Będzie mniej zawodów, w których kształceni będą uczniowie?

Dostosowanie oferty edukacyjnej szkół zawodowych do aktualnych potrzeb rynku pracy
oraz podniesienie efektywności kształcenia uczniów - to główne cele zmian proponowanych przez MEN.

Obraz

Dostosowanie oferty edukacyjnej szkół zawodowych do aktualnych potrzeb rynku oraz podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - to główne cele zmian proponowanych przez MEN.

W Gdańsku odbyła się pierwsza z zapowiedzianych 16 konferencji regionalnych na temat proponowanych kierunków zmian w kształceniu zawodowym oraz kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jak zaznaczył podczas konferencji prasowej w Gdańsku wiceminister edukacji Zbigniew Włodkowski, efektem proponowanych zmian organizacyjnych i merytorycznych w kształceniu zawodowym będzie nie tylko dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, ale też podniesienie jego jakości.

"Chcemy, aby ta oferta była na tyle elastyczna, by mogła w sposób szybki odpowiadać na koniunkturę gospodarczą" - podkreślił. Dodał, że celem zmian ma być też podniesienie jakości i indywidualizacja nauczania. "Chcemy podnieść odsetek uczniów przystępujących i zdających egzaminy zawodowe" - zauważył.

Poinformował również, że MEN proponuje zmniejszenie liczby zawodów, w których będą kształceni uczniowie. Aktualnie klasyfikacja zawiera 208 zawodów. Redukcja ich liczby ma polegać na grupowaniu i integrowaniu zawodów. Dla każdego z nich zostaną opracowane nowe podstawy programowe. MEN chce odejść od nauki w konkretnych zawodach np. elektryk, na rzecz kształcenia do uzyskania kwalifikacji odpowiadających tzw. klasyfikacji gospodarczej, czyli w tym przypadku: montaż i konserwacja instalacji elektrycznych oraz montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych.

Nabywane kwalifikacje będzie można potwierdzać w trakcie procesu kształcenia w całorocznie funkcjonujących ośrodkach egzaminacyjnych. MEN planuje rozpoczęcie wdrażania zmian od roku szkolnego 2012/2013 - wtedy naukę w szkołach ponadgimnazjalnych rozpoczną uczniowie, którzy w obecnym roku szkolnym rozpoczęli naukę w I klasach gimnazjów i uczą się zgodnie z nową podstawą programową nauczania.

Jak poinformowała na konferencji prasowej minister edukacji Katarzyna Hall, wdrażanie proponowanych zmian w zakresie organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi rozpocznie się wcześniej - we wrześniu 2010 r. Minister podkreśliła, że chce, aby nauczyciel w większym stopniu indywidualizował pracę z uczniami, "żeby patrzył na każde dziecko z osobna, rozpoznawał jego potrzeby, trudności, zdolności i zainteresowania". Zgodnie z propozycją zmian, nauczyciel sam miałby decydować o programie nauczania, środkach dydaktycznych, o tym, jak pomagać swoim uczniom. Szkoły i nauczycieli w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają wspierać poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Hall przypomniała, że od września 2010 r. nauczyciele będą mieli obowiązek jeszcze jedną dodatkową - drugą godzinę w tygodniu poświęcić na udzielanie dzieciom pomocy, pogłębianie ich zainteresowań czy na zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Planowane jest też m.in. wprowadzenie dla każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Karty Potrzeb i Świadczeń, umożliwiającej zintegrowaną pomoc w różnych placówkach w tych obszarach funkcjonowania, w których dziecko potrzebuje wsparcia czy terapii.

Hall podkreśliła, że wprowadzenie zmian wymaga przeformułowania ośmiu rozporządzeń. Zakłada, że do września - po konsultacjach społecznych - rozporządzenia zostaną znowelizowane. Poinformowała, że szkoły, które określą swoje potrzeby i sposób realizacji indywidualnego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami mogą wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie w wysokości 30 tys. zł.

MEN apeluje do wszystkich zainteresowanych proponowanymi zmianami o zapoznanie się z nimi oraz zgłaszanie swoich opinii i uwag za pośrednictwem specjalnie utworzonej strony internetowej www.konferencje.men.gov.pl Opinie na temat proponowanych zmian zbierane będą także podczas szesnastu konferencji wojewódzkich. Dyskusja zostanie podsumowana podczas ostatniej konferencji 26 kwietnia w Warszawie.

W pierwszym spotkaniu w Gdańsku uczestniczyło kilkaset osób, przedstawicieli m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkół prowadzących kształcenie zawodowe i urzędów pracy oraz pracodawcy i samorządowcy. Organizacja konferencji oraz wprowadzenie i wspieranie proponowanych zmian w systemie edukacji jest współfinansowane przez Europejski Fundusz Społeczny.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą