Akcje POHiD przeciw sprzedaży dzieciom alkoholu i papierosów

Firmy handlowe zrzeszone w POHiD podejmują szereg działań prewencyjnych w zakresie uniemożliwienia osobom nieletnim dostępu do wyrobów alkoholowych i tytoniowych.

Akcje POHiD przeciw sprzedaży dzieciom alkoholu i papierosów
Źródło zdjęć: © AFP | LOUAI BESHARA

04.08.2010 11:50

Są to działania wykraczające poza wymogi sformułowane w prawie, a podyktowane przekonaniem o społecznej potrzebie troski o zdrowie młodzieży i całego społeczeństwa.

Sieci handlowe podejmują działania skierowane zarówno do swoich pracowników, jak i do klientów, opinii publicznej oraz zbiorowości szczególnie dla zdrowia społeczeństwa istotnych - rodziców, wychowawców, dziennikarzy, przedsiębiorców. Adresatem kluczowym jest też sama młodzież.

Najczęściej podejmowane przez sieci handlowe działania (zarówno cykliczne, jak i specjalnie inicjowane kampanie edukacyjne), to:

- Wieloaspektowe programy edukacyjno-informacyjne realizowane we współpracy z mediami, instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi. Przykładem niech będzie Program Odpowiedzialnej Sprzedaży, a w jego ramach akcja „Stop 18”, mająca zapobiegać sprzedaży tytoniu i alkoholu nieletnim, czy też lokalny wieloletni program „Młoda Warszawa bez procentów”.
- Wspieranie programów krajowych i lokalnych organizowanych przez władze administracyjne, oświatowe, samorządowe i organizacje społeczne, realizowane w regionach szczególnie atrakcyjnych w okresie letnim. Chodzi o akcje plakatowe, audycje w radiowęzłach i telebimach sklepowych, organizację imprez tematycznych i eventów w dużych obiektach, łączenie akcji informacyjnych z akcjami promocyjnymi.
- Stałe programy i sezonowe akcje szkoleniowo-informacyjne dla sprzedawców i pracowników obsługi sklepu, uświadamiające szkodliwość używek, przypominające o przepisach i sposobach ustalania wieku osób młodych usiłujących dokonać zakupu.
- Współdziałanie firm z organami kontroli i ochrony porządku publicznego (policja , straż miejska, inspekcje) w zakresie eliminacji nieuprawnionych sprzedaży, uniemożliwiania spożywania alkoholu i palenia tytoniu przez młodzież, itp.
- Wewnętrzne audyty (tzw. „tajemniczy klient”), połączone z działaniem edukacyjnym i - w szczególnie drastycznych przypadkach - represyjnym wobec nieprzestrzegających prawa osób dorosłych i młodzieży.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)