Atak zimy zmobilizował branżę usług assistance

– Na początku tego tygodnia odebraliśmy około trzy razy więcej zgłoszeń niż zwykle o tej porze roku – mówi Ryszard Grzelak, prezes Europ Assistance.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Paweł Supernak

Przedstawiciele innych firm assistance potwierdzają, że telefony dzwoniły i wciąż dzwonią niemal bezustannie. Powód? Atak zimy. Prośby o pomoc najczęściej dotyczą unieruchomienia pojazdu.– Wiem, że branża z niecierpliwością czeka na najbliższą noc i kolejne dni. Ma być duży mróz. To spowoduje kolejną lawinę zgłoszeń dotyczących problemów z uruchomieniem aut – mówi Grzelak.

Czy sroga zima oznacza zyski, czy straty dla firm assistance? – Koszty prowadzenia działalności operacyjnej w takich warunkach zdecydowanie rosną – przyznaje Liliana Tytz z Inter Partner Assistance.– Przed tegoroczną zimą zwiększyliśmy zatrudnienie o około 30–40 proc. Ubiegłoroczna dała się mocno we znaki, chcieliśmy być lepiej przygotowani, by szybciej realizować zlecenia dzwoniących osób – zdradza Grzelak.

Te wydatki zaprocentują jednak firmom assistance w przyszłości. – Nasze przychody zależą od liczby zgłoszonych szkód. Tymczasem według naszych badań po ubiegłorocznej zimie zwiększyło się zainteresowanie Polaków usługami asystenckimi. W tym roku na zimie powinniśmy więc zarobić więcej – mówi prezes Europ Assistance. W I półroczu firma Europ Assistance zanotowała 20 mln zł przychodów z działalności serwisowej, tyle samo co w całym 2008 r. i o 21 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 r. Na podstawie danych Komisji Nadzoru Finansowego wartość rynku usług asystenckich w I półroczu można szacować na około 80 mln zł. W całym roku powinna być dwa razy wyższa.

Według wyników badań Europ Assistance zrealizowanych w marcu 2010 r. 27 proc. Polaków posiada ubezpieczenie assistance, co czwarty zaś badany z tej grupy faktycznie dotychczas korzystał z tej pomocy.

Najbardziej popularną usługą jest assistance komunikacyjne (82,6 proc. ankietowanych do tej pory z niej korzystało). Pomoc medyczną wskazało 16,7 proc. badanych. Z assistance domowego (ślusarz, elektryk, hydraulik) skorzystało 8 proc. respondentów, a z pomocy w podróży 5 proc.

Produkty komunikacyjnego assistance najczęściej dodawane są do polis OC i AC. Oprócz IPA (należącego do grupy Axa) i Europ Assistance (Generali) oferuje je jeszcze Mondial Assistance (Allianz), SOS PZMOT i spółka PZU Pomoc.

Na polskim rynku działają też Pol-Assistance (spółka serwisowa Gras Savoye; oferuje usługi pomocy prawnej, technicznej, medycznej) i Coris Varsovie (assistance medyczne, prawne, domowe).

Wybrane dla Ciebie
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski