Trwa ładowanie...

Biedronka, Lidl, Kaufland i Aldi pod lupą kontrolerów. UOKiK wytyka nieprawidłowości

Co drugi skontrolowany sklep, restauracja czy stacja paliw ma problem z informowaniem klientów o prawdziwych cenach towarów - podaje w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Błędne informacje o cenach nie są też rzadkością w znanych sieciach handlowych. Kontrole wykazały, że wielokrotnie dochodzi w nich do łamania przepisów.

Biedronka, Lidl, Kaufland i Aldi pod lupą kontrolerów. UOKiK wytyka nieprawidłowościBiedronka, Lidl, Kaufland i Aldi pod lupą kontrolerów. UOKiK wytyka nieprawidłowościŹródło: East News, fot: Piotr Kamionka/REPORTER
d3o3zzj
d3o3zzj

W piątkowym komunikacie UOKiK przypomina, że rzetelna informacja o cenie liczy się nie tylko podczas promocji na Black Friday, ale każdego dnia. A z tym nie jest w Polsce najlepiej. Jak wylicza urząd, w pierwszej połowie tego roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 1637 przedsiębiorców: sklepy, sieci handlowe, restauracje, stacje benzynowe i parkingi. W aż 53 proc. przypadków inspektorzy wykryli nieprawidłowości.

Tak sklepy łamią prawo

Inspektorzy skontrolowali ponad 322 tys. produktów, z czego ponad 43,5 tys. zakwestionowano ze względu na sposób oznaczenia ceny. Spośród nieprawidłowo oznaczonych towarów 74,2 proc. nie miało cen jednostkowych, przy 4,7 proc. została ona błędnie wyliczona, 16,7 proc. wyrobów nie miało ceny, a 3,1 proc. było nieprawidłowo oznaczonych. Na parkingach i stacjach benzynowych brakowało natomiast cenników, które byłyby możliwe do przeczytania przez kierowców zbliżających się do parkingu – stwierdziła Inspekcja Handlowa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Żonglerka cenami to trik stary jak świat. "Niejasne oznakowanie cen. Prawo mówi jasno"

Kontrole wykazały też, że w placówkach usługowych czasem nie było cenników albo znajdowały się w nich nieprecyzyjne zapisy, np. brakowało jednoznacznej ceny za świadczone usługi. W przypadku lokali gastronomicznych często w cennikach nie było informacji o nominalnej ilości oferowanych potraw i napojów.

d3o3zzj

W 6,9 proc. skontrolowanych sklepach detalicznych stwierdzona została niezgodność ceny z tą zakodowaną na kasie - na niekorzyść konsumenta. Inspekcja sprawdziła też, czy w przypadku produktów sprzedawanych na wagę (np. ciast) sprzedawcy odliczają wagę opakowania. Nieprawidłowości były w 66 przypadkach (4,9 proc. zbadanych).

UOKiK zwraca uwagę, że dość regularnie można zauważyć problemy z rzetelnym informowaniem o cenach w największych i najpopularniejszych sieciach handlowych w Polsce. "W przypadku Jeronimo Martins Polska, Aldi, Kaufland Polska Markety, Lidl Inspekcja Handlowa stwierdzała błędne oznakowanie ceną co najmniej po raz trzeci, odkąd pierwszy raz ujawniła nieprawidłowości" - podaje UOKiK.

Naruszenia stwierdzone zostały w 7 z 12 skontrolowanych sklepów Aldi (58,3 proc.), w 10 z 22 sklepów Kaufland (45,5 proc.), w 24 z 58 sklepów sieci Biedronka (41,4 proc.) i w 7 z 22 sklepów Lidl (31,8 proc.).

– Wyniki prowadzonych od lat kontroli pozwalają nam dostrzegać przedsiębiorców, którzy pomimo wielokrotnie nakładanych kar administracyjnych wciąż nie wywiązują się należycie ze swoich obowiązków informacyjnych. W takich sytuacjach nie wahamy się nakładać wysokich kar, przypominamy, że mogą one sięgać nawet do 10 proc. obrotu – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w piątkowym komunikacie.

d3o3zzj

Urząd przypomina przykład Biedronki, na którą nałożył 115 mln zł kary za to, że nie umieszczała przy wszystkich swoich produktach cen, a czasem cena na półce różniła się - na niekorzyść klienta - od tej zakodowanej w kasie. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że spółka stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i utrzymał nałożoną karę.

Sypią się kary

W sumie w pierwszym półroczu 2022 wydanych zostało 739 decyzji nakładających kary pieniężne na przedsiębiorców o łącznej kwocie ponad 628,8 tys. zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach oraz 16 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 76,5 tys. zł za kolejne naruszenie tych obowiązków.

UOKiK przypomina też, że w przypadku rozbieżności między ceną w kasie a na półce lub w cenniku mamy prawo żądać sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla nas najkorzystniejszej.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3o3zzj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3o3zzj