CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
19.06.2012 | aktual.: 19.06.2012 14:53
19.06. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy, ustawy o statystyce publicznej, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.
Rada Ministrów wysłuchała:
- informacji o sytuacji na rynkach finansowych w związku z wyborami w Grecji i ich znaczeniu dla Polski;
- informacji na temat stanu bezpieczeństwa imprez związanych z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy, ustawy o statystyce publicznej, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Projekt nowelizacji przepisów ustawowych wynika z zapowiedzi premiera Donalda Tuska ujętych w expose.
Zaproponowano zwolnienie pracodawców z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. Obydwie inspekcje niezbędne dane mają uzyskiwać z rejestru podmiotów prowadzonego przez GUS i kont płatników prowadzonych przez ZUS. Według Banku Światowego oznacza to eliminację dwóch z sześciu procedur rejestracyjnych (nie będzie konieczna rejestracja w inspekcjach: pracy i sanitarnej). W rezultacie osiągniemy skrócenie czasu rejestracji o dwa dni.
Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą mają otrzymywać od naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 dni (teraz jest to 14 dni). Oznacza to, że rejestracja firmy w skarbówce ma być krótsza, a przedsiębiorca będzie mógł wcześniej rozpocząć działalność gospodarczą.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Przygotowane założenia mają związek z expose premiera. Zgodnie z nimi, celem nowelizacji ustawy o prokuraturze będzie:
Wprowadzenie kontroli sejmowej nad działalnością prokuratury oraz zapewnienie większego jej udziału w realizacji priorytetów polityki karnej, przy utrzymaniu zasady niezależności prokuratorów (w ramach prowadzonych postępowań przygotowawczych i odrębności prokuratury względem administracji rządowej).
Jedną z konsekwencji rozdzielenia funkcji prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości jest "oderwanie się" prokuratury od kontroli ze strony rządu i parlamentu. Obecnie jedynym, ale nie wystarczającym elementem kontroli nad prokuraturą, jest składanie premierowi przez prokuratora generalnego sprawozdania z jej rocznej działalności. Aby zwiększyć tę kontrolę zaproponowano przeprowadzanie nad nim debaty sejmowej (po przekazaniu przez prokuratora generalnego sprawozdania Sejmowi). Debata odbywałaby się niezależnie od decyzji premiera o przyjęciu lub odrzuceniu sprawozdania. Zaproponowano również wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą Sejm będzie mógł żądać od prokuratora generalnego informacji związanych z przestrzeganiem praworządności oraz czuwaniem nad ściganiem przestępstw. To żądanie - z uwagi na respektowanie tajności postępowania przygotowawczego - nie będzie mogło dotyczyć przedstawienia informacji o biegu postępowania w konkretnej sprawie.
W ocenie rządu, obydwa narzędzia (debata sejmowa i żądanie informacji) są niezbędne do prawidłowej realizacji obecnie przewidzianej kompetencji Sejmu do odwołania prokuratora generalnego przed upływem kadencji na wniosek premiera.
Ponadto biorąc pod uwagę, że walka z przestępczością i zapewnienie obywatelom poczucia bezpieczeństwa jest jednym z podstawowych zadań państwa i wymaga skoordynowania działań wielu instytucji państwowych - postanowiono, że minister sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem spraw wewnętrznych, będzie zobowiązany do opracowania projektu założeń zasadniczych kierunków polityki karnej. Będą one musiały być przyjęte przez Radę Ministrów. Jednocześnie prokurator generalny będzie musiał zaopiniować projekt założeń. Z kolei rząd w końcowym dokumencie będzie mógł uwzględnić stanowisko prokuratora generalnego w tej sprawie. Dokument nie byłby wiążący dla prokuratora generalnego, jednak miałby on prawo na podstawie założeń wydawać zarządzenia i wytyczne podległym prokuratorom. Oznacza to, że zostanie stworzona platforma zinstytucjonalizowanego dialogu i współpracy między rządem a prokuratorem generalnym.
Zwiększenie uprawnień prokuratora generalnego na dobór kadry prokuratorskiej oraz precyzyjne określenie uprawnień prokuratorów przełożonych wobec prokuratorów prowadzących postępowania przygotowawcze. Założono zwiększenie wpływu prokuratora generalnego na obsadę stanowisk kierowniczych w prokuraturze i dobór kadry prokuratorskiej. Zaproponowano, aby Krajowa Rada Prokuratury przedstawiała prokuratorowi generalnemu dwóch kandydatów na każde wolne stanowisko prokuratorskie.
Aby usprawnić funkcjonowanie prokuratury, przewidziano uelastycznienie w powoływaniu i odwoływaniu zastępców: prokuratorów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych. Stanowiska te nie będą kadencyjne. Chodzi o to, aby zapewnić ich obsadę niezależnie od zaistniałych zdarzeń losowych, np. długotrwałej choroby.
Precyzyjnie zostaną też wskazane narzędzia, za pomocą których prokuratorzy-przełożeni będą wykonywać uprawnienia wobec prokuratorów-prowadzących postępowania przygotowawcze.
Racjonalne i równomierne obciążenie prokuratorów pracą.
Założono likwidację prokuratur wojskowych i przeniesienie prokuratorów wojskowych do prokuratur powszechnych. Prokuratorzy ci - w prokuraturach powszechnych - zachowają status zawodowo czynnych żołnierzy delegowanych poza struktury MON. Zaplanowano także reorganizację pionu śledczego i lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej, mającą na celu dostosowanie liczby pracujących w nich prokuratorów do rzeczywistych potrzeb IPN. Przewidziano możliwość przenoszenia ich do prokuratury powszechnej.
Dodatkowo zostanie uregulowana jeszcze jedna kwestia - prokurator w stanie spoczynku będzie musiał zrzec się swojej funkcji, jeśli zostanie mianowany, powołany lub wybrany do pełnienia funkcji w instytucjach państwowych (Sejm, Senat), samorządu terytorialnego, służby dyplomatycznej lub konsularnej, organizacjach międzynarodowych.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Zaproponowano przedłużenie o 5 lat, tj. do końca 2017 r. okresu obowiązywania preferencyjnych warunków spłaty zadłużenia mieszkań, wobec których stosowana jest pomoc państwa w spłacie długoterminowych kredytów mieszkaniowych, zaciągniętych przez spółdzielnie mieszkaniowe do końca maja 1992 r. Rozwiązanie to dotyczy ponad 73 tys. zadłużonych lokali mieszkalnych. Możliwość spłaty zadłużenia na preferencyjnych warunkach kończy się w 2012 r. Niezbędne będzie również skrócenie okresu ponoszenia wydatków wymagalnych z tego tytułu przez budżet państwa, przy jednoczesnym zapewnieniu szybszych, dodatkowych wpływów budżetowych z jednorazowych spłat zadłużenia.
Po tych rozwiązaniach oczekuje się wyraźnego spadku liczby zadłużonych mieszkań (wobec których stosowna jest pomoc państwa), a także uzyskania dodatkowych wpływów budżetowych z jednorazowych spłat zadłużenia oraz z tytułu zwrotu nominalnych kwot umorzenia kredytów mieszkaniowych w wyniku przekształceń własnościowych. Regulacje te powinny zapewnić także uporządkowanie sytuacji mieszkaniowej gospodarstw domowych, na których ciążą zobowiązania wynikające z przyjętego w PRL modelu finansowania mieszkalnictwa.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/