Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance w '12 wyniósł minus 0,06 - PwC
11.12. Warszawa (PAP) - Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance osiągnął w 2012 r. wartość minus 0,06 wobec 0,07 w 2011 r. - wynika z raportu PwC. Jego autorzy oceniają, że...
11.12.2012 | aktual.: 11.12.2012 12:53
11.12. Warszawa (PAP) - Barometr Nastrojów Klienta Consumer Finance osiągnął w 2012 r. wartość minus 0,06 wobec 0,07 w 2011 r. - wynika z raportu PwC. Jego autorzy oceniają, że wartość rynku kredytów konsumenckich w 2013 r. powinna być zbliżona do tej z obecnego roku.
"Wartość rynku kredytów konsumenckich zanotowała w 2012 roku spadek o około 3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Szansa, że rynek consumer finance będzie mocno rósł w przyszłym roku jest ograniczona. Wyniki Barometru wskazują, że 2013 rok może zakończyć się na podobnym poziomie co obecny, jeśli chodzi o wartość rynku" - powiedział na konferencji Łukasz Bystrzyński, partner, lider zespołu ds. sektora finansowego PwC.
Z badania nastrojów wśród klientów rynku consumer finance wynika, że nie zmieniła się liczba respondentów, którzy spodziewają się, iż sytuacja gospodarcza Polski będzie stabilna oraz którzy deklarują, że nie planują wzięcia kredytu w ciągu kolejnych 12 miesięcy (odpowiednio 32 proc. i 82 proc.). Spadł natomiast o 6 pkt. proc. do 30 proc. odsetek osób, które uważają, że kredyty będą trudniej dostępne.
"Wyniki badania wskazują, że w przyszłym roku będzie miała miejsce zażarta walka o klienta, gdyż pozyskanie przez bank nowego kredytobiorcy odbędzie się kosztem innej instytucji" - powiedział Bystrzyński.
Wyniki badania PwC wskazują również, że do 42 proc. z 36 proc. rok wcześniej wzrósł odsetek respondentów, którzy deklarują, że posiadają obecnie kredyt konsumencki. Średnia wartość kredytu gotówkowego w momencie podpisania umowy wyniosła 19.452 zł.
Badanie klientów rynku consumer finance zostało przeprowadzone na zlecenie PwC między 25 października a 2 listopada 2012 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na losowo wybranej reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 20-70 lat. Termin consumer finance użyty w raporcie obejmuje kredyty konsumenckie, nie uwzględnia natomiast kredytów mieszkaniowych. (PAP)
mj/ ana/