Akcje POHiD przeciw sprzedaży dzieciom alkoholu i papierosów

Firmy handlowe zrzeszone w POHiD podejmują szereg działań prewencyjnych w zakresie uniemożliwienia osobom nieletnim dostępu do wyrobów alkoholowych i tytoniowych.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | LOUAI BESHARA

Są to działania wykraczające poza wymogi sformułowane w prawie, a podyktowane przekonaniem o społecznej potrzebie troski o zdrowie młodzieży i całego społeczeństwa.

Sieci handlowe podejmują działania skierowane zarówno do swoich pracowników, jak i do klientów, opinii publicznej oraz zbiorowości szczególnie dla zdrowia społeczeństwa istotnych - rodziców, wychowawców, dziennikarzy, przedsiębiorców. Adresatem kluczowym jest też sama młodzież.

Najczęściej podejmowane przez sieci handlowe działania (zarówno cykliczne, jak i specjalnie inicjowane kampanie edukacyjne), to:

- Wieloaspektowe programy edukacyjno-informacyjne realizowane we współpracy z mediami, instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi. Przykładem niech będzie Program Odpowiedzialnej Sprzedaży, a w jego ramach akcja „Stop 18”, mająca zapobiegać sprzedaży tytoniu i alkoholu nieletnim, czy też lokalny wieloletni program „Młoda Warszawa bez procentów”.
- Wspieranie programów krajowych i lokalnych organizowanych przez władze administracyjne, oświatowe, samorządowe i organizacje społeczne, realizowane w regionach szczególnie atrakcyjnych w okresie letnim. Chodzi o akcje plakatowe, audycje w radiowęzłach i telebimach sklepowych, organizację imprez tematycznych i eventów w dużych obiektach, łączenie akcji informacyjnych z akcjami promocyjnymi.
- Stałe programy i sezonowe akcje szkoleniowo-informacyjne dla sprzedawców i pracowników obsługi sklepu, uświadamiające szkodliwość używek, przypominające o przepisach i sposobach ustalania wieku osób młodych usiłujących dokonać zakupu.
- Współdziałanie firm z organami kontroli i ochrony porządku publicznego (policja , straż miejska, inspekcje) w zakresie eliminacji nieuprawnionych sprzedaży, uniemożliwiania spożywania alkoholu i palenia tytoniu przez młodzież, itp.
- Wewnętrzne audyty (tzw. „tajemniczy klient”), połączone z działaniem edukacyjnym i - w szczególnie drastycznych przypadkach - represyjnym wobec nieprzestrzegających prawa osób dorosłych i młodzieży.

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy