Barometr Carrefour - wskaźnik koniunktury konsumenckiej w III wyniósł minus 19,7 pkt
20.03. Warszawa (PAP) - Barometr Carrefour - wskaźnik koniunktury konsumenckiej wyniósł w marcu minus 19,7 punktów i wzrósł w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 2,2...
20.03.2013 | aktual.: 20.03.2013 07:53
20.03. Warszawa (PAP) - Barometr Carrefour - wskaźnik koniunktury konsumenckiej wyniósł w marcu minus 19,7 punktów i wzrósł w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 2,2 punkty. Utrzymywanie się jego wartości poniżej zera oznacza niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej - wynika z badania przeprowadzonego przez IBnGR.
"Na zmianę wartości barometru w marcu pozytywnie wpłynęły: nominalny wzrost wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, realny wzrost dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek inflacji" - napisano w komentarzu do badania.
"Wzrost wartości barometru łagodzony był przez: spadek ogólnego klimatu koniunktury w handlu oraz nominalny spadek przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto w sektorze przedsiębiorstw" - dodano.
IBnGR podaje również, że wyraźnie ujemna wartość barometru koniunktury konsumenckiej stanowi potwierdzenie obserwowanych na rynku tendencji i świadczy o złym stanie koniunktury.
"Obniżająca się przez cały 2012 rok dynamika spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, była skutkiem spowolnienia wzrostu gospodarczego, wynikającej z niego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych" - komentują autorzy badania.
Barometr Carrefour - Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) - pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej - korzystną. (PAP)
bg/ ana/