Biedronka, Lidl, Kaufland i Aldi pod lupą kontrolerów. UOKiK wytyka nieprawidłowości

Co drugi skontrolowany sklep, restauracja czy stacja paliw ma problem z informowaniem klientów o prawdziwych cenach towarów - podaje w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Błędne informacje o cenach nie są też rzadkością w znanych sieciach handlowych. Kontrole wykazały, że wielokrotnie dochodzi w nich do łamania przepisów.

Biedronka, Lidl, Kaufland i Aldi pod lupą kontrolerów. UOKiK wytyka nieprawidłowościBiedronka, Lidl, Kaufland i Aldi pod lupą kontrolerów. UOKiK wytyka nieprawidłowości
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac.  TOS

W piątkowym komunikacie UOKiK przypomina, że rzetelna informacja o cenie liczy się nie tylko podczas promocji na Black Friday, ale każdego dnia. A z tym nie jest w Polsce najlepiej. Jak wylicza urząd, w pierwszej połowie tego roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 1637 przedsiębiorców: sklepy, sieci handlowe, restauracje, stacje benzynowe i parkingi. W aż 53 proc. przypadków inspektorzy wykryli nieprawidłowości.

Tak sklepy łamią prawo

Inspektorzy skontrolowali ponad 322 tys. produktów, z czego ponad 43,5 tys. zakwestionowano ze względu na sposób oznaczenia ceny. Spośród nieprawidłowo oznaczonych towarów 74,2 proc. nie miało cen jednostkowych, przy 4,7 proc. została ona błędnie wyliczona, 16,7 proc. wyrobów nie miało ceny, a 3,1 proc. było nieprawidłowo oznaczonych. Na parkingach i stacjach benzynowych brakowało natomiast cenników, które byłyby możliwe do przeczytania przez kierowców zbliżających się do parkingu – stwierdziła Inspekcja Handlowa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Żonglerka cenami to trik stary jak świat. "Niejasne oznakowanie cen. Prawo mówi jasno"

Kontrole wykazały też, że w placówkach usługowych czasem nie było cenników albo znajdowały się w nich nieprecyzyjne zapisy, np. brakowało jednoznacznej ceny za świadczone usługi. W przypadku lokali gastronomicznych często w cennikach nie było informacji o nominalnej ilości oferowanych potraw i napojów.

W 6,9 proc. skontrolowanych sklepach detalicznych stwierdzona została niezgodność ceny z tą zakodowaną na kasie - na niekorzyść konsumenta. Inspekcja sprawdziła też, czy w przypadku produktów sprzedawanych na wagę (np. ciast) sprzedawcy odliczają wagę opakowania. Nieprawidłowości były w 66 przypadkach (4,9 proc. zbadanych).

UOKiK zwraca uwagę, że dość regularnie można zauważyć problemy z rzetelnym informowaniem o cenach w największych i najpopularniejszych sieciach handlowych w Polsce. "W przypadku Jeronimo Martins Polska, Aldi, Kaufland Polska Markety, Lidl Inspekcja Handlowa stwierdzała błędne oznakowanie ceną co najmniej po raz trzeci, odkąd pierwszy raz ujawniła nieprawidłowości" - podaje UOKiK.

Naruszenia stwierdzone zostały w 7 z 12 skontrolowanych sklepów Aldi (58,3 proc.), w 10 z 22 sklepów Kaufland (45,5 proc.), w 24 z 58 sklepów sieci Biedronka (41,4 proc.) i w 7 z 22 sklepów Lidl (31,8 proc.).

– Wyniki prowadzonych od lat kontroli pozwalają nam dostrzegać przedsiębiorców, którzy pomimo wielokrotnie nakładanych kar administracyjnych wciąż nie wywiązują się należycie ze swoich obowiązków informacyjnych. W takich sytuacjach nie wahamy się nakładać wysokich kar, przypominamy, że mogą one sięgać nawet do 10 proc. obrotu – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w piątkowym komunikacie.

Urząd przypomina przykład Biedronki, na którą nałożył 115 mln zł kary za to, że nie umieszczała przy wszystkich swoich produktach cen, a czasem cena na półce różniła się - na niekorzyść klienta - od tej zakodowanej w kasie. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że spółka stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i utrzymał nałożoną karę.

Sypią się kary

W sumie w pierwszym półroczu 2022 wydanych zostało 739 decyzji nakładających kary pieniężne na przedsiębiorców o łącznej kwocie ponad 628,8 tys. zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach oraz 16 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 76,5 tys. zł za kolejne naruszenie tych obowiązków.

UOKiK przypomina też, że w przypadku rozbieżności między ceną w kasie a na półce lub w cenniku mamy prawo żądać sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla nas najkorzystniejszej.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Wybrane dla Ciebie

Za ten błąd zapłacisz nawet 5 tys. zł. Mandat za spacer z dzieckiem
Za ten błąd zapłacisz nawet 5 tys. zł. Mandat za spacer z dzieckiem
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Kliknął reklamę. Odebrał telefon "brokera". Oszczędności znikły
Kliknął reklamę. Odebrał telefon "brokera". Oszczędności znikły
Spór o działkę. Gmina zapomniała wspomnieć o "drobnym" szczególe
Spór o działkę. Gmina zapomniała wspomnieć o "drobnym" szczególe
Wypożyczył auto na Okęciu. Firma chciała, żeby zapłacił za cudze usterki
Wypożyczył auto na Okęciu. Firma chciała, żeby zapłacił za cudze usterki
Salmonella w herbatce ziołowej. GIS ostrzega
Salmonella w herbatce ziołowej. GIS ostrzega
Polskie miasto rozdaje 500 zł na dziecko. Trzeba złożyć wniosek
Polskie miasto rozdaje 500 zł na dziecko. Trzeba złożyć wniosek
Sprzedawczynie z Gdańska o nocnej prohibicji. To robią klienci
Sprzedawczynie z Gdańska o nocnej prohibicji. To robią klienci
Problemy rywala Pepco. Zamyka niektóre sklepy w Polsce
Problemy rywala Pepco. Zamyka niektóre sklepy w Polsce
"Czuje się osaczony". Antybohater z US Open podjął drastyczne kroki
"Czuje się osaczony". Antybohater z US Open podjął drastyczne kroki
Tej kwoty nie można przekroczyć. Nowy limit dla sprzedawców bez firmy
Tej kwoty nie można przekroczyć. Nowy limit dla sprzedawców bez firmy
Najemcy z piekła rodem. To zrobili z mieszkaniem
Najemcy z piekła rodem. To zrobili z mieszkaniem