Chiny wyrastają na lotniczego lidera
W ciągu najbliższych 20 lat Chiny będą potrzebować ponad 5,3 tysiąca nowych samolotów - przewidują analitycy Airbusa. W 2023 roku liczba podróżujących Chińczyków wyprzedzi liczbę podróżnych ze Stanów Zjednoczonych
12.12.2014 | aktual.: 17.12.2014 10:02
Airbus przewiduje, że w latach 2014 - 2033 Chiny potrzebować będą ponad 5300 nowych samolotów pasażerskich i towarowych, których wartość rynkowa wyniesie 820 mld dolarów. Samoloty te będą stanowić 17 procent łącznego zapotrzebowania na całym świecie, które ma wynieść ponad 31 tys. samolotów w ciągu 20 lat.
Zgodnie z globalną prognozą (Global Market Forecast) Airbusa Chiny odbiorą do 2033 roku 5363 samolotów, w tym 3567 samolotów wąskokadłubowych, 1477 szerokokadłubowych oraz 319 największych maszyn.
Chiny staną się liderem ruchu pasażerskiego, zarówno na rynku lokalnym, jak i na rynkach międzynarodowych, ponieważ ruch pasażerski będzie tam rósł znacznie szybciej niż światowa średnia.
Jak podają analitycy Airbusa, w ciągu następnych 10 lat Chiny zdobędą wiodącą pozycję na świecie pod względem ruchu lotniczego. W 2023 roku wyprzedzą Stany Zjednoczone pod względem liczby pasażerów, a w roku 2027 - pod względem dochodu za tzw. pasażerokilometr. Przewidywany średni wzrost na rynku chińskim wyniesie 7,1 procent rocznie. Do roku 2033 chiński rynek krajowy będzie największym źródłem ruchu lotniczego, stanowiąc 11,9 procent całego ruchu lotniczego na świecie (pod względem dochodu na pasażerokilometr).
Airbus przewiduje, że w latach 2013 - 2023 średni wzrost międzynarodowego ruchu lotniczego w Chinach kontynentalnych wyniesie 8,1 procent rocznie. Na 20 największych kierunków ruchu lotniczego na świecie (pod względem dochodu na pasażerokilometr) cztery przypadać będą na trasy pomiędzy Chinami i resztą świata. Średni wzrost na trasach pomiędzy azjatyckimi rynkami wschodzącymi i Chinami wyniesie 7,5 procent, na trasach Chiny-USA - 6,6 procent, a na trasach z Europy Zachodniej do Chin - 5,6 procent.
Dynamiczny wzrost ruchu lotniczego w Chinach ma według Airbusa kilka przyczyn, w tym długoterminowe prognozy wzrostu gospodarczego w tym kraju. Zgodnie z nimi średni wzrost gospodarczy w Chinach w latach 2013-2023 wyniesie 7,4 procent. W 2023 roku Chiny staną się największą gospodarką świata i będą odpowiadać za 19 procent światowego PKB.
Postępująca urbanizacja jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wzrost gospodarczy Chin. Liczba ludzi mieszkających w miastach w środkowej części Chin wyniosła w 2013 roku 711 mln, co stanowiło 54 procent wszystkich mieszkańców tego kraju. W roku 2033 liczba mieszkańców miast ma wzrosnąć do 1 miliona 14 tysięcy, co będzie stanowić 71 procent całkowitej ludności Chin.
Średnia płaca w Chinach wzrosła pięciokrotnie w ciągu ostatniej dekady i oczekuje się, że w następnych latach wzrost ten utrzyma się, napędzając wzrost dochodu rozporządzalnego i konsumpcji prywatnej, która w 2023 roku ma odpowiadać za 41 procent PKB Chin.
Globalna prognoza rynkowa (Global Market Forecast) Airbus przedstawia szczegółową analizę rozwoju światowego ruchu lotniczego, obejmującą ponad 200 kierunków ruchu pasażerskiego i towarowego, oraz pokazuje rok po roku zmiany we flotach operatorów lotniczych na całym świecie poprzez analizę floty prawie 800 pasażerskich linii lotniczych oraz 190 operatorów transportu towarowego w ciągu najbliższych 20 lat.