Coraz gorsze nastroje polskich konsumentów

Nastroje polskich konsumentów są coraz gorsze, wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego.

29.01.2009 09:46

W styczniu bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej zmniejszył się do poziomu -18,9, tzn. był o 14 punktów proc. niższy niż miesiąc wcześniej. Podobny spadek odzwierciedla wyprzedzający wskaźnik koniunktury konsumenckiej, spadł w styczniu do -31,6, o 25,7 punktów proc., podał GUS. Poziom wskaźników wskazuje na utrzymujące się spowolnienie dynamiki konsumpcji w Polsce, podsumował GUS. Dodał, że dalej będzie utrzymywać się znaczne spowolnienie dynamiki konsumpcji indywidualnej.

GUS informuje też, że niekorzystne zmiany wskaźników ufności konsumenckiej wynikają z pogorszenia się podstawowych czynników wpływających na kształtowanie się konsumpcji gospodarstw domowych, a więc ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, obecnego dokonywania ważnych zakupów i oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia.

Społeczeństwo polskie coraz bardziej dostrzega występujące obecnie znaczne spowolnienie wzrostu gospodarczego i jest coraz bardziej przekonane, że spowolnienie to utrzyma się również w najbliższym okresie. Szczególny niepokój w społeczeństwie wywołują obawy związane z możliwością znacznego wzrostu bezrobocia. Oznacza to, że zmniejszy się popyt na import i produkcję dóbr konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych.

Autor: JS

sprzedażhandelkonsument
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)