CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
07.06.2011 15:15
07.06. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Rada Ministrów zaakceptowała:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny i niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.
Przyjęto założenia do projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie częściowego podziału rezerwy celowej na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA w roku 2011.
Ministrowie wysłuchali informacji o stanie realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011".
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Zmiany przedstawione w założeniach do projektu nowelizacji ustawy będą dotyczyły przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie. Do nowelizacji ustawy zostaną wprowadzone przepisy obejmujące reklamę internetową zawodu regulowanego. Zmienią się również te z przepisów, które budziły wątpliwości interpretacyjne.
Doprecyzowano pojęcie "informacja handlowa", o co apelowali przedstawiciele środowiska informatycznego, akademickiego oraz izb gospodarczych. Natomiast przedsiębiorcy internetowi wskazywali na konieczność: poszerzenia wyłączeń odpowiedzialności usługodawców, uporządkowania przepisów w zakresie ochrony danych osobowych oraz obowiązków informacyjnych i ochrony usługobiorcy. Obecnie brak jest regulacji prawnej, która określałaby sytuacje, za które twórcy wyszukiwarek internetowych czy katalogów odesłań nie ponoszą odpowiedzialności za publikowane treści.
W założeniach zaproponowano, by minister gospodarki prowadził punkty kontaktowe lub miał możliwość powierzenia niektórych czynności, w drodze porozumienia, innym organom. Punkty kontaktowe dla usługodawców i usługobiorców to jednostki organizacyjne umożliwiające: otrzymywanie informacji ogólnych na temat ich praw i obowiązków; procedur reklamacyjnych oraz naprawiania szkody w przypadku sporów (łącznie z informacjami na temat praktycznych aspektów związanych z wykorzystaniem tych procedur); uzyskiwania danych szczegółowych dotyczących władz, stowarzyszeń lub organizacji, od których mogą oni otrzymać dalsze informacje lub praktyczną pomoc. Minister gospodarki byłby zobowiązany zapewnić środki finansowe na realizację tych zadań.
Przedsiębiorcy świadczący usługi w Internecie będą mieli obowiązek podawania, oprócz adresu poczty elektronicznej, także innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośredniego porozumiewania się, np. numer telefonu. Mogą one mieć także postać formularza on-line, za pośrednictwem którego można przesyłać pytania i otrzymywać odpowiedź zwrotną na pocztę e-mail.
Usługodawca świadczący usługi przez Internet będzie musiał zapewnić swoim klientom możliwość sprawdzenia, czy dane podawane podczas składania zamówienia są poprawne, a także dokonać ich korekty przed ostatecznym wysłaniem.
Projektowana nowelizacja ustawy będzie zawierać regulacje umożliwiające korzystanie ze stron internetowych przez osoby niepełnosprawne, w szczególności niewidome i słabowidzące.
W założeniach do projektu nowelizacji ustawy uwzględniono także obowiązki usługodawcy związane z informacją handlową. Uregulują one kwestie niechcianych wiadomości e-mail lub sms/mms. Firma przesyłająca swoje oferty handlowe będzie miała obowiązek podawania nazwy podmiotu organizującego w jego imieniu konkurs lub loterię. Klient otrzymujący informację handlową uzyska jednocześnie dane nie tylko o firmie, na której zlecenie jest ona rozpowszechniana (jak to ma miejsce w chwili obecnej), ale również o firmie, która bezpośrednio rozpowszechnia informacje handlowe. W informacji handlowej będzie zawarta informacja, w jaki sposób można odmówić dalszego otrzymywania niechcianej informacji. W tej chwili brak informacji o tym, komu i jak wysyłać oświadczenie o braku takiej zgody.
Uregulowano także zagadnienia dotyczące wyłączenia odpowiedzialności usługodawców, którzy są pośrednikami w przekazywaniu danych. Zaproponowano poszerzenie katalogu wyłączeń o sytuacje "pośredniczenia" w dostępie do cudzych danych poprzez zamieszczanie odesłań do stron www, na których znajdują się te treści, a także świadczenia usługi wyszukiwania informacji o tym, gdzie treści te można znaleźć w Internecie.
W projekcie nowelizacji ustawy wprowadzona będzie regulacja dotycząca procedury blokowania dostępu do bezprawnych informacji. Zakłada się stworzenie szybkiego mechanizmu umożliwiającego uprawnionemu bądź usługodawcy obrony swych praw, przed rozpoczęciem drogi sądowej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny i niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
W Kodeksie postępowania karnego wprowadzone zostaną nowe przepisy umożliwiające wznowienie postępowania i zakwestionowanie prawomocnego orzeczenia wydanego pod nieobecność oskarżonego. Chodzi o sytuacje, gdy osoba: nie została powiadomiona o rozprawie lub posiedzeniu sądu, nie miała możliwości zapoznać się z orzeczeniem lub nie poinformowano jej o sposobie zaskarżenia orzeczenia. Uprawnionym do złożenia wniosku o wznowienie postępowania będzie jedynie oskarżony. Decyzja o wznowieniu postępowania sądowego będzie mieć charakter fakultatywny - sąd oceni, czy wznowienie jest celowe.
Do Kodeksu karnego wprowadzone zostaną przepisy obejmujące przestępstwa związane z działalnością terrorystyczną. Będzie to zgodne z wymogami nakładanymi przez decyzję ramową Rady 2008/919/WSiSW w sprawie zwalczania terroryzmu. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, zagrożeniu karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat będzie podlegała osoba rozpowszechniająca lub publicznie prezentująca treści, mogące ułatwić popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym. Chodzi nie tylko o materiały instruktażowe adresowane do określonej grupy osób, ale również o informacje/instrukcje umieszczone na stronach internetowych, a przez to dostępne dla nieograniczonej liczby osób.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej, przedłożony przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt nowelizacji ustawy został przygotowany ze względu na konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z marca 2011 r., który orzekł niezgodność art. 8 pkt. 2 ustawy oraz rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 29 października 1999 r. (w sprawie stypendium) z konstytucją.
Projekt nowelizacji ustawy o KSAP nie wprowadza nowych rozwiązań merytorycznych, dokonuje jedynie ich podziału między ustawę a akt wykonawczy do niej. W związku z tym większość przepisów zawartych w rozporządzeniu została przeniesiona do ustawy.
W projektowanej nowelizacji ustawy określono zasady przyznawania stypendium słuchaczowi w czasie kształcenia w KSAP-ie. Do tej pory nie klasyfikowano stypendiów. Obecnie, zgodnie z propozycją, stypendia będą podzielone na: stypendia krajowe (przyznawane studentom w okresie kształcenia w kraju) i stypendia zagraniczne (otrzymywane podczas np. odbywania stażu administracyjnego za granicą).
Stypendium zagraniczne będzie obejmować jedną czwartą stypendium krajowego.
W przypadku słuchacza posiadającego na utrzymaniu członków rodziny - stypendium zostanie zwiększone o 50 proc. Doprecyzowano katalog członków rodziny słuchacza KSAP, będą to: małżonek, dzieci własne i dzieci przysposobione oraz inne osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym.
Doprecyzowano również przypadki dotyczące zwrotu przez słuchacza bądź absolwenta pobieranego w trakcie nauki stypendium oraz określono sytuacje, na podstawie których student KSAP nie będzie zwracał kosztów kształcenia w szkole. Zgodnie z projektem ustawy, zwrot stypendium krajowego i kosztów kształcenia następuje na podstawie decyzji dyrektora KSAP i stanowi przychód szkoły. Ponadto dyrektor KSAP, w uzasadnionych przypadkach (względy społeczne lub ekonomiczne), będzie uprawniony do umorzenia (w części lub całości) należności z tytułu zwrotu stypendium lub kosztów kształcenia.
W projekcie nowelizacji ustawy zawarto przepisy dotyczące zasad wynagradzania pracowników szkoły, szczególnie odnoszące się do innych świadczeń, chodzi o dodatek funkcyjny, dodatek służbowy, premie, nagrody.
Ponadto do projektu wprowadzono przepis przejściowy, na podstawie którego sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy (np. zwrot kosztów kształcenia) będą rozpatrywane zgodnie z dotychczas obowiązującym prawem.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Projektowana nowelizacja ustawy wprowadza przepisy, które dotyczą Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Dotychczasowa praktyka funkcjonowania Funduszu ujawniła niektóre obszary, które utrudniają wypłatę niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych. Chodzi np. o niemożność wypłaty świadczeń w sytuacji, gdy upadłość podmiotu znajdującego się na terytorium Polski została ogłoszona przez sąd państwa członkowskiego UE (z wyłączeniem Danii). Zgodnie z nowym przepisem, Fundusz wypłaci pracownikom tego przedsiębiorstwa należne świadczenia.
Doprecyzowano przepis przez wskazanie, że syndyk, likwidator lub inna osoba zarządzająca majątkiem pracodawcy będą mieli jeden miesiąc na przygotowanie i złożenie kierownikowi biura terenowego Funduszu zbiorczego wykazu pracowników.
Kolejną istotną zmianą jest przepis, na podstawie którego Fundusz będzie mógł umorzyć należności. Dotyczy to sytuacji, gdy występuje on o zwrot lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub pracodawców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej na skutek likwidacji lub ogłoszenia upadłości firmy. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, Fundusz będzie mógł ustalić warunki spłaty należności przedsiębiorcom przy założeniu, że pomoc ta nie będzie traktowana jak pomoc publiczna w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy publicznej.
Zgodnie z nowymi przepisami, Fundusz będzie miał możliwość ustalania warunków zwrotu należności. Przepisy te skierowane są do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są w trudnej sytuacji ekonomicznej, a którym pomoc będzie udzielana na zasadach de minimis oraz do przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej. Przyjęcie takiego rozwiązania przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ponadto, poprzez ustalenie warunków zwrotu należności, możliwe będzie odzyskanie przez Fundusz wyższej kwoty niż ta, którą Fundusz uzyskałby w przypadku jednorazowego domagania się spłaty należności w pełnej wysokości.
Zmodyfikowano artykuł 23 ust. 6 w taki sposób, że Fundusz będzie mógł fakultatywnie umarzać należności, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali działalności zostało umorzone w całości z urzędu. Obecnie obowiązujący przepis, nakładający obligatoryjność umorzenia należności, zamykał drogę do ich ponownego dochodzenia nawet wówczas, gdy w terminie późniejszym było to możliwe.
Ponadto Fundusz będzie miał możliwość zawrzeć nowe porozumienie w sprawie zwrotu wypłaconych świadczeń. Będzie mógł zawrzeć z dłużnikiem porozumienie w sprawie dogodnych warunków zwrotu należności. Porozumienie Funduszu z dłużnikiem określi dogodne warunki zwrotu wypłaconych świadczeń - w ratach lub na zasadzie odroczenia spłaty należności z jednoczesnym naliczaniem odsetek.
Wśród proponowanych zmian znalazł się również zapis, na podstawie którego pracownik Funduszu może zostać oddelegowany do pracy poza siedzibą biura Funduszu. Jest to związane z przyszłorocznym przejęciem obsługi Funduszu przez marszałków województw.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, przedłożony przez ministra gospodarki.
W założeniach wskazano, że projekt ustawy ma zawierać pakiet przepisów, które mają przynieść kolejne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Przepisy tzw. pierwszej ustawy deregulacyjnej zaczną obowiązywać od lipca br. Wtedy w miejsce zaświadczeń, odpisów i wypisów będzie można składać oświadczenia, a w urzędach - kopie niektórych dokumentów. Rząd przygotowując kolejne regulacje wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy w ramach obowiązków informacyjnych chcą zmniejszenia liczby przekazywanych danych i ograniczenia ich częstotliwości, np. z miesięcznej na kwartalną. Należy podkreślić, że w spełnienie niektórych postulatów nie jest możliwe ze względu na obowiązki informacyjne nakładane na firmy przez unijne prawo.
Najważniejsze propozycje zmian
Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii projektów budowlanych pod kątem spełniania przepisów BHP.
Pozostanie obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zgodności budowy lub przebudowy obiektu z BHP, natomiast dodatkowo będzie on mógł skorzystać z opinii rzeczoznawcy (nie będzie to obligatoryjne).
Skrócenie okresu przedawnienia - z 10 do 5 lat - należności z tytułu składek wobec ZUS i KRUS.
Obecny przepis rodzi uciążliwe obowiązki dla płatników, którzy przez 10 lat nie mają pewności co do wygaśnięcia zobowiązań wobec ZUS lub KRUS. Nowe rozwiązanie, które oznacza także krótszy okres przechowywania dokumentów z tym związanych, powoduje również mniejsze koszty administracyjne ponoszone przez przedsiębiorców i innych płatników.
Zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji z imiennych raportów miesięcznych o zapłaconych za niego składakach do ZUS i NFZ - nie będą one przekazywane co miesiąc, ale raz na rok lub na żądanie pracownika częściej.
Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składakach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm. Chodzi zwłaszcza o znaczne koszty związane z przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA.
Umożliwienie organizacjom pracodawców i związkom zawodowym występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji podatkowych.
Obecnie wyłącznie minister finansów decyduje o potrzebie dokonania interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego. Proponowane uprawnienie zwiększy pewność prawną firm związaną z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Wydłużenie terminu na udzielanie pracownikom zaległego urlopu - z 31 marca do 31 lipca roku następnego.
Korzyści z tego rozwiązania będzie miał pracownik i pracodawca. Pracodawcy umożliwi to lepszą organizację pracy w firmie, a pracownikowi - ułatwi zorganizowanie wypoczynku na wiosnę lub w lecie.
Wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości - z 15 stycznia na 31 stycznia każdego roku.
Przepis taki ułatwi podatnikom, szczególnie posiadającym nieruchomości na terenie kilku gmin, poprawne wypełnienie deklaracji, a tym samym właściwe wywiązywanie się z tego obowiązku. Często występują bowiem sytuacje - niezależne od podatnika - które uniemożliwią terminowe złożenie deklaracji.
Umożliwienie przesyłania niektórych dokumentów w postaci elektronicznej (alternatywa dla postaci papierowej).
Założono, że członek Otwartego Funduszu Emerytalnego będzie mógł mu elektronicznie przesłać informację do OFE o zmianie stosunków majątkowych między małżonkami. Może to dotyczyć np. istnienia wspólnoty majątkowej, ustania lub istnienia intercyzy. Oznacza to ułatwienie komunikacji między funduszem a jego członkiem.
Skrócenie przechowywania - z 10 do 5 lat - kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych.
Obowiązek przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych przez 10 lat oznacza uciążliwe i kosztowne obowiązki dla przedsiębiorców i innych płatników. Proponowane rozwiązanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców.
Zaproponowano, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2012 r., z wyłączeniem niektórych zmian wymagających dłuższego vacatio legis.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie częściowego podziału rezerwy celowej na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA w roku 2011, przedłożoną przez ministra rozwoju regionalnego.
W ustawie budżetowej na 2011 r. w rezerwie celowej zaplanowano środki finansowe z przeznaczeniem m.in. na sfinansowanie wynagrodzeń osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu UE oraz środkami pochodzącymi z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA. Przyjęto, że na ten cel zostaną rozdysponowane środki w wysokości 1 473 790 zł (bez pochodnych).
Zgodnie z uchwałą, pieniądze otrzymają następujące ministerstwa: gospodarki, pracy i polityki społecznej i zdrowia. Ponadto uchwała przewiduje środki finansowe na etaty dla następujących instytucji: Urząd Morski w Szczecinie, Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i jej 16 regionalnych odpowiedników, Parki Narodowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Urząd Zamówień Publicznych, Rządowe Centrum Legislacji.
Przyjęto jednolity termin zwiększenia wynagrodzeń - od 1 czerwca 2011 r.
Przeznaczenie środków na sfinansowanie wynagrodzeń dla pracowników zajmujących się realizacją projektów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej przyczyni się do zwiększenia poziomu wykorzystania pomocy unijnej oraz umożliwi pełną absorpcję tych środków.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/