Agora nie widzi symptomów ożywienia na rynku reklamy (opis)

13.8.Warszawa (PAP) - Agora ocenia, że nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce. W pierwszym półroczu spadek rynku reklamy wyniósł 13 proc., a...

13.8.Warszawa (PAP) - Agora ocenia, że nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce. W pierwszym półroczu spadek rynku reklamy wyniósł 13 proc., a największą dynamikę spadku zanotował rynek reklamy prasy codziennej - o 28 proc.

"W pierwszym półroczu 2009 r. skutki spowolnienia gospodarczego dotkliwie odbiły się na wpływach reklamowych wszystkich segmentów rynku reklamy. Kondycja rynku reklamy w drugim półroczu 2009 r. i szacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKB dla Polski" - podała Agora w raporcie kwartalnym.

"Pomimo pozytywnych sygnałów dotyczących wartości PKB dla Polski w 2009 r., prognozy dotyczące wartości rynku reklamy pozostają nadal rozbieżne. Dlatego też Spółka nie jest w stanie wiarygodnie oszacować, jak będzie rozwijała się sytuacja na rynku reklamy w 2009 r" - podano.

"Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy na zmiany wartości PKB, jak i wysoką zmienność korelacji między tymi dwoma wskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność w czasach kryzysu, jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamy byłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. W opinii Spółki nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce" - czytamy dalej.

Według szacunków Agory w drugim kwartale 2009 roku wartość rynku reklamy wyniosła 1,89 mld zł, czyli o 17 proc. mniej niż w drugim kwartale ubiegłego roku.

Dla całego pierwszego półrocza 2009 roku wartość rynku reklamy wyniosła 3,5 mld zł, tj. o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Największy wartościowo spadek wydatków w pierwszym półroczu 2009 roku dotknął rynek reklamy telewizyjnej, o 244 mln zł, czyli o 13 proc.

"Przyczyniła się do tego wysoka dynamika spadku tych wydatków w drugim kwartale 2009 r., która pogłębiła się ponad trzykrotnie w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r. (spadek o prawie 18 proc.). Główną przyczyną tej sytuacji jest obniżka cen i elastyczna polityka rabatowa stosowana przez stacje telewizyjne, jako odpowiedź na zmniejszający się popyt na reklamę" - podała spółka.

Wydatki na reklamę w internecie wzrosły w pierwszym półroczu r/r o 10 proc. (tj. około 424 mln zł) i było to jedyne medium, które zanotowało wzrost tych wydatków. W samym drugim kwartale 2009 roku wydatki reklamowe w internecie wzrosły o 5 proc. r/r.

Największą dynamikę spadku wydatków na cele reklamowe odnotowały w pierwszym półroczu 2009 r. gazety codzienne, o 28 proc. do 391 mln zł.

W drugim kwartale 2009 r. o 20 proc. spadły wydatki na reklamę w czasopismach, co sprawiło, że w całym pierwszym półroczu wydatki te wyniosły 463 mln zł, tj. o prawie 17 proc. mniej niż rok temu.

W całym pierwszym półroczu 2009 r. spadek wydatków na reklamę zewnętrzną wyniósł 9 proc., przy 10 proc. spadku w drugim kwartale.

Wydatki na reklamę w radiu spadły w pierwszym półroczu o 13 proc., a w magazynach i na reklamę zewnętrzną o odpowiednio 17 proc. i 9 proc.

W samym drugim kwartale rynek reklamy radiowej zanotował spadek wydatków reklamowych o 18 proc.(PAP)

bas/ gor/

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos