CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
09.08.2011 | aktual.: 09.08.2011 14:53
09.08. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej z autopoprawką.
Podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia "Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły" oraz wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw "Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły".
Rada Ministrów podjęła uchwały:
- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Ulepszanie krajowych źródeł białka roślinnego, ich produkcji, systemu obrotu i wykorzystania w paszach",
- w sprawie zmiany sposobu wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych w 2011 roku na finansowanie programów wieloletnich.
Rząd zaakceptował wniosek szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o wyrażenie zgody na utworzenie instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
W projekcie nowelizacji ustawy określono wymogi dla wódek czystej i smakowej, które można znakować na etykiecie oznaczeniem geograficznym "Polska Wódka/Polish Vodka". Stosowanie tego oznaczenia jest dobrowolne. Jeśli jednak producent zdecyduje się użyć tej nazwy, to produkowany i wprowadzany do obrotu wyrób musi spełniać szczególne wymagania jakościowe.
Proponowana definicja "Polskiej Wódki/Polish Vodka" ogranicza zakres surowców, z których można ją produkować do: żyta, pszenicy, owsa, jęczmienia i ziemniaków, tj. surowców tradycyjnie stosowanych w naszym kraju do produkcji wódki. Cały proces produkcyjny wyrobu oznakowanego "Polska Wódka/Polish Vodka" też musi odbywać się w naszym kraju.
"Polska Wódka/Polish Vodka" jest produktem cenionym za naturalność i tradycję wytwarzania, dlatego nie powinna być traktowana jak pozostałe wódki produkowane z dowolnych produktów. Ta nazwa powinna nobilitować wyrób i przysługiwać tylko produktowi spełniającemu szczególne wymagania surowcowe i technologiczne.
Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przedłożony przez ministra zdrowia.
Zaproponowano nowelizację ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi ze względu na konieczność jej dostosowania do zmieniających się potrzeb nadzoru epidemiologicznego i zwalczania chorób zakaźnych. Zmiana drugiej ustawy ma charakter formalnoprawny.
Nowe rozwiązania umożliwią organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej podjęcie odpowiednich działań przeciwepidemicznych, które powinny doprowadzić do jak najszybszego przerwania dróg szerzenia się zakażenia, unieszkodliwienia źródeł zakażenia, zastosowania szczepień ochronnych lub farmakoprofilaktyki.
Nowe rozwiązania regulują kwestie prowadzenia dochodzenia epidemiologicznego przez Państwową Inspekcję Sanitarną w przypadku osób narażonych na biologiczne czynniki chorobotwórcze, co będzie miało szczególne znaczenie np. w przypadku zatruć i zakażeń pokarmowych, a także chorób szczególnie niebezpiecznych i wysoce zakaźnych, takich jak: wirusowe gorączki krwotoczne, SARS, ptasia grypa.
Przyjęto rozwiązania służące zapewnieniu skutecznego nadzoru nad osobami chorymi na choroby, które są objęte obowiązkiem leczenia i muszą być leczone w warunkach izolacji szpitalnej (np. gruźlica, gdy chory prątkuje) lub w warunkach ambulatoryjnych (np. gruźlica, gdy chory nie prątkuje). Ma to szczególne znaczenie w przypadku tej choroby, ponieważ przerwanie leczenia przez pacjenta może prowadzić do powstania szczepów lekoopornych, które nie poddadzą się w przyszłości skutecznemu terapii.
W nowych przepisach ściśle zdefiniowano podmioty uprawnione do przetwarzania danych osobowych uzyskanych w celu sprawowania nadzoru epidemiologicznego, zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych oraz nadzoru nad realizacją związanych z tym obowiązków ustawowych. Określono zasady wymiany danych o zachorowaniach między różnymi inspekcjami.
Doprecyzowano kwestie stosowania przymusu bezpośredniego, jako części interwencji medycznej, które uprawniają do tego wyłącznie pracowników medycznych, pozostających pod bezpośrednim nadzorem lekarza lub felczera.
Proponowane regulacje zwiększą skuteczność działań przeciwepidemicznych i przyczynią się do większego bezpieczeństwa epidemiologicznego w kraju.
Ponadto znowelizowano przepisy dotyczące finansowania niektórych zadań realizowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną, mające związek z obecną strukturą organizacyjną, która podporządkuje wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne wojewodom i starostom.
Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia "Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły", przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły będzie realizowany w latach 2011-2030. Jego zakres dostosowano do warunków dorzecza górnej Wisły i potrzeb wynikających z koniecznego ograniczenia zagrożenia powodziowego.
Program zawiera listę 39 zadań inwestycyjnych, których realizacja przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu górnej Wisły. Inwestycje będą prowadzone na Wiśle oraz jej dopływach, m.in. na Dunajcu, Nidzie, Nidzicy, Przemszy, Rabie, Sanie, Skawie, Sole i Wisłoce. Chodzi o:
- zabezpieczenie przed zagrożeniem powodziowym doliny górnej Wisły (6 zadań);
- zabezpieczenie przed powodzią aglomeracji miejskich powyżej 100 tys. mieszkańców (8 zadań);
- obniżenie zagrożenia powodziowego w układzie zlewniowym (25 zadań).
W ramach programu prowadzone będą:
- prace przygotowawcze dotyczące oceny zagrożenia i ryzyka powodziowego w miejscach, gdzie ich dotąd nie wykonano (jest to nawiązanie do wymogów unijnej dyrektywy powodziowej, dotyczących właściwego zakresu informacji o poziomie zagrożenia i ryzyka powodziowego w kontekście planowania i realizacji działań ochronnych);
- działania na rzecz ograniczenia zasięgu i skutków powodzi, m.in. przez powiększanie przepustowości koryta rzeki, budowę kanałów, modernizację i rozbudowę systemu obwałowań oraz zabudowę i lokalne umocnienia łożysk rzek oraz potoków;
- działania mające na celu ograniczenie wielkości powodzi przez retencjonowanie wód w zbiornikach retencyjnych i polderach oraz przywracanie retencji naturalnej;
- działania ochronne na terenach mocno zurbanizowanych łączących retencję wód opadowych i ochronę przed skutkami powodzi od strony rzek.
Do największych zadań należą m.in. zabezpieczenie przed zagrożeniem powodziowym doliny Wisły na odcinku od ujścia Skawy do ujścia Dunajca, ochrona przeciwpowodziowa aglomeracji Kraków, ochrona przed powodzią w zlewni Wisłoki, w tym budowa zbiorników retencyjnych Kąty-Myscowa oraz Dukla.
Na wykonanie zadań programu potrzeba 13 150 716 tys. zł. Ze względu na możliwości finansowe i rzeczowe program będzie realizowany w dwóch okresach: 2011-2020 (8 871 896 tys. zł) i 2021-2030 (4 278 820 tys. zł). Środki na jego finansowanie będą pochodzić m.in. ze środków publicznych (w tym budżetu państwa) i funduszy Unii Europejskiej. Pieniądze na ten cel będą corocznie planowane w ustawie budżetowej.
Program będzie realizowany przez pełnomocnika rządu do spraw programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły.
Ustanowienie programu jest konieczne, ponieważ w ostatnich latach w dorzeczu górnej Wisły szkody spowodowane przez powódź były wielomiliardowe. Powodzie z 1997 r. i 2001 r. przyniosły straty wielkości 3 mld zł, a powódź z 2010 r. - ponad 4,7 mld zł (dotyczy to tylko strat w infrastrukturze komunalnej samorządu terytorialnego i hydrotechnicznej, podlegającej regionalnym zarządom gospodarki wodnej oraz wojewódzkim zarządom melioracji i urządzeń wodnych).
Program jest zgodny z europejskimi zasadami zabezpieczenia przed powodzią.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Powołany zostanie pełnomocnik rządu do spraw programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły.
Pełnomocnikiem będzie wojewoda małopolski. Program ma charakter regionalny i oprócz województwa małopolskiego będzie dotyczył: lubelskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego.
Nadzór nad działalnością pełnomocnika będzie sprawował premier. Pełnomocnik będzie corocznie składał rządowi sprawozdanie z realizacji programu - w terminie do końca I kwartału następnego roku. Będzie także informował premiera o wszystkich zagrożeniach związanych z realizacją zadań programu.
Jako ciało opiniodawczo-doradcze pełnomocnika zostanie powołany komitet sterujący "Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły". W jego skład wejdą przedstawiciele odpowiednich ministrów, wojewodów i zarządów województw na terenie, na którym będzie on realizowany. Pracami komitetu będzie kierować prezydium w składzie: minister spraw wewnętrznych i administracji (lub jego przedstawiciel jako przewodniczący) oraz dwóch członków komitetu wyznaczonych przez ministra.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Ulepszanie krajowych źródeł białka roślinnego, ich produkcji, systemu obrotu i wykorzystania w paszach", przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
W latach 2011-2015 będzie realizowany program "Ulepszanie krajowych źródeł białka roślinnego, ich produkcji, systemu obrotu i wykorzystania w paszach". Jego głównym celem jest stworzenie warunków do zmniejszenia importu białka paszowego o ok. 50 proc. w wyniku zwiększenia wartości biologicznej i użytkowej białka roślinnego pochodzącego z rodzimych surowców.
Planowany wzrost rodzimej produkcji białka roślinnego zostanie osiągnięty dzięki:
- przewidywanemu wzrostowi do 500 000 ha areału uprawy roślin strączkowych, przy zachowaniu dotychczasowych dopłat, co przełoży się na produkcję ok. 300 000 ton białka paszowego;
- wzrostowi produkcji białka rzepakowego o 200 000 ton;
- zwiększeniu produkcji białka z suszonych wywarów o 150 000 ton.
Przewidziane programem działania pozwolą zwiększyć produkcję białka paszowego o ok. 650 000 ton.
Szczegółowe cele programu to:
- przystosowanie odmian roślin strączkowych do uprawy i lepszego wykorzystania ich plonów jako źródła białka w paszach;
- wprowadzenie do aktualnego zmianowania zbożowego roślin strączkowych;
- ograniczenie stosowania śruty z soi GMO przez częściowe jej zastępowanie rodzimymi źródłami białka roślinnego;
- opracowanie modelowego systemu rynkowego produkcji i obrotu nasionami roślin strączkowych w Polsce;
- opracowanie mieszanek traw (z zastosowaniem ich odmian wysokocukrowych) z roślinami motylkowatymi.
Realizacja programu, oprócz zmniejszenia zależności Polski od importu komponentów białkowych pasz, powinna przyczynić się do poprawienia jakości odmian roślin strączkowych, a także umożliwić wprowadzenie nowych rozwiązań zwiększających wykorzystanie ich potencjału plonotwórczego. Oznacza to zwiększenie bezpieczeństwa białkowego państwa, co jest niezwykle istotne w przypadku wystąpienia światowego kryzysu w tej dziedzinie. W ostatecznym efekcie będzie można mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa paszowego Polski.
Program będzie realizowany przez 4 ośrodki: Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, Instytut Genetyki Roślin PAN w Poznaniu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu oraz Instytut Technologiczno-Przyrodniczy w Falentach. Realizacja programu będzie nadzorowana przez ministra rolnictwa. Na jego wykonanie w okresie pięciu lat trzeba będzie przeznaczyć ok. 35 mln zł z budżetu państwa.
Program jest zgodny m.in. ze "Strategią rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa na lata 2007-2013". Wychodzi też naprzeciw oczekiwaniom społecznym dotyczącym eliminacji GMO z systemów gospodarowania. W efekcie jest z zgodny z zasadami rolnictwa zrównoważonego i przyjaznego środowisku przyrodniczemu.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zmiany sposobu wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych w 2011 r. na finansowanie programów wieloletnich, przedłożoną przez ministra zdrowia.
Środki w wysokości 43.236 tys. zł, niewykorzystane na realizację dwóch programów wieloletnich: "Centrum Kliniczno-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi" i "Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim", będą przeznaczone na inne inwestycje. Zostaną rozdysponowane na dwa programy wieloletnie: "Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (13.236 tys. zł) i "Akademickie Centrum Kliniczno-Innowacyjno-Dydaktyczne w Gdańsku" (30.000 tys. zł). Dzięki dodatkowym funduszom zostanie przyspieszona realizacja tych programów.
Rada Ministrów przyjęła wniosek o wyrażenie zgody na utworzenie instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS, przedłożony przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Rząd zgodził się na utworzenie instytucji gospodarki budżetowej (IGB) pod nazwą Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS.
Nowy podmiot przejmie zadania wykonywane przez dwie zlikwidowane jednostki: Centrum Edukacji Statystycznej GUS w Jachrance i Instytut Statystyki Publicznej im. Jerzego Spławy-Neymana. Pierwsza z nich pełniła funkcję centralnej jednostki edukacyjnej dla pracowników służb statystyki publicznej, druga - centralnej jednostki naukowo-badawczej statystyki publicznej.
Funkcjonowanie IGB zabezpieczy potrzeby statystyki publicznej w zakresie szkoleniowym i naukowo-badawczym Działalność nowo utworzonej jednostki będzie finansowana z przychodów ze sprzedaży świadczonych usług.
W związku z powstaniem IGB nie przewiduje się wzrostu wydatków budżetowych. Wypracowany przez nią zysk dzielony będzie następująco: 60 proc. - na fundusz IGB oraz finansowanie i dofinansowanie jej inwestycji, a 40 proc. - trafi do budżetu państwa.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/