Będzie mniej zawodów, w których kształceni będą uczniowie?
Dostosowanie oferty edukacyjnej szkół zawodowych do aktualnych potrzeb rynku pracy
oraz podniesienie efektywności kształcenia uczniów - to główne cele zmian proponowanych przez MEN.
18.01.2010 | aktual.: 18.01.2010 16:38
Dostosowanie oferty edukacyjnej szkół zawodowych do aktualnych potrzeb rynku oraz podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - to główne cele zmian proponowanych przez MEN.
W Gdańsku odbyła się pierwsza z zapowiedzianych 16 konferencji regionalnych na temat proponowanych kierunków zmian w kształceniu zawodowym oraz kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jak zaznaczył podczas konferencji prasowej w Gdańsku wiceminister edukacji Zbigniew Włodkowski, efektem proponowanych zmian organizacyjnych i merytorycznych w kształceniu zawodowym będzie nie tylko dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, ale też podniesienie jego jakości.
"Chcemy, aby ta oferta była na tyle elastyczna, by mogła w sposób szybki odpowiadać na koniunkturę gospodarczą" - podkreślił. Dodał, że celem zmian ma być też podniesienie jakości i indywidualizacja nauczania. "Chcemy podnieść odsetek uczniów przystępujących i zdających egzaminy zawodowe" - zauważył.
Poinformował również, że MEN proponuje zmniejszenie liczby zawodów, w których będą kształceni uczniowie. Aktualnie klasyfikacja zawiera 208 zawodów. Redukcja ich liczby ma polegać na grupowaniu i integrowaniu zawodów. Dla każdego z nich zostaną opracowane nowe podstawy programowe. MEN chce odejść od nauki w konkretnych zawodach np. elektryk, na rzecz kształcenia do uzyskania kwalifikacji odpowiadających tzw. klasyfikacji gospodarczej, czyli w tym przypadku: montaż i konserwacja instalacji elektrycznych oraz montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych.
Nabywane kwalifikacje będzie można potwierdzać w trakcie procesu kształcenia w całorocznie funkcjonujących ośrodkach egzaminacyjnych. MEN planuje rozpoczęcie wdrażania zmian od roku szkolnego 2012/2013 - wtedy naukę w szkołach ponadgimnazjalnych rozpoczną uczniowie, którzy w obecnym roku szkolnym rozpoczęli naukę w I klasach gimnazjów i uczą się zgodnie z nową podstawą programową nauczania.
Jak poinformowała na konferencji prasowej minister edukacji Katarzyna Hall, wdrażanie proponowanych zmian w zakresie organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi rozpocznie się wcześniej - we wrześniu 2010 r. Minister podkreśliła, że chce, aby nauczyciel w większym stopniu indywidualizował pracę z uczniami, "żeby patrzył na każde dziecko z osobna, rozpoznawał jego potrzeby, trudności, zdolności i zainteresowania". Zgodnie z propozycją zmian, nauczyciel sam miałby decydować o programie nauczania, środkach dydaktycznych, o tym, jak pomagać swoim uczniom. Szkoły i nauczycieli w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają wspierać poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Hall przypomniała, że od września 2010 r. nauczyciele będą mieli obowiązek jeszcze jedną dodatkową - drugą godzinę w tygodniu poświęcić na udzielanie dzieciom pomocy, pogłębianie ich zainteresowań czy na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Planowane jest też m.in. wprowadzenie dla każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Karty Potrzeb i Świadczeń, umożliwiającej zintegrowaną pomoc w różnych placówkach w tych obszarach funkcjonowania, w których dziecko potrzebuje wsparcia czy terapii.
Hall podkreśliła, że wprowadzenie zmian wymaga przeformułowania ośmiu rozporządzeń. Zakłada, że do września - po konsultacjach społecznych - rozporządzenia zostaną znowelizowane. Poinformowała, że szkoły, które określą swoje potrzeby i sposób realizacji indywidualnego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami mogą wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie w wysokości 30 tys. zł.
MEN apeluje do wszystkich zainteresowanych proponowanymi zmianami o zapoznanie się z nimi oraz zgłaszanie swoich opinii i uwag za pośrednictwem specjalnie utworzonej strony internetowej www.konferencje.men.gov.pl Opinie na temat proponowanych zmian zbierane będą także podczas szesnastu konferencji wojewódzkich. Dyskusja zostanie podsumowana podczas ostatniej konferencji 26 kwietnia w Warszawie.
W pierwszym spotkaniu w Gdańsku uczestniczyło kilkaset osób, przedstawicieli m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkół prowadzących kształcenie zawodowe i urzędów pracy oraz pracodawcy i samorządowcy. Organizacja konferencji oraz wprowadzenie i wspieranie proponowanych zmian w systemie edukacji jest współfinansowane przez Europejski Fundusz Społeczny.