Trwa ładowanie...

Black Friday 2020. Pandemia nie zniechęciła Polaków, będą polować na wyprzedaże

Niemal 42 proc. badanych ostrzy sobie zęby na tegoroczne wyprzedaże - wynika z badania EY Future Consumer Index. Co szósty zapytany idzie krok dalej i przyznaje, że w tym roku na Black Friday i w okresie przedświątecznym wyda na promocje więcej niż przed rokiem.

Black Friday 2020. Polacy czekają w blokach, by skorzystać z promocji.Black Friday 2020. Polacy czekają w blokach, by skorzystać z promocji.Źródło: Unsplash.com
d2let72
d2let72

Już w nadchodzący piątek łowcy promocji będą mieć nie lada gratkę - nadchodzi Black Friday 2020. Ta konsumencka tradycja przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych, gdzie oznacza piątek po Dniu Dziękczynienia. To jednocześnie początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. Sklepy w USA często wydłużają wtedy godziny otwarcia i wprowadzają specjalne jednodniowe promocje i zniżki.

Tradycja Czarnego Piątku coraz lepiej przyjmuje się także w Polsce. W tegorocznej edycji na promocyjne łowy wyruszy sporo chętnych. Spośród nich 57 proc. chce wydać tyle samo, ile w poprzednich latach. 29 proc. planuje mniejsze wydatki a większe - niemal 14 proc.

42 proc. biorących udział w badaniu gospodarstw domowych deklaruje, że wydatki na zakupy świąteczne i noworoczne wyprzedaże pozostaną w tym roku na niezmienionym poziomie w stosunku do ubiegłego roku.

Zobacz: Stracili na zamknięciu galerii. "Rząd nas pominął"

Natomiast niemal 41 proc. wyda w tym roku na święta mniej. Co szósty z kolei (15 proc.) planuje większe wydatki świąteczne i noworoczne.

d2let72

- Trzeba mieć na uwadze, że koniec listopada, grudzień i początek stycznia to miesiące, w których statystycznie, w skali roku Polacy wydają dość dużo - zwraca uwagę ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY Polska Robert Krzak.

- Wciąż więc spodziewać się można, że przełom roku będzie wyróżniał się pod względem wielkości kwot pozostawionych w sklepach, choć ograniczenia w handlu sklepów stacjonarnych z pewnością wpłyną na spadek sprzedaży - dodaje.

Jak wynika z badania EY Polska, niemal 49 proc. ankietowanych robi zakupy rzadziej, ponad 54 proc. planuje je z wyprzedzeniem i kupuje więcej jednorazowo.

d2let72

Blisko 30 proc. badanych kupuje tylko podstawowe produkty, a 45 proc. przeznacza mniej pieniędzy na artykuły, które nie są im niezbędne. Jednocześnie prawie jedna czwarta ankietowanych zmienia marki produktu, by obniżyć rachunek.

- Choć zmiany zakupowe są widoczne, nie są one jednak radykalne. Biorąc pod uwagę skalę i czas trwania pandemii można by się spodziewać masowego ograniczania wydatków i zmniejszania koszyka zakupowego. Z takim zjawiskiem nie mamy jednak do czynienia na szeroką skalę - ocenia Adam Malarski z zespołu Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY.

d2let72

Ekspert zwraca uwagę, że najczęściej ograniczamy wydatki na usługi kosmetyczne, artykuły luksusowe, odzież i obuwie, gotowe posiłki z restauracji czy produkty związane z urodą. Z kolei jeśli wydajemy więcej, to najczęściej na artykuły higieny osobistej, świeżą żywność, artykuły gospodarstwa domowego i domowe środki czystości.

- Jest to w dużej mierze związane z podejmowanymi działaniami zapobiegającymi rozprzestrzenianiu się wirusa, w tym również ze zmianą sposobu pracy, ograniczonej liczby bezpośrednich spotkań i aktywności poza domem - ocenia Malarski.

d2let72

Druga polska edycja badania EY Future Consumer Index przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 21-27 października 2020 r. na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2let72
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2let72

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj