Badanie: polskie start-upy podbijają globalny rynek
Polskie start-upy rozwijają się globalnie, a dla 97 proc. z nich jest to strategiczny cel - wynika z badania firmy PayPal. Najważniejsze rynki eksportowe to Stany Zjednoczone, Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Austria, Kanada, Hiszpania i Szwecja.
08.03.2017 17:10
"Zgodnie z ostatnim badaniem PayPal, wiele młodych, polskich firm sprzedaje swoje produkty, czy usługi za granicę - a dla 97 proc. z nich jest to strategiczny cel. Najważniejsze rynki eksportowe to Stany Zjednoczone, Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Austria, Kanada, Hiszpania i Szwecja. Co ciekawe, specjalnością polskich małych i średnich przedsiębiorstw są kategorie przyszłości - dobra cyfrowe, spersonalizowana moda, czy specjalistyczne, naturalne kosmetyki" - poinformowało PayPal w komunikacie.
Zgodnie z danymi PayPal, niewielu polskich eksporterów pojawia się na pierwszych stronach gazet. Są to raczej małe firmy, stworzone w ciągu ostatnich pięciu lat, specjalizujące się w produktach cyfrowych, projektowaniu mody, ale także w odzieży sportowej i działające w branży kosmetycznej.
"W przeciwieństwie do świata offline, gdzie liczy się odległość od sklepu, w sieci nie ma to większego znaczenia. Prowadząc biznes online, już od pierwszego dnia musisz konkurować z największymi i najbardziej znanymi markami. Klienci będą cię do nich porównywać i oczekiwać, że zaoferujesz ten sam poziom usług. Wszystko co dzieli ich od wyboru twojego lub innego sklepu, to kilka kliknięć. Jestem naprawdę dumny, że polscy sprzedawcy tak świetnie radzą sobie na międzynarodowych wodach, a my silnie wspieramy ich w dalszym wzroście" - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor generalny PayPal w Europie Północnej i Środkowej Matt Komorowski.
Jak wynika z badania PayPal, z jednej strony Polacy wyrastają na potęgę w dziedzinie dóbr cyfrowych, z wielomilionowymi obrotami. Z drugiej strony, w całej Polsce powstały setki małych i średnich przedsiębiorstw, które odkryły swoją niszę na międzynarodowych rynkach i wspólnie stanowią bardzo dużą gałąź eksportu online.
PayPal zauważa, że większość zagranicznych klientów polskich sklepów online pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Szwecji.
Z badania wynika, że najważniejszymi barierami w szybkim międzynarodowym rozwoju pozostają kwestie logistyczne (26 proc.), zaraz po tym brak zaufania do sprzedawcy (19 proc. badanych), oraz obsługa zwrotów (13 proc.). Bariera językowa uplasowała się na samym końcu - tylko co dziesiąty badany uważa ją za wyzwanie.
Równocześnie, badane firmy potwierdziły, że najważniejsze czynniki, które mogą wesprzeć ich dalszy rozwój, są związane z wiedzą i doświadczeniem. Najpopularniejszą potrzebą polskich małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą prowadzić ekspansję międzynarodową, jest kwestia pozyskania zaufanych partnerów za granicą (29 proc.) oraz zdobycia wiedzy na temat zagranicznych rynków i panujących na nich zwyczajów biznesowych (19 proc.).
Firma PayPal (Europe) ma siedzibę Luksemburgu. PayPal to system umożliwiający szybsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze otrzymywanie i wysyłanie płatności online.