niż "spróbuję". Używając słowa "spróbuję", sugerujemy, że nie jesteśmy pewni, czy damy radę wykonać daną czynność, co podważa nasze kompetencje i wiarę we własne umiejętności.
"Nienawidzę tej pracy"
Negatywne nastawienie do pracy i ciągłe narzekanie na nią nie cieszą się popularnością wśród innych osób. Szczególnie niechętnie są postrzegani pracownicy, którzy ciągle mówią, jak bardzo nie lubią swojej pracy. Szefowie zauważają, kto wykonuje swoje obowiązki z pasją, a kto jest wiecznym pesymistą i nie angażuje się w swoje zadania.
"On jest: leniwy/niekompetentny/głupi"
Krytykowanie współpracowników nie jest dobrze widziane w żadnym miejscu pracy. Osoby mądre i dojrzałe emocjonalnie nie dzielą się z otoczeniem swoją negatywną oceną innych. Zamiast tego, zatrzymują takie myśli dla siebie.
"Nie umiem"
Osoby pewne siebie i profesjonalne nie będą mówiły, że czegoś nie potrafią. Zamiast tego, będą szukały alternatywnych sposobów na wykonanie powierzonego zadania. Zanim więc powiemy "nie umiem", powinniśmy spróbować. W wielu przypadkach okazuje się, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z danym problemem. Jeśli jednak napotkamy na trudności, możemy wyrazić to inaczej. Zamiast mówić "nie umiem przygotować tej analizy", lepiej powiedzieć "jeszcze nie wiem, jak przeprowadzić tego typu analizę. Czy jest ktoś, kto mógłby mi pokazać, jak to zrobić, aby następnym razem mogłem zrobić to samodzielnie?".