Baltona chce wejść na europejskie lotniska
Baltona, dysponująca największą siecią sklepów wolnocłowych na lotniskach, będzie inwestować poza Polską. Spośród polskich portów lotniczych możliwości rozwoju oferuje jeszcze jedynie Kraków - tu przetarg na zajęcie stref komercyjnych zaplanowany jest na przełom roku. Spółka liczy na poprawę wyniku z zeszłego roku, w którym przychody wzrosły o 35 proc. Baltona stawia także na usługi dla dyplomatów, co ma przynieść kilkadziesiąt milionów złotych przychodu rocznie.
15.04.2014 | aktual.: 15.04.2014 17:00
- Polska przestaje być dla nas miejscem rozwoju. Przed nami ostatni wielki przetarg na duże lotnisko, czyli lotnisko w Krakowie, który jest spodziewany na koniec tego roku albo na początek przyszłego. Po zakończeniu tego przetargu wszystkie większe lotniska będą na kilka lat zajęte przez liderów rynku, z czego href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona (Zobacz notowania spółki ») ma ich znaczną większość - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Uryga, prezes zarządu href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">PHZ Baltona SAPHZ Baltona SA.
Nasycenie rynku polskich lotnisk - głównego obszaru działalności href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonyBaltony - wynika z zakończenia ich rozbudowy. Strefy komercyjne zostały rozdzielone pomiędzy najemców na wiele lat. href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona zdobyła wiele spośród tych kontraktów. Ma ok. połowy udziału w całkowitych obrotach na rynku. Druga połowa to warszawskie lotnisko Chopina, na którym jest nieobecna. W Gdańsku, Rzeszowie i Poznaniu ma wyłączność w strefie bezcłowej, a dominuje w Katowicach i Bydgoszczy.
Już w ubiegłym roku href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona rozpoczęła ekspansję europejską, otwierając sklepy we Lwowie i Montpellier. W tym roku zdobyła kontrakt na lotnisku w Alghero na Sardynii i bierze udział w kilkunastu kolejnych przetargach. Choć możliwości rozwoju w Europie są większe niż w samej Polsce, nie jest to łatwy rynek.
- Europa jest bardzo dojrzałym i wymagającym rynkiem. To rynek klienta, który ma niesamowicie rozwinięty rynek lokalny, i kiedy przebywa na lotnisku, niełatwo go zadowolić. Oczekuje bardzo wysokiej klasy usług, bardzo wysokiej jakości produktu, i to narzuca nam spore wymagania - podkreśla Uryga. - Kolejną specjalnością Europy jest to, że wszędzie na świecie klient kupuje w klasycznym duty free, w którym ceny są dużo niższe niż na lokalnym rynku. W Europie to już w znacznej mierze przestało funkcjonować.
Ponieważ handel międzynarodowy w obrębie Unii Europejskiej nie jest objęty cłem, na lotniskach przy lotach europejskich nie ma możliwości prowadzenia sprzedaży bezcłowej. Takie połączenia to, według Urygi, aż 70-75 proc. wszystkich lotów w UE. Dlatego href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona nie może oferować znacznie tańszych produktów. Taka możliwość istnieje jedynie dla pasażerów lecących poza Unię Europejską.
Ubiegły rok był dla spółki rekordowy. href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona zanotowała przychody w wysokości 245 mln zł, o 35 proc. więcej niż w 2012 r. EBITDA wyniosła 1,5 mln zł, a łącznie grupa href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonyBaltony odnotowała stratę netto w wysokości 6 mln zł.
Uryga podkreśla, że był to udany rok, bo href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona zwiększyła sprzedaż we wszystkich obszarach działalności. O 20 proc. wzrosła sprzedaż w sklepach, a w dystrybucji B2B i gastronomii wzrost przekroczył 100 proc. W tym roku wzrost też ma być dwucyfrowy. Szczególne nadzieje Uryga wiąże ze sprzedażą dla dyplomatów. W ubiegłym roku href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona przejęła większość udziałów w holenderskiej spółce CDD Holding BV, która ma m.in. 5 sklepów dla dyplomatów w Brukseli, Hadze, Londynie i Paryżu.
- Kilka lat temu href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona była bardzo skoncentrowana na sektorze lotnisk, głównie w Polsce. Mieliśmy niewielką spółkę prowadzącą obsługę statków wpływających do polskich portów. Od tego czasu staramy się dywersyfikować nasze ryzyka działania w segmencie lotniczym i bardzo intensywnie rozwijamy tę działalność dystrybucyjną, która działa w kilkunastu różnych kanałach. Jednym z głównych kanałów jest kanał dyplomatyczny i militarny, obsługa jednostek i organizacji NATO, ONZ - tłumaczy Uryga.
Pod znaną marką Chacalli href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona jeszcze w tym roku chce rozpocząć sprzedaż dla dyplomatów w Europie Środkowo-Wschodniej, a do końca 2015 r. ma być w całej Europie. Ten obszar rocznie może przynosić dodatkowych kilkanaście milionów złotych przychodu.
Uryga podkreśla, że firma musi odpowiadać na różne potrzeby klientów. Inne rzeczy kupują osoby lecące do pracy np. do Wielkiej Brytanii, a inne - turyści podróżujący lotem czarterowym na wakacje. Choć href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">BaltonaBaltona rozszerza ofertę o produkty lokalne, akcesoria, biżuterię, torebki i odzież, to najważniejsze pozostają tradycyjne grupy produktów. W 2013 r. aż 45 proc. sprzedaży href="http://finanse.wp.pl/isin,PLBALTN00014,notowania-podsumowanie.html">PZH BaltonaPZH Baltona stanowiły produkty tytoniowe. 19 proc. to alkohol, a niecałe 13 proc. - kosmetyki.