Arctic Paper liczy w '12 na wyniki lepsze niż w '11 i w '10 (opis)

01.03. Warszawa (PAP) - Arctic Paper oczekuje, że 2012 rok będzie dla spółki lepszy niż rok 2011 i 2010. EBITDA powinna ulec poprawie zarówno procentowo, jak i wartościowo, a marża...

01.03. Warszawa (PAP) - Arctic Paper oczekuje, że 2012 rok będzie dla spółki lepszy niż rok 2011 i 2010. EBITDA powinna ulec poprawie zarówno procentowo, jak i wartościowo, a marża EBITDA może zbliżyć się do 8 proc. - poinformował podczas konferencji prezes spółki, Michał Jarczyński.

"Spodziewam się, że rok 2012 będzie dla nas lepszy niż rok 2011 i 2010. EBITDA powinna być wyższa zarówno procentowo, jak i wartościowo" - powiedział na konferencji Jarczyński.

Zdaniem prezesa na lepsze rok do roku wyniki spółki wpłynie kilka czynników.

"Po pierwsze, nasi konkurenci powinni kontynuować proces ograniczania mocy produkcyjnych, poprzez czasowe lub permanentne zamykanie linii produkcyjnych, czy fabryk, w celu zbilansowania podaży z popytem. Informacje o takich wyłączeniach zgłaszały już firmy fińskie, niemieckie, francuskie i włoskie. My natomiast chcemy utrzymać wolumen, nawet jeśli będzie to wymagało chwilowej obniżki cen" - poinformował.

"Po drugie, wdrażany od pewnego czasu program poprawy efektywności zaczyna przynosić bardzo dobre efekty. Jest on nastawiony na poprawę zarówno po stronie kosztowej, jak i popytowej. Pełny efekt tego projektu, w wysokości 60 mln zł, powinien być widoczny już w tym roku" - dodał.

Prezes sprecyzował, że program poprawy efektywności powinien przynieść dodatni efekt w wysokości 15 mln zł po stronie przychodowej oraz 45 mln zł po stronie kosztowej.

"W tym roku nie planujemy dużych projektów inwestycyjnych i zwiększania naszych mocy, ponieważ koszty są w tym przypadku duże, a przychody relatywnie niewielkie. Chcemy kontynuować prace nad poprawą efektywności" - powiedział Jarczyński.

"Naszym celem jest osiąganie stabilnej 8-10-proc. marży na poziomie EBITDA. W zeszłym roku to było niewiele ponad 5 proc. W tym roku będzie lepiej, ale jeszcze nie osiągniemy 10 proc., natomiast może to być ok. 8 proc. Od roku 2013 wspomniany cel powinien być już realizowany" - dodał.

Prezes poinformował, że spółka spodziewa się w I połowie 2012 r. stabilizacji cen celulozy ze względu na brak dużego wzrostu popytu.

"Z kolei w II półroczu może być ciekawie, bo będziemy już bliżej roku 2013 i 2014, kiedy celulozownie, głównie z Azji i Ameryki Południowej, będą zwiększały moce produkcyjne. Bliżej 2014 roku podaż po stronie celulozowni może być większa niż popyt. Dzięki temu pozycja negocjacyjna Arctic Paper będzie korzystniejsza" - ocenił Jarczyński.

Prezes poinformował, że w dalszym ciągu trwają prace nad przebudową elektrowni wodnej przy papierni w Munkendal.

"Od zeszłego roku trwają procedury administracyjne zmierzające do uruchomienia procesu rozbudowy i modernizacji tego obiektu. Prace powinny ruszyć w okolicach późnej wiosny tego roku. Spodziewamy się, że w 2013 r. elektrownia będzie pokrywała 12-15 proc. zapotrzebowania papierni na energię, wobec ok. 5 proc. obecnie" - dodał.

Spółka informowała wcześniej, że inwestycja może pochłonąć około 20 mln zł.

Jarczyński powiedział, że rekomendacja zarządu odnośnie dywidendy zostanie przedstawiona bliżej publikacji wyników rocznych spółki.

"Naszym zdaniem firma potrzebuje kapitału, ale rekomendacja zostanie przedstawiona później, a o wszystkim zdecyduje walne zgromadzenie" - poinformował.

W 2011 r. Arctic Paper wypracował 11,6 mln zł zysku netto w porównaniu do 28,8 mln zł zysku netto rok wcześniej. Zysk operacyjny sięgnął 14,1 mln zł wobec 17,7 mln zł w roku 2010. EBITDA spadła rdr do 141,8 mln zł ze 146,3 mln zł. Z kolei przychody zwiększyły się w tym czasie do 2,5 mld zł z 2,3 mld zł. (PAP)

jow/ kuc/ ana/

Źródło artykułu:PAP
arcticgiełdaprzemysł

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.