BIEC: pracodawcy zwiększają liczbę ofert pracy

W kwietniu br. Barometr Ofert Pracy, czyli wskaźnik obrazujący zmiany w liczbie publikowanych w internecie ofert pracy, wzrósł do 159,2 pkt, wobec 153,9 pkt odnotowanych miesiąc wcześniej - podało w poniedziałek Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych (BIEC).

Wskaźnik ten opracowywany jest na podstawie ogłaszanych w internecie ofert pracy przez Katedrę Makroekonomii Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz BIEC.

"W ostatnim czasie przedsiębiorcy mocno zmieniali liczbę publikowanych w kolejnych miesiącach ofert pracy, co przyczyniło się do zwiększonych wahań Barometru. Jednak obserwowane wzrosty przeważają nad spadkami i w rezultacie na rynku wolnych miejsc pracy wciąż rysuje się tendencja wzrostowa" - wskazał BIEC w komunikacie.

"Perspektywy zatrudnienia dodatkowo poprawia rozpoczynające się w gospodarce sezonowe ożywienie. W końcu kwietnia w internecie opublikowanych pozostawało 96,8 tys. ofert pracy" - dodano.

Z zaprezentowanych danych wynika, że w minionym miesiącu liczbę ofert pracy zwiększyli przede wszystkim przedsiębiorcy z południowej Polski. "W woj. małopolskim zatrudnienie zwiększano w rozwiniętych w tym regionie usługach. W woj. dolnośląskim pracę oferował rozwijający się przemysł wysokich technologii" - czytamy w komunikacie Biura.

"Popyt na pracę płynął również z województw słabiej rozwiniętych pod względem miernika regionalnego dochodu na mieszkańca. Były to województwa opolskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Stosunkowo niewielki wzrost, o niższej niż przeciętna w kraju dynamice, wystąpił w województwach północno-wschodniej Polski, a przede wszystkim w woj. podlaskim, kujawsko-pomorskim oraz lubelskim" - napisano.

"W pozostałych regionach obserwowaliśmy umiarkowany wzrost zapotrzebowania na nowych pracowników. Szczególnie trwała pozytywna tendencja występuje w woj. mazowieckim i śląskim" - zaznaczyli autorzy zestawienia.

Z danych wynika ponadto, że w przypadku zawodów wymagających wykształcenia związanego z naukami społecznymi i prawnymi największa dynamika ofert pracy wystąpiła w kwietniu wśród ofert skierowanych do specjalistów w zakresie zakupów firmowych i kontrolerów jakości.

Z kolei w większych miastach wyraźnie wzrósł popyt na specjalistów od public relations. Nowe oferty pojawiły się także dla franczyzobiorców oraz w administracji biurowej.

"Wyraźny spadek liczby ogłoszeń o zatrudnieniu dotyczył tych, skierowanych do prawników. Jednak w tym przypadku ogólna tendencja jest wzrostowa, choć charakteryzuje się znacznymi wahaniami" - czytamy w komunikacie.

Dodano w nim, że spadek odnotowano również w przypadku ofert dla wysoko wykwalifikowanych konsultantów, z sektora publicznego oraz sprzedaży.

"Wśród zawodów z zakresu nauk ścisłych lub inżynieryjnych w kwietniu wzrosło zapotrzebowanie na informatyków, m.in. specjalistów od internetu i e-handlu.

Z danych wynika, że pracodawcy poszukiwali też osób z niższym wykształceniem, m.in. kierowców, pracowników magazynów.

Autorzy zestawienia zwrócili uwagę, że "ostry spadek liczby ofert pracy" odczuła branża zdrowia, urody i rekreacji. "Osoby poszukujące pracy w edukacji, zarówno tradycyjnej, jak i w firmach szkoleniowych mają mniejsze perspektywy jej znalezienia, a spadkowy trend, występujący od kilku lat, pogłębia się" - dodali.

Wskazali ponadto, że spadek wystąpił również w przypadku ofert dla osób wykształconych w kierunku sztuki. "Wyraźnie wzrosło natomiast zapotrzebowanie w ochronie środowiska" - podkreślono.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.