CEDC, Belvedere: Kurczą się udziały w rynku drogich marek

– Firma Nielsen podaje, że w ubiegłym roku łączna sprzedaż wódki zmniejszyła się w Polsce o niemal 5 proc. Natomiast popyt na wódki premium zmalał o 12 proc. – mówi Maciej Meyer, rzecznik prasowy polsko-francuskiej grupy Belvedere (na GPW notowanej pod nazwą Sobieski).

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikipedia | th1234

Z naszych szacunków wynika, że na koniec roku do wódek z wyższej półki cenowej należało ok. 17 proc. polskiego rynku wódki. Rok wcześniej udział ten był o 2 pkt proc. wyższy.

Ograniczanie zakupów drogich alkoholi odczuła m.in. wódka Sobieski produkowana przez Belvedere. Z danych Nielsena, do których dotarł „Parkiet”, wynika, że w grudniu 2010 r. przypadło na nią ok. 3 proc. rynku wódki. Natomiast na koniec 2009 r. jej udział sięgał 4 proc. Przed zmniejszeniem się udziałów marki nie uchronił nawet amerykański aktor Bruce Willis, który jest jej twarzą od 2009 r. (należy do niego niemal 3 proc. udziałów w Belvedere).

Większe efekty akcja promocyjna z udziałem aktora przynosi za granicą. W 2010 r. w USA sprzedaż Sobieskiego wzrosła o ok. 60 proc. Kraj ten stał się czwartym pod względem udziału w przychodach rynkiem zbytu Belvedere. – Od początku zakładaliśmy, że udział Bruce’a Willisa w reklamie Sobieskiego ma działać na skalę światową, a nie lokalnie – mówi Meyer.

Osłabienie popytu na droższe wódki odczuwa także marka Bols. Produkuje ją CEDC, największy producent wódki na świecie i wicelider w Polsce. Jak ustaliliśmy, w grudniu 2010 roku jej udziały w całym rynku wódki wynosiły 5 proc. Był o 1 pkt proc. niższy niż rok wcześniej. Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor marketingu CEDC, podkreśla, że celem jej firmy jest podnoszenie rentowności. – Nie obniżamy drastycznie cen Bolsa, aby wygenerować określony wolumen – mówi.

W górę idzie sprzedaż wódek ze średniej półki cenowej. Korzysta na tym wódka Krupnik, którą Belvedere wprowadził na rynek w kwietniu 2010 r. Na koniec 2010 r. udziały Krupnika wynosiły ok. 9 proc. Dawały marce drugie miejsce na rynku. Liderem średniej półki cenowej chce zostać CEDC, które pod koniec 2010 r. zaczęło sprzedaż czystej wersji żubrówki.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok