Trwa ładowanie...
dsh0hx8
rząd
02-05-2012 16:38

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

dsh0hx8
dsh0hx8

02.05. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o nadaniu Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu nazwy "Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu".

Rada Ministrów zaakceptowała:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej,

dsh0hx8

- projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich.

Podjęto uchwały i przyjęto projekty ustaw:

- o wycofaniu zastrzeżeń do Konwencji o prawach dziecka (sporządzonej 20 listopada 1989 r. w Nowym Jorku),

- o zmianie zakresu obowiązywania w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne (sporządzonego 25 maja 2000 r. w Nowym Jorku).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o nadaniu Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu nazwy "Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu", przedłożony przez ministra zdrowia.

dsh0hx8

Projekt ustawy zakłada, że Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu zmieni nazwę na Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.

Zgodnie z przepisami ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, uczelnia może mieć w nazwie słowo "uniwersytet" uzupełnione przymiotnikiem określającym jej profil. Jednak skorzystanie z takiej możliwości wymaga posiadania przez nią co najmniej 6 uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora, w tym co najmniej 4 w zakresie nauk objętych profilem uczelni. Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich spełnia te kryteria. Zmianę nazwy poprał senat uczelni. Koszty tej zmiany zostaną pokryte z dochodów własnych uczelni.

Akademia Medyczna we Wrocławiu posiada 5 wydziałów: lekarski, lekarsko-stomatologiczny, nauk o zdrowiu, farmaceutyczny z oddziałem analityki medycznej oraz lekarski kształcenia podyplomowego. Kształci obecnie 5915 studentów na 10 kierunkach. Wśród nauczycieli akademickich jest 101 profesorów, 111 doktorów habilitowanych oraz 661 doktorów.

dsh0hx8

Ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Propozycje zmian przygotowano w związku z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa:

Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/20/WE z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ubezpieczenia armatorów od roszczeń morskich.

dsh0hx8

Zgodnie z postanowieniami dyrektywy, przewidziano obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla statków pod polską banderą oraz statków obcych, wchodzących do polskich portów. Ubezpieczenie to ma zapewnić wypłatę odszkodowania w razie powstania szkody związanej z eksploatacją statku. Obowiązek uzyskania ubezpieczenia ma działać prewencyjnie i powinien pomóc w eliminacji z żeglugi statków niespełniających odpowiednich norm bezpieczeństwa, a także zapewnić równe warunki działania podmiotom gospodarczym trudniącym się żeglugą.

Rozporządzenia nr 392/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morskich drogach wodnych z tytułu wypadków. Wprowadzono obowiązek posiadania ubezpieczenia lub innego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności, jak gwarancja banku lub podobnej instytucji finansowej, przez przewoźników dokonujących przewozów objętych zakresem rozporządzenia. Posiadanie ubezpieczenia lub zabezpieczenia, do limitów określonych w rozporządzeniu, powinno być potwierdzone certyfikatem, wystawianym przez dyrektora urzędu morskiego. Certyfikat powinien być przechowywany na statku. Za jego wydanie będzie pobierane 30 euro, za poświadczenie certyfikatu - 20 euro.

Ponadto, w zakresie nieobjętym rozporządzeniem, przewidziano obowiązek posiadania przez przewoźników pasażerskich - eksploatujących statki pod polską banderą oraz statki podnoszące bandery państw obcych (wpływające na nasze terytorium) - ubezpieczenia do wysokości limitów określonych w Konwencji ateńskiej z 1974 r. (w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu).

dsh0hx8

Protokołu z 2003 r. do Międzynarodowej Konwencji o utworzeniu Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami, sporządzonej w Brukseli 18 grudnia 1971 r. (tworzy ona Dodatkowy Fundusz).

W związku z ratyfikacją przez Polskę tego dokumentu wprowadza się regulacje umożliwiające wypłaty odszkodowań z Międzynarodowego Dodatkowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami, w przypadku szkód katastrofalnych, przewyższających limity ubezpieczeń armatorów statków.

Protokołu z 1996 r. do Konwencji o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie, sporządzonej w Londynie 19 listopada 1976 r. (przewiduje on podniesienie limitów odpowiedzialności, do których odsyła dyrektywa 2009/20, celem zapewnienia odszkodowań adekwatnych do wyrządzonych szkód). Większość nowych regulacji ma obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

dsh0hx8

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich ma być utworzona przy ministrze transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, jako organ stały i niezależny od podmiotów, które mogą być stronami w postępowaniu dotyczącym wypadku na morzu. Jej powstanie oznaczać będzie realizację założeń Kodeksu badania wypadków morskich i Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), a także prawidłowe wdrożenie dyrektywy 2009/18 WE, która jest częścią tzw. trzeciego pakietu morskiego - Erika III.

Dyrektywa wprowadza wytyczne dotyczące dochodzeń technicznych i wymiany doświadczeń po zaistnieniu wypadków morskich lub incydentów morskich. Celem tych dochodzeń nie jest określenie odpowiedzialności cywilnej lub karnej za wypadek, ale ustalenie jego okoliczności i przyczyn, co umożliwi wyciągnięcie odpowiednich wniosków i wdrożenie środków zapobiegawczych, pozwalających uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości. Dyrektywa nakazuje państwom członkowskim Unii Europejskiej zapewnienie niezależności organowi, który będzie prowadził badanie w sprawie wypadku na morzu, a także zagwarantowanie jego członkom dostępu do niezbędnych informacji. Jej celem jest także zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi o upowszechnienie na skalę europejską zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, wydanych na podstawie badań wypadków na morzu. Powinno to skutkować mniejszą liczbą wypadków i incydentów morskich, w tym z ofiarami śmiertelnymi, a w efekcie obniżyć koszty związane z usuwaniem negatywnych skutków takich zdarzeń.

Projekt ustawy określa organizację i działanie Państwowej Komisji Badania Wypadów Morskich, zasady i sposób badania wypadków oraz incydentów morskich przez Komisję, a także zasady sporządzania raportów oraz wydawania zaleceń dotyczących bezpieczeństwa morskiego.

Zadaniem Komisji będzie ustalenie okoliczności i przyczyn wystąpienia wypadku na morzu, bez przypisywania winy i określania odpowiedzialności za jego powstanie. Oznacza to bezstronność w prowadzeniu badań w sprawach wypadków morskich. Chodzi jedynie o wyciagnięcie z nich wniosków na przyszłość, i w efekcie o poprawę bezpieczeństwa morskiego. W projekcie precyzyjnie wskazano, jakie rodzaje wypadków i incydentów morskich będą badane przez Komisję.

W skład Komisji ma wejść 5 członków, w tym przewodniczący, jego zastępca i sekretarz. Będzie ich wyznaczać na 5 lat (i cofać to wyznaczenie) minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, spośród osób spełniających wymagania określone w projekcie ustawy (chodzi zwłaszcza o wiedzę z zakresu bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego). W pracach Komisji będą mogli uczestniczyć eksperci, a w badaniu przez nią prowadzonym - przedstawiciele innych państw (będzie tu obowiązywać zasada wzajemności i zasady określone w przepisach wydanych przez Komisję Europejską)
. Szczegółowo określono także przepisy dotyczące czasu pracy członków Komisji i ich wynagradzania.

Projekt ustawy określa kolejność działań, jaką Komisja powinna podjąć po otrzymaniu zgłoszenia o wypadku lub incydencie morskim oraz nakłada na nią obowiązek jak najszybszego przystąpienia do badania - nie później jednak niż w terminie 2 miesięcy od dnia wypadku morskiego. Badanie ma być prowadzone w sposób nie powodujący nieuzasadnionego przestoju statku w porcie.

Wprowadzono przepisy gwarantujące członkom Komisji przede wszystkim dostęp do miejsca wypadku lub incydentu morskiego. Postanowiono, że w celu zapewnienia poufności prowadzonego badania m.in. dowody z rozmów ze świadkami i zapisy ujawniające tożsamość tych osób - nie będą udostępniane przez Komisję organom procesowym w postępowaniu karnym, ani innym podmiotom prowadzącym postępowanie w celu ustalenia odpowiedzialności lub winy.

Określono zasady na jakich Komisja będzie udostępniać ekspertyzy przez nią wykonane lub przez ekspertów biorących udział w jej pracach. Mogłyby je otrzymać, na swój wniosek, izba morska, sąd, prokuratura lub Policja.

Zgodnie z projektem, Komisja ma sporządzać i ogłaszać 3 rodzaje raportów: końcowy, tymczasowy i uproszczony. Najważniejszy będzie raport końcowy, opracowany po zakończeniu badania (jego najważniejszym elementem będą zalecenia dotyczące bezpieczeństwa). Komisja będzie musiała go ogłosić na swojej stronie internetowej w ciągu 12 miesięcy od dnia zaistnienia wypadku. Jeśli okaże się to niemożliwe (ze względu na zawiłość prowadzonego badania) Komisja będzie musiała przygotować i przedstawić w tym terminie raport tymczasowy. Z kolei raport uproszczony powstanie wtedy, gdy Komisja uzna, że wyniki jej badania nie przyczynią się do zapobiegania w przyszłości wypadkom lub incydentom morskim. O sporządzeniu raportów Komisja będzie informować ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, a kopie każdego z nich przesyłać Komisji Europejskiej.

Za nieprzestrzeganie przepisów ustawy przewidziano kary pieniężne (do wysokości nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za poprzedni rok ogłaszanego przez GUS). Na przykład takiej karze będzie podlegać osoba, która uniemożliwi członkom Komisji dostęp do miejsc i przedmiotów związanych z zaistniałym wypadkiem. Sankcja dotknie także osobę, która będąc świadkiem wypadku lub incydentu morskiego, nie powiadomi o nim służby powołanej do niesienia pomocy, np. Policji, Straży Granicznej. Kary będą wymierzane przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w drodze decyzji. Pieniądze z kar zasilą budżet państwa.

Regulacje dotyczące Komisji mają zacząć obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów podjęła uchwałę i przyjęła ustawę o wycofania zastrzeżeń do Konwencji o prawach dziecka (sporządzonej 20 listopada 1989 r. w Nowym Jorku) oraz podjęła uchwałę i przyjęła projekt ustawy o zmianie zakresu obowiązywania w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne (sporządzonego 25 maja 2000 r. w Nowym Jorku) - dokumenty przedłożone przez ministra edukacji narodowej za pośrednictwem ministra spraw zagranicznych.

Rząd uznał za zasadne wycofanie przez Polskę zastrzeżeń do art. 7 i 38 Konwencji o prawach dziecka oraz dokonanie zmiany w treści deklaracji do Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne.

Zdaniem rządu, wycofanie zastrzeżeń do ww. artykułów Konwencji nie będzie miało negatywnego wpływu na realizację przez stronę polską praw dziecka.

Wycofanie zastrzeżenia do art. 7 potwierdza, że na gruncie prawa polskiego dzieci przysposobione mają możliwość realizacji prawa do poznania naturalnych rodziców.

Polska w pełni respektuje również art. 38 Konwencji, który zobowiązuje państwa-strony do powstrzymywania się od rekrutowania do sił zbrojnych osób, które nie mają 15 lat. Polskie przepisy są nawet bardziej rygorystyczne, bowiem zgodnie z nimi, do odbycia obowiązkowej i ochotniczej zasadniczej służby wojskowej mogą zostać powołane wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat. W tym kontekście Polska dokonuje także zmiany deklaracji do Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie angażowania dzieci w konflikty zbrojne.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ mick/

dsh0hx8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dsh0hx8